Deze pagina is gebouwd op 11/07/2025 12:29:41 met de export van 11/07/2025 09:24:37

Budgetoverhevelingen

Afwijkingen in de voortgang van prestaties of andere oorzaken kunnen een overheveling van een budget tot gevolg hebben. Budgetoverhevelingen op exploitatie, voorzieningen en kredieten dienen bij de tussentijdse rapportages gemeld te worden. In onderstaande tabel zijn de budgetoverhevelingen in deze 2e tussentijdse rapportage opgenomen.

(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel)

Nr.

Omschrijving

Programma

Structureel
/ Incidenteel

2025

2026

2027

2028

01

Eenmalige middelen participatie

Burger en bestuur

Incidenteel

-170

170

0

0

01

Eenmalige middelen participatie

Burger en bestuur

Incidenteel

170

-170

0

0

02

Right to challenge

Burger en bestuur

Incidenteel

-100

100

0

0

02

Right to challenge

Burger en bestuur

Incidenteel

100

-100

0

0

03

Scanauto parkeren

Leefomgeving

Incidenteel

-200

200

0

0

03

Scanauto parkeren

Leefomgeving

Incidenteel

200

-200

0

0

04

Bermbeheer bloemrijke bermen

Milieu en klimaat

Incidenteel

-50

50

0

0

04

Bermbeheer bloemrijke bermen

Milieu en klimaat

Incidenteel

50

-50

0

0

05

Samenpand

Inkomensvoorziening en Arbeidsmarkt

Incidenteel

-110

110

0

0

05

Samenpand

Inkomensvoorziening en Arbeidsmarkt

Incidenteel

110

-110

0

0

06

Kansen voor kinderen

Inkomensvoorziening en Arbeidsmarkt

Incidenteel

-250

250

0

0

06

Kansen voor kinderen

Inkomensvoorziening en Arbeidsmarkt

Incidenteel

250

-250

0

0

07

Stichting Leergeld

Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt

Incidenteel

-225

225

0

0

07

Stichting Leergeld

Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt

Incidenteel

225

-225

0

0

08

Spreidingswet (septembercirculaire)

Meedoen

Incidenteel

-67

0

0

0

08

Spreidingswet (septembercirculaire)

Algemene dekkingsmiddelen

Incidenteel

67

0

0

0

09

Buurtagenda Deltabuurt

Meedoen

Incidenteel

-320

320

0

0

09

Buurtagenda Deltabuurt

Meedoen

Incidenteel

320

-320

0

0

10

Onderzoek Prins Bernard Sluis

Economie en internationaal beleid

Incidenteel

-100

100

0

0

10

Onderzoek Prins Bernard Sluis

Economie en internationaal beleid

Incidenteel

100

-100

0

0

11

Netcongestie

Energietransitie

Incidenteel

-600

600

0

0

11

Netcongestie

Energietransitie

Incidenteel

600

-600

0

0

12

De 5 wetten

Bedrijfsvoering

Incidenteel

-55

55

0

0

12

De 5 wetten

Bedrijfsvoering

Incidenteel

55

-55

0

0

13

ICT uitvoeringsplannen

Ruimtelijke ontwikkeling

Incidenteel

-78

78

0

0

13

ICT uitvoeringsplannen

Bedrijfsvoering

Incidenteel

-671

671

0

0

13

ICT uitvoeringsplannen

Bedrijfsvoering

Incidenteel

749

-749

0

0

14

Digiwerkt

Bedrijfsvoering

Incidenteel

-100

100

0

0

14

Digiwerkt

Bedrijfsvoering

Incidenteel

100

-100

0

0

Saldo

0

0

0

0

01.

Eenmalige middelen participatie

Het participatiebudget bestaat voornamelijk uit tijdelijke gelden. In 2025 zijn we gestart met de uitvoering van het actieplan jongerenparticipatie, dat loopt door in 2026 en daar zetten we verder op in. Daarnaast evalueren we begin 2026 het participatiebeleid met participanten en de Raad. Ook gaan we weer rondleidingen op het stadhuis aan basisschoolklassen geven. Om deze en andere doelen binnen (jeugd) participatie te realiseren is het noodzakelijk om €170.000 over te hevelen naar 2026.

02.

Right to challenge

Het overnemen van een gemeentelijke taak vereist vooraf veel overleg en resulteert in het opstellen van een overeenkomst. Voor het dekken van de interne kosten die hiervoor gemaakt worden is eenmalig € 100.000 euro beschikbaar in programma Burger en Bestuur voor de duur van deze bestuursperiode.  In 2025 is er nog geen initiatief waarvoor gebruik wordt gemaakt van het Right to Challenge. Het budget schuift door naar 2026.

03.

Scanauto parkeren

In het MPP 2025 is gemeld dat de proef met de scanauto in 2025 wordt opgestart en doorloopt tot en met 2026. Ter dekking van de lasten in 2026 wordt voorgesteld een bedrag van €200.000 over te hevelen.

04.

Bermbeheer bloemrijke bermen

Voor de uitvoering van beleidsvoornemens ten aanzien van biodiversiteit is in 2025 eenmalig €100.000 beschikbaar. Hiervan wordt €50.000 dit jaar ingezet voor biodiversiteit in bermen. Voorgesteld wordt om het resterende bedrag van €50.000 over te hevelen naar 2026 om hier verder uitvoering aan te geven.

05.

Samenpand

Er is een mogelijk geschikt pand gevonden die we verder willen onderzoeken voor gezamenlijke huisvesting voor de Voedselbank, Kledingbank en Speelgoedbank. Dit is in lijn met het bestuursakkoord. Het pand biedt voldoende ruimte, is goed bereikbaar en sluit aan bij de behoeften van de doelgroep. We stellen daarom voor de beschikbare middelen ter hoogte van €110.000 mee te nemen naar 2026.

06.

Kansen voor Kinderen

Het betreft hier een afspraak uit het Coalitieakkoord om een plan te maken hoe de niet bestede middelen vanuit Stichting Leergeld en Kansen voor Kinderen besteed gaan worden aan langdurige projecten. Hierbij zal de meeste aandacht gaan naar de kinderen op middelbare scholen, aangezien daar relatief het minste aan wordt uitgegeven op dit moment en we nog veel impact kunnen maken. Op basis van de doelstellingen van het beleidskader minimaregelingen en schuldhulpverlening Inzet op Geldzorgen (IOG) om kinderen in armoede maximale ontwikkelkansen te bieden en om de middelen zorgvuldig en langdurig te spreiden wordt aan een plan gewerkt. Wij stellen daarom voor om €250.000 mee te nemen naar 2026.

07.

Stichting Leergeld

Het betreft hier een afspraak uit het Coalitieakkoord om een plan te maken hoe de niet bestede middelen vanuit Stichting Leergeld en Kansen voor Kinderen besteed gaan worden aan langdurige projecten. Hierbij zal de meeste aandacht gaan naar de kinderen op middelbare scholen, aangezien daar relatief het minste aan wordt uitgegeven op dit moment en we nog veel impact kunnen maken. Op basis van de doelstellingen van het beleidskader minimaregelingen en schuldhulpverlening Inzet op Geldzorgen (IOG) om kinderen in armoede maximale ontwikkelkansen te bieden en om de middelen zorgvuldig en langdurig te spreiden wordt aan een plan gewerkt.

08.

Spreidingswet (septembercirculaire)

In de septembercirculaire 2025 wordt in verband met de Spreidingswet € 66.618 aan middelen beschikbaar gesteld voor 2025. Vanwege de met de Spreidingswet omgeven onzekerheden en dat het beroep dat hierop wordt gedaan hoger is dan waarmee rekening is gehouden met de begroting, moeten deze worden overgeheveld naar 2026.

09.

Buurtagenda Deltabuurt

Voor de Buurtagenda Deltabuurt is budget van 2025 al gereserveerd voor de uitvoering in 2026. Conform afspraak lopen de uitvoeringsplannen van de Buurtagenda door tot en met eind 2026, zoals vastgesteld in nota 2023-547 en toegelicht in de bijbehorende raadsmededeling “Buurtagenda Deltabuurt”.

In 2026 zullen de resterende middelen uit dit project worden ingezet voor:
- De voortzetting van de functie van de buurtmaker voor de sociale balans,
- het versterken van de voorziening Huis van de Wijk en
- ondersteuning van het programma Opvoeden in Rivierenwijk.

Omdat alle middelen geraamd zijn in 2025 maar het project doorloopt in 2026 wordt voorgesteld om €320.000 over te hevelen naar 2026 om dan ook uitvoering te kunnen geven aan de Buurtagenda Deltabuurt.

10.

Onderzoek Prins Bernard Sluis

Voor het onderzoek naar de toekomst van de Prins Bernhard Sluis is samenwerking en cofinanciering met oa provincie Overijssel benodigd. Deze zal in 2025 niet gerealiseerd kunnen worden.
Voorgesteld wordt om het budget 2025 van €100.000 over te hevelen naar 2026 ter aanvulling op het budget van  €200.000 dat in de begroting 2026 is opgenomen.

11.

Netcongestie

De ontwikkelingen op het gebied van netcongestie zijn moeilijk te voorspellen. Aan de ene kant worden de problemen steeds groter, steeds meer projecten die geen stroomaansluiting krijgen en steeds meer storingen. Aan de andere kant loopt de uitvoering door de netbeheerders tegen grenzen aan waardoor vertraging optreedt. Oorzaken zijn divers: uitvoeringscapaciteit bij aannemers, grote vraagstukken bij het ontwerpen van een toekomstbestendige nettopologie, ruimtelijke belemmeringen, spanning tussen snel pragmatisch werken en strikte regels waarbinnen de netbeheerders moeten werken en de moeizame afstemming tussen Tennet (hoogspanning) en de netbeheerders van het MS/LS-net, in ons geval met name Enexis en een beetje Liander. Dat heeft ertoe geleid dat een aantal grote projecten in Deventer niet zo voorspoedig verlopen als verwacht en gewenst. Dat betreft met name de besluitvorming over een derde HS-station en de gestructureerde aanpak van de verzwaring van het MS/LS-net. Een deel van de middelen die voor 2025 beschikbaar waren zijn daarom niet gebruikt en worden overgeheveld naar 2026. Daar is rekening mee gehouden in gevraagde middelen in de Perspectiefnota 2026-2029.
Dit neemt overigens niet weg dat er wel degelijk grote stappen zijn gezet in de verzachting van de gevolgen van de netcongestie. Zo is op A1 Bedrijvenpark de eerste Smart Energie Hub in Liander-gebied operationeel geworden, waardoor nieuwe bedrijven zich konden vestigen. Ook is er een lokaal waterstofnetwerk bij Nefit Bosch geopend en is er voortvarend samengewerkt tussen gemeente, Enexis en de aannemer in de aanleg van een 18 kilometer lang kabeltracé voor MS.

In de begroting voor 2025 was een extra netcongestiebudget van ca €1,4 miljoen opgenomen. In de praktijk verliepen de werkzaamheden bij de netwerkbedrijven aanzienlijk langzamer dan verwacht, met name door capaciteitsgebrek bij zowel Enexis als aannemers. Daardoor hebben wij een deel van de geraamde werkzaamheden niet uit hoeven voeren. Naar verwachting houden wij in 2025 € 600.000 over. Hiervan stellen we voor deze over te hevelen naar 2026.

12.

De 5 wetten

Het resterend eenmalig budget van €55.000 voor implementatie van de 5 wetten (digitale toegankelijkheid) wordt overgeheveld naar 2026.  Er zijn dan nog uitgaven nodig voor het E-depot en publicatiesoftware voor de Wet open overheid (Woo).

13.

ICT Uitvoeringsplannen

In de ICT-uitvoeringsplannen zijn eenmalige budgetten gereserveerd voor aanbesteding en/of implementatie van nieuwe ICT-toepassingen en aanpassingen aan bestaande toepassingen voor de DOWR-gemeenten. Een aantal projecten, voorzien in deze uitvoeringsplannen zijn afgerond.  Dit levert een vrijval van gereserveerde ICT-middelen op, waarmee geplande projecten in het ICT-uitvoeringsplan 2026 kunnen worden gedekt. Voorstel is daarom de vrijvallende ICT-middelen ad. €749.000 over te hevelen naar 2026 en daarmee te behouden voor de dekking van de uitvoeringsplannen 2026. Voor programma Bedrijfsvoering betreft dit €671.000 en programma Ruimtelijke ontwikkeling €78.000.

Grootste post in deze plannen betreft Podium D als vervanging van het zaaksysteem E-Suite voor de DOWR. Dit is een noodzakelijke ontwikkeling omdat de E-Suite vanaf juli 2027 niet meer wordt ondersteund door de leverancier. Hiervoor is extra inzet nodig voor programmamanagement, technische implementatie en functioneel beheer. De totale kosten hiervoor voor de periode 2026-2028, bedragen €941.000 (voor 2026 €477.000, voor 2027 €380.000 en voor 2028 €84.000). Deze kosten waren in het oorspronkelijke budget (2022) niet gecalculeerd omdat op dat moment nog niet bekend was welke kosten het werken met PodiumD met zich mee zouden brengen.

14.

Digiwerkt

Het eenmalig budget is deels in 2025 besteed om achterstanden weg te werken in digitale en analoge gegevensverzamelingen. Dit werk is nog niet klaar. In 2026 wordt hier vervolg aan gegeven en daarvoor wordt tijdelijk capaciteit ingehuurd. Daarom wordt €100.000 overgeheveld naar 2026.