Budgetoverhevelingen
Afwijkingen in de voortgang van prestaties of andere oorzaken kunnen een overheveling van een budget tot gevolg hebben. Budgetoverhevelingen op exploitatie, voorzieningen en kredieten dienen bij de tussentijdse rapportages gemeld te worden. In onderstaande tabel zijn de budgetoverhevelingen in deze 2e tussentijdse rapportage opgenomen.
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | |||||||
Nr. | Omschrijving | Programma | Structureel | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
01 | Eenmalige middelen participatie | Burger en bestuur | Incidenteel | -170 | 170 | 0 | 0 |
01 | Eenmalige middelen participatie | Burger en bestuur | Incidenteel | 170 | -170 | 0 | 0 |
02 | Right to challenge | Burger en bestuur | Incidenteel | -100 | 100 | 0 | 0 |
02 | Right to challenge | Burger en bestuur | Incidenteel | 100 | -100 | 0 | 0 |
03 | Scanauto parkeren | Leefomgeving | Incidenteel | -200 | 200 | 0 | 0 |
03 | Scanauto parkeren | Leefomgeving | Incidenteel | 200 | -200 | 0 | 0 |
04 | Bermbeheer bloemrijke bermen | Milieu en klimaat | Incidenteel | -50 | 50 | 0 | 0 |
04 | Bermbeheer bloemrijke bermen | Milieu en klimaat | Incidenteel | 50 | -50 | 0 | 0 |
05 | Samenpand | Inkomensvoorziening en Arbeidsmarkt | Incidenteel | -110 | 110 | 0 | 0 |
05 | Samenpand | Inkomensvoorziening en Arbeidsmarkt | Incidenteel | 110 | -110 | 0 | 0 |
06 | Kansen voor kinderen | Inkomensvoorziening en Arbeidsmarkt | Incidenteel | -250 | 250 | 0 | 0 |
06 | Kansen voor kinderen | Inkomensvoorziening en Arbeidsmarkt | Incidenteel | 250 | -250 | 0 | 0 |
07 | Stichting Leergeld | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Incidenteel | -225 | 225 | 0 | 0 |
07 | Stichting Leergeld | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Incidenteel | 225 | -225 | 0 | 0 |
08 | Spreidingswet (septembercirculaire) | Meedoen | Incidenteel | -67 | 0 | 0 | 0 |
08 | Spreidingswet (septembercirculaire) | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | 67 | 0 | 0 | 0 |
09 | Buurtagenda Deltabuurt | Meedoen | Incidenteel | -320 | 320 | 0 | 0 |
09 | Buurtagenda Deltabuurt | Meedoen | Incidenteel | 320 | -320 | 0 | 0 |
10 | Onderzoek Prins Bernard Sluis | Economie en internationaal beleid | Incidenteel | -100 | 100 | 0 | 0 |
10 | Onderzoek Prins Bernard Sluis | Economie en internationaal beleid | Incidenteel | 100 | -100 | 0 | 0 |
11 | Netcongestie | Energietransitie | Incidenteel | -600 | 600 | 0 | 0 |
11 | Netcongestie | Energietransitie | Incidenteel | 600 | -600 | 0 | 0 |
12 | De 5 wetten | Bedrijfsvoering | Incidenteel | -55 | 55 | 0 | 0 |
12 | De 5 wetten | Bedrijfsvoering | Incidenteel | 55 | -55 | 0 | 0 |
13 | ICT uitvoeringsplannen | Ruimtelijke ontwikkeling | Incidenteel | -78 | 78 | 0 | 0 |
13 | ICT uitvoeringsplannen | Bedrijfsvoering | Incidenteel | -671 | 671 | 0 | 0 |
13 | ICT uitvoeringsplannen | Bedrijfsvoering | Incidenteel | 749 | -749 | 0 | 0 |
14 | Digiwerkt | Bedrijfsvoering | Incidenteel | -100 | 100 | 0 | 0 |
14 | Digiwerkt | Bedrijfsvoering | Incidenteel | 100 | -100 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
01. | Eenmalige middelen participatie |
|---|---|
Het participatiebudget bestaat voornamelijk uit tijdelijke gelden. In 2025 zijn we gestart met de uitvoering van het actieplan jongerenparticipatie, dat loopt door in 2026 en daar zetten we verder op in. Daarnaast evalueren we begin 2026 het participatiebeleid met participanten en de Raad. Ook gaan we weer rondleidingen op het stadhuis aan basisschoolklassen geven. Om deze en andere doelen binnen (jeugd) participatie te realiseren is het noodzakelijk om €170.000 over te hevelen naar 2026. | |
02. | Right to challenge |
Het overnemen van een gemeentelijke taak vereist vooraf veel overleg en resulteert in het opstellen van een overeenkomst. Voor het dekken van de interne kosten die hiervoor gemaakt worden is eenmalig € 100.000 euro beschikbaar in programma Burger en Bestuur voor de duur van deze bestuursperiode. In 2025 is er nog geen initiatief waarvoor gebruik wordt gemaakt van het Right to Challenge. Het budget schuift door naar 2026. | |
03. | Scanauto parkeren |
In het MPP 2025 is gemeld dat de proef met de scanauto in 2025 wordt opgestart en doorloopt tot en met 2026. Ter dekking van de lasten in 2026 wordt voorgesteld een bedrag van €200.000 over te hevelen. | |
04. | Bermbeheer bloemrijke bermen |
Voor de uitvoering van beleidsvoornemens ten aanzien van biodiversiteit is in 2025 eenmalig €100.000 beschikbaar. Hiervan wordt €50.000 dit jaar ingezet voor biodiversiteit in bermen. Voorgesteld wordt om het resterende bedrag van €50.000 over te hevelen naar 2026 om hier verder uitvoering aan te geven. | |
05. | Samenpand |
Er is een mogelijk geschikt pand gevonden die we verder willen onderzoeken voor gezamenlijke huisvesting voor de Voedselbank, Kledingbank en Speelgoedbank. Dit is in lijn met het bestuursakkoord. Het pand biedt voldoende ruimte, is goed bereikbaar en sluit aan bij de behoeften van de doelgroep. We stellen daarom voor de beschikbare middelen ter hoogte van €110.000 mee te nemen naar 2026. | |
06. | Kansen voor Kinderen |
Het betreft hier een afspraak uit het Coalitieakkoord om een plan te maken hoe de niet bestede middelen vanuit Stichting Leergeld en Kansen voor Kinderen besteed gaan worden aan langdurige projecten. Hierbij zal de meeste aandacht gaan naar de kinderen op middelbare scholen, aangezien daar relatief het minste aan wordt uitgegeven op dit moment en we nog veel impact kunnen maken. Op basis van de doelstellingen van het beleidskader minimaregelingen en schuldhulpverlening Inzet op Geldzorgen (IOG) om kinderen in armoede maximale ontwikkelkansen te bieden en om de middelen zorgvuldig en langdurig te spreiden wordt aan een plan gewerkt. Wij stellen daarom voor om €250.000 mee te nemen naar 2026. | |
07. | Stichting Leergeld |
Het betreft hier een afspraak uit het Coalitieakkoord om een plan te maken hoe de niet bestede middelen vanuit Stichting Leergeld en Kansen voor Kinderen besteed gaan worden aan langdurige projecten. Hierbij zal de meeste aandacht gaan naar de kinderen op middelbare scholen, aangezien daar relatief het minste aan wordt uitgegeven op dit moment en we nog veel impact kunnen maken. Op basis van de doelstellingen van het beleidskader minimaregelingen en schuldhulpverlening Inzet op Geldzorgen (IOG) om kinderen in armoede maximale ontwikkelkansen te bieden en om de middelen zorgvuldig en langdurig te spreiden wordt aan een plan gewerkt. | |
08. | Spreidingswet (septembercirculaire) |
In de septembercirculaire 2025 wordt in verband met de Spreidingswet € 66.618 aan middelen beschikbaar gesteld voor 2025. Vanwege de met de Spreidingswet omgeven onzekerheden en dat het beroep dat hierop wordt gedaan hoger is dan waarmee rekening is gehouden met de begroting, moeten deze worden overgeheveld naar 2026. | |
09. | Buurtagenda Deltabuurt |
Voor de Buurtagenda Deltabuurt is budget van 2025 al gereserveerd voor de uitvoering in 2026. Conform afspraak lopen de uitvoeringsplannen van de Buurtagenda door tot en met eind 2026, zoals vastgesteld in nota 2023-547 en toegelicht in de bijbehorende raadsmededeling “Buurtagenda Deltabuurt”. | |
10. | Onderzoek Prins Bernard Sluis |
Voor het onderzoek naar de toekomst van de Prins Bernhard Sluis is samenwerking en cofinanciering met oa provincie Overijssel benodigd. Deze zal in 2025 niet gerealiseerd kunnen worden. | |
11. | Netcongestie |
De ontwikkelingen op het gebied van netcongestie zijn moeilijk te voorspellen. Aan de ene kant worden de problemen steeds groter, steeds meer projecten die geen stroomaansluiting krijgen en steeds meer storingen. Aan de andere kant loopt de uitvoering door de netbeheerders tegen grenzen aan waardoor vertraging optreedt. Oorzaken zijn divers: uitvoeringscapaciteit bij aannemers, grote vraagstukken bij het ontwerpen van een toekomstbestendige nettopologie, ruimtelijke belemmeringen, spanning tussen snel pragmatisch werken en strikte regels waarbinnen de netbeheerders moeten werken en de moeizame afstemming tussen Tennet (hoogspanning) en de netbeheerders van het MS/LS-net, in ons geval met name Enexis en een beetje Liander. Dat heeft ertoe geleid dat een aantal grote projecten in Deventer niet zo voorspoedig verlopen als verwacht en gewenst. Dat betreft met name de besluitvorming over een derde HS-station en de gestructureerde aanpak van de verzwaring van het MS/LS-net. Een deel van de middelen die voor 2025 beschikbaar waren zijn daarom niet gebruikt en worden overgeheveld naar 2026. Daar is rekening mee gehouden in gevraagde middelen in de Perspectiefnota 2026-2029. | |
12. | De 5 wetten |
Het resterend eenmalig budget van €55.000 voor implementatie van de 5 wetten (digitale toegankelijkheid) wordt overgeheveld naar 2026. Er zijn dan nog uitgaven nodig voor het E-depot en publicatiesoftware voor de Wet open overheid (Woo). | |
13. | ICT Uitvoeringsplannen |
In de ICT-uitvoeringsplannen zijn eenmalige budgetten gereserveerd voor aanbesteding en/of implementatie van nieuwe ICT-toepassingen en aanpassingen aan bestaande toepassingen voor de DOWR-gemeenten. Een aantal projecten, voorzien in deze uitvoeringsplannen zijn afgerond. Dit levert een vrijval van gereserveerde ICT-middelen op, waarmee geplande projecten in het ICT-uitvoeringsplan 2026 kunnen worden gedekt. Voorstel is daarom de vrijvallende ICT-middelen ad. €749.000 over te hevelen naar 2026 en daarmee te behouden voor de dekking van de uitvoeringsplannen 2026. Voor programma Bedrijfsvoering betreft dit €671.000 en programma Ruimtelijke ontwikkeling €78.000. | |
14. | Digiwerkt |
Het eenmalig budget is deels in 2025 besteed om achterstanden weg te werken in digitale en analoge gegevensverzamelingen. Dit werk is nog niet klaar. In 2026 wordt hier vervolg aan gegeven en daarvoor wordt tijdelijk capaciteit ingehuurd. Daarom wordt €100.000 overgeheveld naar 2026. |

