Deze pagina is gebouwd op 11/07/2025 12:29:41 met de export van 11/07/2025 09:24:37

Door diverse programma’s worden knelpunten en voordelen in het bestaande beleid gemeld. In het onderdeel Begrotingsregels is aangegeven hoe we hier in het kader van de begrotingsregels mee omgaan.
De programma’s geven aan dat zij in 2025 geen vrij besteedbare middelen hebben om een dekking te genereren voor de opgegeven knelpunten bestaand beleid. Voor 2025 zou dan het bedrag moeten worden gevonden door aanpassing van prestaties. Dit vinden wij niet wenselijk in het lopend jaar en stellen daarom voor de nadelen 2025 te dekken uit algemene middelen en daar waar het een structureel effect heeft te betrekken bij het begrotingsproces 2027.

(Bedragen x € 1.000) (-/- = nadeel)

Nr.

Omschrijving

Programma

Structureel/
Incidenteel

2025

2026

2027

2028

01

Voetbalveiligheid hogere kosten Go Ahead Eagles (GAE)

Openbare Orde en Veiligheid

Incidenteel

-150

0

0

0

02

Lebuinuspleinen, Nieuwe Markt

Leefomgeving

Structureel

0

-5

-4

-4

03

Niet Actief Beveiligde Overweg (NABO) Diepenveen

Leefomgeving

Incidenteel

216

0

0

0

04

Onderhoud sluiscomplex

Leefomgeving

Incidenteel

0

-140

0

0

05

Parkeeropbrengsten

Leefomgeving

Incidenteel

56

0

0

0

06

Intensivering volkshuisvesting

Ruimtelijke Ontwikkeling

Incidenteel

-170

0

0

0

07

Omgevingswet

Ruimtelijke Ontwikkeling

Incidenteel

-393

0

0

0

07

Omgevingswet

Algemene dekkingsmiddelen

Incidenteel

393

0

0

0

08

Rood voor rood

Ruimtelijke Ontwikkeling

Incidenteel

-100

0

0

0

09

Plankosten De Scheg

Meedoen

Incidenteel

-140

0

0

0

10

Wmo dienstverlening

Meedoen

Incidenteel

1.850

0

0

0

11

Ontwikkelingen kosten jeugdzorg

Jeugd en Onderwijs

Incidenteel

-5.500

0

0

0

11

Ontwikkelingen kosten jeugdzorg

Algemene dekkingsmiddelen

Incidenteel

4.933

0

0

0

12

Reclame vitrines

Economie en Internationaal Beleid

Incidenteel

-155

0

0

0

13

Oprichtingskosten Warmtebedrijf Deventer

Energietransitie

Incidenteel

-250

0

0

0

14

Aanvullende subsidie Events Deventer

Kunst en Cultuur

Incidenteel

-175

0

0

0

15

Opleidingsbudget

Bedrijfsvoering

Incidenteel

100

0

0

0

16

Reiskostenregeling

Bedrijfsvoering

Incidenteel

200

0

0

0

17

Krediet openbare ruimte Kop Handelskade

Ruimtelijke Ontwikkeling

Incidenteel

0

0

0

0

Saldo

714

-145

-4

-4

01.

Voetbalveiligheid hogere kosten Go Ahead Eagles (GAE)

Go Ahead Eagles (GAE) heeft zich weten te kwalificeren voor de Europa League en inmiddels worden de eerste wedstrijden gespeeld. De voorbereiding en inzet tijdens wedstrijden brengen hogere kosten mee dan verwacht. Daarnaast zijn er extra kosten gemaakt voor de realisatie van cameratoezicht bij de ingang bezoekersvak GAE. De burgemeester is verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid. Om de openbare orde te kunnen handhaven, in de praktijk het sturen van bezoekende supportersgroepen, zijn maatregelen nodig. Denk aan het inrichten van een fan meeting point en de inzet van onder andere een organisator, veiligheidscoördinator, toezichthouders en de politie. Een deel van de kosten wordt door de gemeente gedragen, met name de personele inzet en fysieke maatregelen. Een ander deel van de kosten door de politie, met name inzet van de ME. Dit is landelijk een gebruikelijke werkwijze bij andere Europese voetbalsteden. In de eerste tussentijdse rapportage 2025 is gemeld dat de geschatte kosten tussen de €30.000-€90.000 zou liggen. Rekening is gehouden met €60.000. De werkelijke kosten vallen naar verwachting €150.000 hoger uit dan eerder geraamd, om meerdere redenen. Vanwege onze beperkte ervaring met Europese voetbalwedstrijden en de late bekendmaking van de gelote tegenstanders, was het vooraf lastig om een nauwkeurige inschatting te maken. Er is sprake van tegenstanders waarmee het contact minder voorspelbaar is en waarbij het aantal meereizende supporters moeilijker te schatten is. Om risico’s te beperken, is gekozen voor extra voorzorgsmaatregelen. Dit leidt tot hogere kosten, onder andere voor extra inzet van beveiliging, EHBO en fysieke voorzieningen. Daarnaast is op advies van de politie besloten om cameratoezicht in te zetten. Deze kosten waren niet in de oorspronkelijke begroting opgenomen en komen bovenop de eerder geraamde uitgaven.

GAE is verantwoordelijk voor de veiligheid in en rondom het stadion en het vervoer van en naar het stadion. Er wordt daarvoor ook politie ingezet. Als het voor de openbare orde en veiligheid noodzakelijk is dat busvervoer (bv. vanaf Amsterdam) wordt ingezet, dan wordt dit met één of beide betaalde voetbalorganisaties financieel gedragen.

02.

Lebuinuspleinen, Nieuwe Markt

Voor het in gebruik nemen van openbare grond is conform de APV een Melding Ingebruikname Openbare Grond (MIOG) gedaan. Dit heeft tot gevolg dat een precariobelasting is opgelegd ter grootte van €84.000 bestaande uit €56.000 voor het innemen van parkeervakken. Dit leidt tot extra baten op het taakveld parkeren binnen programma Leefomgeving. De baten precariobelasting ad €28.000 komen ten gunste van het programma Algemene Dekkingsmiddelen.
In het investeringskrediet is geen rekening gehouden met deze precariobelasting. Reden hiervoor is dat in het verleden geen precario werd opgelegd, omdat deze toen onder een vrijstelling vielen. Hierdoor ontstaat een overschrijding op het investeringskrediet van €84.000. De extra kapitaallasten bedragen structureel €4.500. voorgesteld wordt dit te dekken ten laste van het begrotingsresultaat.

03.

Niet Actief Beveiligde Overweg (NABO) Diepenveen

Middels de raadsmededeling 2025-249 is de motie voor verkenning aanleggen struinpad afgerond. Dit vormde het sluitstuk van het project Niet Actief Beveiligde Overweg (NABO) Diepenveen. In april 2024 is één van de NABO’s omgebouwd tot een beveiligde overgang met automatische halve overwegbomen (AHOB), terwijl de andere is afgesloten. Het resterende budget van €215.500 valt nu vrij ten gunste van de algemene middelen.

04.

Onderhoud sluiscomplex

Bij de 3e kwartaalrapportage 2024 is het knelpunt met betrekking tot de kosten voor beheer van de technische installaties van de sluis en de beweegbare bruggen geduid. Daar is toen éénmalig €140.000 voor 2024 en € 250.000 voor 2025 beschikbaar gesteld om de kosten te dekken. Op basis van de aanbesteding die heeft plaatsgevonden hebben we nu de structurele kosten vanaf 2026 inzichtelijk. Structureel benodigd is een bedrag van €200.000. Het huidige structureel budget is €60.000. Voorgesteld wordt om in 2026 eenmalig €140.000 toe te voegen aan het budget. Bij de Perspectiefnota 2027-2030 komt voor dit knelpunt een voorstel.

05.

Parkeeropbrengsten

De verwachte baten parkeren zijn in 2025 hoger dan begroot, waarbij we rekening houden met een seizoenspatroon. Er wordt vooral meer gebruik gemaakt van parkeren in de garages. Dit leidt tot een voordeel van €150.000. Het straatparkeren leidt tot een voordeel van €30.000. De baten uit vergunningen en abonnementen leiden tot een voordeel van €156.000 en de naheffingsaanslagen kennen een voordeel van €60.000. De dividenduitkering van de NV Parkeergarage is €50.000 hoger dan de begroting.
Het totale voordeel op de parkeer inkomsten bedraagt daarmee €456.000. hiervan wordt €400.000 gestort in de reserve mobiliteit. Waar in de begroting 2025 een onttrekking van €216.000 is geraamd, wordt dit nu bijgesteld naar een dotatie van €184.000 in 2025.
Een bedrag van €56.000 heeft betrekking op de bijdrage parkeren mbt de precariobelasting die is opgelegd voor het innemen van parkeervakken ten laste van het project Nieuwe Markt. Voorgesteld wordt om dit voordeel ten gunste van het begrotingsresultaat te brengen omdat de extra lasten voor het project ten laste van het begrotingsresultaat komen.

06.

Intensivering volkshuisvesting

Door intensievere inzet dan begroot op beleidsadvisering volkshuisvesting achten wij aanvullend budget noodzakelijk voor 2025. Dit voor diverse onderwerpen, zoals de inbedding van de wet goed verhuurderschap, beleidsadvisering bij bestuurlijke processen en ontwikkelingen van derden welke nog in een voorbereidingsfase zitten. We overschrijden het budget in 2025 met €170.000 als gevolg van hogere salariskosten. We zijn gestart met een gerichte analyse om de oorzaak van de overschrijding vast te stellen. Deze analyse ronden we af voor de 1e tussenrapportage 2026, zodat we indien nodig met een voorstel komen om maatregelen treffen vanaf 2026.

07.

Omgevingswet

Bij de meicirculaire heeft het Rijk, inzake de transitie naar de Omgevingswet, de gemeente een incidenteel bedrag toegekend ten bedrage van €392.640 in 2025. Het toevoegen van deze uitkering aan de programmabegroting, dekt de de kosten die we hiervoor in 2025 maken. Dit budget is beschikbaar gesteld om gemeenten te ondersteunen bij de invoering van de Omgevingswet. Het stelt ons in staat om de benodigde voorbereidingen te treffen zodat we als organisatie goed aangesloten, geoefend en ingeregeld zijn en voldoen aan de wettelijke eisen die de Omgevingswet stelt.

Een belangrijk onderdeel hiervan is het maken van de eerste initiële Omgevingsvisie die voldoet aan de eisen van de Omgevingswet. In 2025 werken we toe naar de vaststelling van de Omgevingsvisie in 2026, die de lange termijnvisie op de fysieke leefomgeving weergeeft van de gehele gemeente Deventer.

Naast de Omgevingsvisie, werken we binnen de Omgevingswet ook met de instrumenten: Omgevingsprogramma’s, het Omgevingsplan en Omgevingsvergunningen. Het vraagt een fundamenteel andere manier van werken waarbij de noodzaak om de planketen/ beleidscyclus goed te sluiten essentieel is. Hierbij is (geo-)datagedreven werken een voorwaarde waar we ons verder op moeten ontwikkelen. Monitoring en (beleids-)evaluatie worden opnieuw vormgegeven. Voor het opstellen van een plan van aanpak en een start te maken met de uitvoering, is in de begroting 2026 incidenteel €200.000 opgenomen.

08.

Rood voor rood

Het uitvoeren van de rood voor rood regelingen en beleidsregels voor landelijk gebied vraagt om intensivering, waarbij de kosten niet altijd geheel te verhalen zijn op de initiatiefnemers vanwege proportionaliteit of toerekenbaarheid.
Het landelijk gebied vraagt structureel meer capaciteit dan begroot. Diverse ontwikkelingen dragen hieraan bij. Gedacht kan worden aan:
•   Landelijke aanpak piekbelasters;
•   Beleidsregels erfmolens;
•   Nieuw provinciaal beleid vrijkomende agrarische bebouwing;
•   Bijdragen aan Groenblauwe Hoofdstructuur;
•   Bijdragen aan Biodiversiteitsplan;
•   Aanpak spuitzones.
We overschrijden het budget in 2025 met €100.000. We zijn gestart met een gerichte analyse om de oorzaak van de overschrijding vast te stellen. Deze analyse ronden we af voor de 1e tussenrapportage 2026, zodat we indien nodig met een voorstel komen om maatregelen te treffen vanaf 2026.

09.

Plankosten De Scheg

Voor de voorbereiding van de renovatie van De Scheg zijn de begrote voorbereidingskosten onvoldoende. De aanvullende geraamde plankosten voor 2025 komen uit op € 280.000. In juli 2025 heeft het college voorgesteld om hiervan de helft (€ 140.000) ten laste van de gemeente te laten komen en dit mee te nemen in de eerstvolgende tussenrapportage. De andere helft is voor rekening van het Sportbedrijf. De raad is hierover geïnformeerd via een raadsinformatiebrief (2025-417).

10.

Wmo dienstverlening

In 2025 is €25,8 miljoen begroot voor Wmo dienstverlening voor onderstaande onderdelen. De verwachting is dat de uitgaven €1,85 miljoen lager uitkomen dan begroot. Het overschot van €1,85 miljoen komt bovenop het overschot van €2 miljoen in de 1e Tussentijdse rapportage 2025. Daarmee zijn de budgetten in 2025 in totaal dus € 3,85 miljoen neerwaarts bijgesteld. Binnen de gemeente Deventer is al jarenlang een trend te zien van overschotten in de budgetten van de Wmo, dit omdat de verwachte stijging van kosten binnen de Wmo door de vergrijzing tot op heden nog achterblijft. Vanuit deze overschotten is in de begroting 2026 het totaalbudget van de Wmo structureel met € 1 miljoen verlaagd vanaf 2027 (2026 met € 400.000).

De belangrijkste oorzaken voor de lagere verwachte uitgaven Wmo zijn:

Huishoudelijke hulp, zorg in natura (ZIN): € 1.270.000
De belangrijkste reden voor het overschot is dat de volumegroei die begroot was, in werkelijkheid niet heeft plaatsgevonden. In 2025 is het aantal toewijzingen en het toewijzingsbedrag ongeveer gelijk gebleven aan 2024 en 2023. Dit komt doordat we actief sturen op eigen kracht van de inwoner en passend indiceren vanuit het vastgestelde protocol. Wmo-coaches kijken goed naar wat de inwoner nodig heeft en naar de eigen mogelijkheden binnen het netwerk. Ook van aanbieders horen we dat we voldoende indiceren. Er zijn daarnaast weinig klachten/bezwaren van inwoners.

Begeleiding, zorg in natura (ZIN): € 110.000
Ook hier geldt net als bij Huishoudelijke hulp ZIN dat de beoogde volumegroei die begroot was in werkelijkheid niet heeft plaatsgevonden.

Hulpmiddelen: € 320.000
In de begroting 2025 werd een lichte groei verwacht. We hebben in 2025 verder doorgebouwd op de stedelijke mobiliteitspool waardoor individuele inzet van scootmobielen en driewielfietsen afneemt. Daarnaast zijn woningaanpassingen lastig te begroten vanwege het incidentele karakter en de hoogte van de toekenning.

Begeleiding, persoons gebonden budget (PGB): € 150.000
Binnen Uitvoering Wmo wordt zorgvuldig getoetst op de pgb-vaardigheid en eisen die aan een PGB worden gesteld. Hiermee wordt voorkomen dat inwoners in de problemen komen met een PGB. Het gevolg is wel dat er minder PGB's worden afgegeven omdat niet alle inwoners of vertegenwoordigers die een PGB aanvragen pgb-vaardig zijn.

11.

Ontwikkelingen kosten jeugdzorg

Zoals gebruikelijk komen we in de 2e tussentijdse rapportage met een prognose voor de verwachte kosten jeugdzorg in het lopende jaar. De prognose is gebaseerd op de informatie over het 1e halfjaar 2025. We constateren dat de ontwikkeling van de kosten van de jeugdhulp nog meer stijgen dan eerder voorzien bij de 1e tussentijdse rapportage 2025. Gemeenten kampen landelijk met flinke tekorten. Het Rijk compenseert hiervoor gemeenten. Voor de jaren 2026 en 2027 ontvangt Deventer in totaal € 18 miljoen. Daarnaast worden we met terugwerkende kracht gecompenseerd over 2023 en 2024 dit betreft in totaal € 4,9 miljoen. Vanuit de Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028 treffen Rijk en gemeenten verder maatregelen om de uitgaven te beheersen. Vanuit hier worden er ook begrotingsoptimalisatie doorgevoerd in de begroting voor 2026 en verder, waardoor we de oplopende kosten hopen te dempen. Waarbij wel gezegd moet worden dat de stijgingen welke worden geconstateerd, passend zijn binnen de landelijke trends. We zien een verzwaring van hulpvragen bij jeugdigen. Maar ook een toenemende zoektocht van jeugdhulpaanbieders die een complexe doelgroep moeten bedienen terwijl ze daar eigenlijk niet op zijn ingericht. Dit leidt tot stapelingen van hulpvragen, met hogere kosten. Deze ontwikkeling ontstaat door de versnelde afbouw van residentiele en gesloten jeugdzorg, waarbij stabiele alternatieven nog niet zijn gerealiseerd. Wachttijden zorgen ervoor dat er moet worden uitgeweken naar niet gecontracteerde zorgaanbieders en buiten regionale zorg. Dit heeft ook een duurder prijskaartje, als ook de effecten van het langer niet kunnen bieden van passende zorg. Wat weer kan leiden tot zwaardere hulpvragen.

Op basis van de prognose over de eerste helft van 2025 zien we een tekort van €5,5 miljoen. Wat betreft financiën zien wij de volgende ontwikkelingen:
- Het aantal jeugdigen met jeugdbescherming en/of – reclassering is in de 1e helft 2025 gestegen met 20 ten opzichte van de 1e helft 2024. Dit resulteert in een stijging van de kosten van € 400.000 over het eerste halfjaar, wanneer dit geëxtrapoleerd wordt naar een heel jaar betreft dit een kostenstijging van € 800.000 ten opzichte van 2024 en hetgeen gecommuniceerd is bij de 1e tussentijdse rapportage 2025.
- Het aantal jeugdigen met jeugdhulp  is in de 1e helft 2025 gestegen met 103 ten opzichte van de 1e helft 2024. Dit resulteert in een stijging van de kosten van € 2.500.000 over het eerste halfjaar, wanneer dit geëxtrapoleerd wordt naar een heel jaar betreft dit een kostenstijging van € 5.000.000 ten opzichte van 2024en hetgeen gecommuniceerd is bij de 1e tussentijdse rapportage 2025.
- Daarnaast houden we rekening met een na-ijleffect van € 1.500.000, omdat nog niet alle zorgverleners alle declaraties hebben ingediend over de eerste helft van 2025.

In totaal betekend dit een stijging in kosten van € 7.300.000 ten opzichte van 2024, hierbij is echter nog geen rekening gehouden met de loon- en prijsindexatie van € 1.800.000 in 2025. Wanneer we deze hier vanaf halen komt dit neer op een bijstelling van de budgetten van € 5.500.000.

12.

Reclame vitrines

De aanbesteding voor de concessie lichtbakken aan lichtmasten en vitrines is in 2025 in gang gezet. Echter worden de geraamde opbrengsten met betrekking tot vitrines in 2025 nog niet gerealiseerd.

13.

Oprichtingskosten Warmtebedrijf Deventer

In mei 2024 heeft de gemeenteraad besloten om Slim Warmtenet Zandweerd verder te ontwikkelen en het college opgedragen om advies uit te brengen over de oprichting van Warmtebedrijf Deventer. Op 21 mei 2025 heeft de gemeenteraad het raadsvoorstel “Ontwikkelkader Warmtebedrijf Deventer” (2025-243) vastgesteld. In 2025 zijn kosten gemaakt om te komen tot oprichting van het Warmtebedrijf. Deze kosten bedragen € 250.000 en zijn opgenomen in de projectkosten van Slim Warmtenet Zandweerd. De inzet van Warmtebedrijf Deventer kan op termijn breder worden dan alleen voor het warmtenet in Zandweerd. Daarom wordt voorgesteld om de advieskosten die zijn gemaakt voor de oprichting van het warmtebedrijf niet ten laste te brengen van het project Slim Warmtenet Zandweerd, omdat daarmee de lasten zullen worden verrekend in de tarieven van dit warmtenet. In plaats daarvan wordt voorgesteld om deze kosten te dekken uit de algemene middelen zodat het warmtebedrijf in de toekomst ook voor andere Deventer warmtenetten als organisatie kan dienen zonder dat de kosten hiervan op de inwoners van Zandweerd drukken.

14.

Aanvullende subsidie Events Deventer

Zoals gemeld in de eerste kwartaalrapportage van 2023 en 2024 passen de kosten voor het organiseren van de beeldbepalende culturele evenementen (Deventer op Stelten, Boekenmarkt en Dickens Festijn) niet binnen het subsidiekader zoals vastgesteld bij de Cultuurvisie 2019-2024. Met het raadsbesluit Realisatie beeldbepalende evenementen 2025 (2025-586) heeft de raad besloten om € 175.000 extra beschikbaar te stellen voor 2025 uit de generieke weerstandsreserve aan de organisatie Events dEVENTer voor de uitvoering van de kernactiviteiten en in de generieke weerstandsreserve voor € 105.000 garant te staan mocht de organisatie Events dEVENTer door externe omstandigheden de verwachte inkomsten niet behalen.

15.

Opleidingsbudget

Het opleidingsbudget voor gemeentelijk personeel zal dit jaar niet volledig worden besteed. Door de gemeentelijke reorganisatie dit jaar en de verschuivingen in management en teams is er minder toegekomen aan opleidingen. Er valt €100.000 van het opleidingsbudget vrij.

16.

Reiskostenregeling

In de Voorjaarsnota 2023 is een meerjarig budget gereserveerd voor een reiskostenregeling voor woon-werkverkeer van het gemeentelijk personeel.  Doordat er op de huidige regeling minder beroep is gedaan blijft in 2025 een bedrag van €200.000 onbesteed.  Vanaf 2026 is in de Perspectiefnota 2026-2029 een structureel bedrag opgenomen van €1 miljoen voor een nieuwe regeling. Het resterende bedrag van de bestaande regeling kan daarom vrijvallen.

17.

Krediet openbare ruimte Kop Handelskade

In 2022 heeft de raad via besluit 2022-108 ingestemd met het ‘Masterplan en Beeldkwaliteitsplan Kop Handelskade’. Daarbij is besloten tot de aanleg en aanpassing van de openbare ruimte in dit gebied.

Wij vragen de raad nu om een uitvoeringskrediet van €250.000 beschikbaar te stellen, voor de inrichting van de aangrenzende openbare ruimte die eigendom is van de gemeente. Dit bedrag is €152.000 hoger dan het eerder in 2022 opgenomen budget. De verhoging is nodig vanwege substantiële kostenstijgingen veroorzaakt door inflatie en een hogere gemeentelijke ambities qua kwaliteitsniveau binnen De Kien / Centrum&Schil.

Het krediet wordt gedekt uit de onderstaande middelen:
•   €125.000 uit de Subsidie Woningbouwimpuls (WBI)
•   €98.000 uit reeds beschikbare middelen
•   €27.000 uit de reserve Centrum&Schil

Van het totale investeringskrediet van €250.000 wordt €125.000 gedekt door de WBI-subsidie, deze subsidie wordt direct in mindering gebracht op de kosten. Het resterende bedrag van €125.000 betreft de netto-investering waarover wordt afgeschreven.

Om de structurele kapitaallasten van deze investering te dekken, wordt €125.000 uit de beschikbare middelen en de reserve Centrum & Schil gestort in de reserve kapitaallasten. Vanuit deze reserve worden de jaarlijkse afschrijvingslasten gefinancierd.