De algemene dekkingsmiddelen zijn die inkomsten van de gemeente waar geen directe dienstverlening en/of bestedingsverplichtingen tegen over staat. Het zijn dan ook vrij besteedbare middelen die jaarlijks worden ingezet ter dekking van de uitgaven in de diverse programma’s. Daarnaast betreft het ook de raming onvoorzien en uitgaaf- en inkomstenstelposten die nog niet aan de diverse programma’s zijn toegerekend.
De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit:
- De algemene uitkering uit het Gemeentefonds;
- De opbrengsten van de lokale heffingen;
- De opbrengst uit deelnemingen (dividend);
- Financiering;
- Onvoorzien en stelposten
Wijzigingen deze periode
| Omschrijving | Soort afwijking | |
|---|---|---|
| Technische wijziging 2e tussentijdse rapportage 2025 | Technisch | |
De cijfers in dit programma worden aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. In bijlage 2 - Technische wijziging 2e Tussentijdse rapportage 2025 is een nadere specificatie opgenomen. | ||
| Meicirculaire 2025 | Autonome ontwikkelingen | |
Over de financiële effecten van de meicirculaire 2025 is de raad geïnformeerd via raadsmededeling (2025-549). De financiële effecten voor het jaar 2025 zijn verwerkt in deze 2e tussentijdse rapportage. De financiële effecten voor 2026 en volgende jaren zijn verwerkt in de begroting 2026. | ||
| Septembercirculaire 2025 | Autonome ontwikkelingen | |
Over de financiële effecten van de septembercirculaire 2025 is de raad geïnformeerd via raadsmededeling (2025-827). De financiële effecten zijn verwerkt in deze 2e tussentijdse rapportage. | ||
| Stelpost autonome ontwikkelingen | Autonome ontwikkelingen | |
In de stelpost autonome ontwikkelingen zit nog een bedrag van €1,1 miljoen. De stelpost laten we vrijvallen ten gunste van het resultaat. | ||
| Klachtenbehandelaar | Herschikkingen | |
De nog beschikbare POK-middelen (Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag) voor robuuste rechtsbescherming worden benut voor de uitbreiding van formatie met een klachtenbehandelaar (20 uur per week). Hiermee kunnen we voldoen aan de groeiende vraag van de organisatie. Voor de jaren 2025, 2026 en 2027 vindt een herschikking van middelen plaats van programma Algemene dekkingsmiddelen naar programma Bedrijfsvoering. De overgehevelde middelen voor robuuste rechtsbescherming (€147.000) vanuit 2024 worden in 2025 gestort in de reserve overlopende uitgaven. In de jaren 2028 en 2029 worden de kosten voor de inzet van de klachtenbehandelaar gedekt vanuit deze reserve. | ||
| Bijstelling loonsom CAO | Autonome ontwikkelingen | |
Het loon-effect van de CAO gemeentepersoneel, afgesloten begin 2025 is voor het jaar 2025 lager dan de loonstijging die is voorzien in de begroting. De begrote loonruimte ter hoogte van € 2,1 miljoen valt vrij ten gunste van het resultaat. | ||
| Work in NL | Autonome ontwikkelingen | |
Vanuit de meicirculaire 2025 ontvangen we voor 3 jaar een bijdrage van 147.397 per jaar om goede informatievoorziening, hulp en dienstverlening aan Europese Unie (EU)- arbeidsmigranten te bieden. De lasten in 2026 en 2027 zijn verwerkt in de programmabegroting 2026. De lasten in 2025 verwerken we via deze tweede tussenrapportage. | ||
| Wet integrale suïcidepreventie (septembercirculaire) | Overige afwijkingen | |
Op 1 januari 2026 treedt de Wet integrale suïcidespreventie in werking. Gemeenten worden op grond van deze wet geacht suïcidepreventie in hun gezondheidsbeleid op te nemen en uit te voeren. Hiertoe wordt vanuit het Rijk vanaf 2026 jaarlijks € 10 miljoen beschikbaar gesteld. Voor Deventer betreft dit €60.000 - €70.000. In samenspraak met onze partners wil gemeente Deventer suïcidepreventie opnemen als onderdeel binnen het beleid rondom welbevinden, sociale veiligheid en welzijn. We richten ons in het bijzonder op jongeren en jongvolwassenen. We zetten in op de ontwikkeling van een doorgaande lijn in het onderwijs om leerlingen en studenten veerkrachtiger en weerbaarder te maken, hen een veilige schoolomgeving en emotionele veiligheid te bieden. Daarnaast richten we een suïcidepreventiecentrum op waar kennis en ervaringsdeskundigheid samenkomt om lotgenoten te kunnen begeleiden. Hierbij werken we samen met zelfregiecentra in de regio en faciliteren we in lotgenotengroepen voor mensen met suïcidale gedachten, voor nabestaanden en specifiek voor jongeren/jongvolwassenen. Ook verbinden we ons met landelijke initiatieven en campagnes voor meer bewustzijn over dit thema. We werken nauw samen met Mind Us om het mentaal welbevinden van jongeren in Nederland te bevorderen. Zo ondersteunen we Mind Us in de lokale ontsluiting van Het platform In je Bol!, de online plek voor jongeren tussen 16-27 jaar om beter in je vel te zitten. Gemeente doet dit samen met een aantal van haar partners zoals GGD IJsselland, 113, Jeugdgezondheidszorg, Onderwijs, Vriendendiensten (zelfregie en herstel) en jongerencafé, Tactus, Mind Us en welzijnspartners. | ||
| Vrijval algemeen energie budget | Autonome ontwikkelingen | |
Bij de voorjaarsnota 2024 zijn middelen vrij gemaakt ten behoeve van de energietransitie voor de onderdelen: Verduurzaming Colmschate en andere wijken, aanvullend mobiliteitsbeleid, zero-emissie zone en de energiebesparingsplicht. In het najaar van 2024 zijn er vanuit de CDOKE planfinanciering regeling aanvullende middelen beschikbaar gesteld welke deels een overlap hebben met de onderdelen waar vanuit de algemene middelen budget voor is gegeven. Voor de onderdelen waar extra CDOKE middelen voor zijn ontvangen wordt het budget 2025 uit de algemene middelen terug gegeven. Vrijval van het budget 2026 en 2027 is via de begroting 2026 geregeld. | ||
| Voetbalveiligheid hogere kosten Go Ahead Eagles (GAE) | Knelpunten bestaand beleid | |
Go Ahead Eagles (GAE) heeft zich weten te kwalificeren voor de Europa League en inmiddels worden de eerste wedstrijden gespeeld. De voorbereiding en inzet tijdens wedstrijden brengen hogere kosten mee dan verwacht. Daarnaast zijn er extra kosten gemaakt voor de realisatie van cameratoezicht bij de ingang bezoekersvak GAE. De burgemeester is verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid. Om de openbare orde te kunnen handhaven, in de praktijk het sturen van bezoekende supportersgroepen, zijn maatregelen nodig. Denk aan het inrichten van een fan meeting point en de inzet van onder andere een organisator, veiligheidscoördinator, toezichthouders en de politie. Een deel van de kosten wordt door de gemeente gedragen, met name de personele inzet en fysieke maatregelen. Een ander deel van de kosten door de politie, met name inzet van de ME. Dit is landelijk een gebruikelijke werkwijze bij andere Europese voetbalsteden. In de eerste tussentijdse rapportage 2025 is gemeld dat de geschatte kosten tussen de €30.000-€90.000 zou liggen. Rekening is gehouden met €60.000. De werkelijke kosten vallen naar verwachting €150.000 hoger uit dan eerder geraamd, om meerdere redenen. Vanwege onze beperkte ervaring met Europese voetbalwedstrijden en de late bekendmaking van de gelote tegenstanders, was het vooraf lastig om een nauwkeurige inschatting te maken. Er is sprake van tegenstanders waarmee het contact minder voorspelbaar is en waarbij het aantal meereizende supporters moeilijker te schatten is. Om risico’s te beperken, is gekozen voor extra voorzorgsmaatregelen. Dit leidt tot hogere kosten, onder andere voor extra inzet van beveiliging, EHBO en fysieke voorzieningen. Daarnaast is op advies van de politie besloten om cameratoezicht in te zetten. Deze kosten waren niet in de oorspronkelijke begroting opgenomen en komen bovenop de eerder geraamde uitgaven. GAE is verantwoordelijk voor de veiligheid in en rondom het stadion en het vervoer van en naar het stadion. Er wordt daarvoor ook politie ingezet. Als het voor de openbare orde en veiligheid noodzakelijk is dat busvervoer (bv. vanaf Amsterdam) wordt ingezet, dan wordt dit met één of beide betaalde voetbalorganisaties financieel gedragen. | ||
| Reiskostenregeling | Knelpunten bestaand beleid | |
In de Voorjaarsnota 2023 is een meerjarig budget gereserveerd voor een reiskostenregeling voor woon-werkverkeer van het gemeentelijk personeel. Doordat er op de huidige regeling minder beroep is gedaan blijft in 2025 een bedrag van €200.000 onbesteed. Vanaf 2026 is in de Perspectiefnota 2026-2029 een structureel bedrag opgenomen van €1 miljoen voor een nieuwe regeling. Het resterende bedrag van de bestaande regeling kan daarom vrijvallen. | ||
| Reclame vitrines | Knelpunten bestaand beleid | |
De aanbesteding voor de concessie lichtbakken aan lichtmasten en vitrines is in 2025 in gang gezet. Echter worden de geraamde opbrengsten met betrekking tot vitrines in 2025 nog niet gerealiseerd. | ||
| Oprichtingskosten Warmtebedrijf Deventer | Knelpunten bestaand beleid | |
In mei 2024 heeft de gemeenteraad besloten om Slim Warmtenet Zandweerd verder te ontwikkelen en het college opgedragen om advies uit te brengen over de oprichting van Warmtebedrijf Deventer. Op 21 mei 2025 heeft de gemeenteraad het raadsvoorstel “Ontwikkelkader Warmtebedrijf Deventer” (2025-243) vastgesteld. In 2025 zijn kosten gemaakt om te komen tot oprichting van het Warmtebedrijf. Deze kosten bedragen € 250.000 en zijn opgenomen in de projectkosten van Slim Warmtenet Zandweerd. De inzet van Warmtebedrijf Deventer kan op termijn breder worden dan alleen voor het warmtenet in Zandweerd. Daarom wordt voorgesteld om de advieskosten die zijn gemaakt voor de oprichting van het warmtebedrijf niet ten laste te brengen van het project Slim Warmtenet Zandweerd, omdat daarmee de lasten zullen worden verrekend in de tarieven van dit warmtenet. In plaats daarvan wordt voorgesteld om deze kosten te dekken uit de algemene middelen zodat het warmtebedrijf in de toekomst ook voor andere Deventer warmtenetten als organisatie kan dienen zonder dat de kosten hiervan op de inwoners van Zandweerd drukken. | ||
| Verkoop erfpachtpercelen | Overige afwijkingen | |
In 2025 is het collegebesluit 2025-756 ‘Verkoop erfpachtpercelen Dordrechtweg 13, Venlostraat 3 en Emmerikstraat 9.’ genomen om een viertal erfpachtgronden te verkopen. De erfpachter heeft de gemeente verzocht om het blooteigendom van de betreffende percelen te mogen aankopen. De gemeente heeft het blooteigendom aangeboden onder de voorwaarde dat de koper substantieel mee investeert aan een of meerdere thema's ten aanzien van de gemeentelijke ambitie voor toekomstbestendige bedrijventerreinen. Na het in mindering brengen van de verkoopkosten op de opbrengsten, verwachten wij een incidenteel netto verkoopresultaat van circa €965.000. Dit bedrag wordt gestort in de generieke weerstandsreserve. De structureel begrote erfpacht baten ad € 37.366 vervallen en worden in mindering gebracht ten laste van de algemene middelen. | ||
| Opleidingsbudget | Knelpunten bestaand beleid | |
Het opleidingsbudget voor gemeentelijk personeel zal dit jaar niet volledig worden besteed. Door de gemeentelijke reorganisatie dit jaar en de verschuivingen in management en teams is er minder toegekomen aan opleidingen. Er valt €100.000 van het opleidingsbudget vrij. | ||
| Plankosten De Scheg | Knelpunten bestaand beleid | |
Voor de voorbereiding van de renovatie van De Scheg zijn de begrote voorbereidingskosten onvoldoende. De aanvullende geraamde plankosten voor 2025 komen uit op € 280.000. In juli 2025 heeft het college voorgesteld om hiervan de helft (€ 140.000) ten laste van de gemeente te laten komen en dit mee te nemen in de eerstvolgende tussenrapportage. De andere helft is voor rekening van het Sportbedrijf. De raad is hierover geïnformeerd via een raadsinformatiebrief (2025-417). | ||
| Verduurzamen maatschappelijk vastgoed | Overige afwijkingen | |
De raad heeft in juli 2023 de portefeuillestrategie vastgesteld voor de verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed. Twee jaar na vaststelling en uitvoering van deze strategie constateren we dat er verschillende stappen zijn gezet, maar dat het maken van tempo om de doelstellingen te behalen onder druk staat. Op basis van de huidige stand van zaken heeft het college, via collegebesluit 2025-765 ‘Verduurzaming maatschappelijk vastgoed’, besloten om de portefeuillestrategie voor verduurzaming van vastgoed te herijken. Om meer focus aan te brengen heeft het college de 12 gebouwen geherprioriteerd tot de volgende vijf gebouwen; Maatmansweg 3 (Ulebelt), Brink 56 (De Waag), Schonenvaarderstraat 5 (Brandweerkazerne), Bergkerkplein 14 (Bergkerk) en Andriessenplein (multifunctionele accommodatie). Om de verduurzaming van deze gebouwen verder te brengen tot een concreet investeringsvoorstel, wordt voorgesteld om €420.000 aan voorbereidingskrediet vrij te geven uit de gereserveerde €6 miljoen in de begroting. De structurele last vanaf 2026 ad €5.880 betreft de rentelast horende bij dit krediet. | ||
| Intensivering volkshuisvesting | Knelpunten bestaand beleid | |
Door intensievere inzet dan begroot op beleidsadvisering volkshuisvesting achten wij aanvullend budget noodzakelijk voor 2025. Dit voor diverse onderwerpen, zoals de inbedding van de wet goed verhuurderschap, beleidsadvisering bij bestuurlijke processen en ontwikkelingen van derden welke nog in een voorbereidingsfase zitten. We overschrijden het budget in 2025 met €170.000 als gevolg van hogere salariskosten. We zijn gestart met een gerichte analyse om de oorzaak van de overschrijding vast te stellen. Deze analyse ronden we af voor de 1e tussenrapportage 2026, zodat we indien nodig met een voorstel komen om maatregelen treffen vanaf 2026. | ||
| Rood voor rood | Knelpunten bestaand beleid | |
Het uitvoeren van de rood voor rood regelingen en beleidsregels voor landelijk gebied vraagt om intensivering, waarbij de kosten niet altijd geheel te verhalen zijn op de initiatiefnemers vanwege proportionaliteit of toerekenbaarheid. Het landelijk gebied vraagt structureel meer capaciteit dan begroot. Diverse ontwikkelingen dragen hieraan bij. Gedacht kan worden aan: • Landelijke aanpak piekbelasters; • Beleidsregels erfmolens; • Nieuw provinciaal beleid vrijkomende agrarische bebouwing; • Bijdragen aan Groenblauwe Hoofdstructuur; • Bijdragen aan Biodiversiteitsplan; • Aanpak spuitzones. We overschrijden het budget in 2025 met €100.000. We zijn gestart met een gerichte analyse om de oorzaak van de overschrijding vast te stellen. Deze analyse ronden we af voor de 1e tussenrapportage 2026, zodat we indien nodig met een voorstel komen om maatregelen te treffen vanaf 2026. | ||
| Nadeel leges opbrengsten | Autonome ontwikkelingen | |
Bij de monitoring van de legesopbrengsten constateren wij een onderschrijding van de begrote baten in de begroting 2025. Op basis van de huidige inzichten verwachten wij dat de inkomsten circa €1,6 miljoen lager zullen uitvallen dan oorspronkelijk geraamd. Deze afwijking is grotendeels het gevolg van externe factoren, zoals bezwaarprocedures en projectontwikkelaars die hun vergunningsaanvragen uitstellen. Hierdoor zijn de legesinkomsten lastig te voorspellen. Een belangrijk deel van deze onderschrijding komt voort uit vertragingen bij enkele grotere woningbouwprojecten. Dergelijke projecten hebben een significante invloed op de legesopbrengsten. Het betreft onder andere: • Senzora (wordt al 2026 vanwege RvS uitspraak eind 2025/begin 2026) • Havendame • Oranjekwartier • Bathmense Enk (Alferinklaan) Als gevolg hiervan stellen wij voor om de baten in de begroting 2025 met €1,2 miljoen te verlagen. Deze inkomsten schuiven door naar 2026 of mogelijk 2027. Bij de 1e Tussentijdse Rapportage 2026 zullen wij een integrale herijking van de legesramingen opnemen. Daarnaast blijkt uit de actuele prognose dat er in 2025 voor circa 350 woningen een vergunning zal worden aangevraagd, terwijl eerder werd uitgegaan van ongeveer 750 woningen. Het totale aantal (alle) aanvragen blijft nagenoeg gelijk, maar de omvang per aanvraag is kleiner (bijvoorbeeld: lagere bouwsommen). Om deze reden stellen wij voor om de baten in 2025 aanvullend met €0,4 miljoen te verlagen. | ||
| Onderhoud sluiscomplex | Knelpunten bestaand beleid | |
Bij de 3e kwartaalrapportage 2024 is het knelpunt met betrekking tot de kosten voor beheer van de technische installaties van de sluis en de beweegbare bruggen geduid. Daar is toen éénmalig €140.000 voor 2024 en € 250.000 voor 2025 beschikbaar gesteld om de kosten te dekken. Op basis van de aanbesteding die heeft plaatsgevonden hebben we nu de structurele kosten vanaf 2026 inzichtelijk. Structureel benodigd is een bedrag van €200.000. Het huidige structureel budget is €60.000. Voorgesteld wordt om in 2026 eenmalig €140.000 toe te voegen aan het budget. Bij de Perspectiefnota 2027-2030 komt voor dit knelpunt een voorstel. | ||
| Energiekosten | Autonome ontwikkelingen | |
Door sterke prijsstijgingen van elektriciteit zijn de energiekosten voor het stadhuis €200.000 hoger dan begroot. In 2025 kan hiervan €60.000 worden opgevangen binnen het budget door eenmalig voordeel op onderhoudskosten voor het gebouw. Voor 2026 zijn de meerkosten van €200.000 in de Perspectiefnota ook gereserveerd in de begroting | ||
| Aanvullende subsidie Events Deventer | Knelpunten bestaand beleid | |
Zoals gemeld in de eerste kwartaalrapportage van 2023 en 2024 passen de kosten voor het organiseren van de beeldbepalende culturele evenementen (Deventer op Stelten, Boekenmarkt en Dickens Festijn) niet binnen het subsidiekader zoals vastgesteld bij de Cultuurvisie 2019-2024. Met het raadsbesluit Realisatie beeldbepalende evenementen 2025 (2025-586) heeft de raad besloten om € 175.000 extra beschikbaar te stellen voor 2025 uit de generieke weerstandsreserve aan de organisatie Events dEVENTer voor de uitvoering van de kernactiviteiten en in de generieke weerstandsreserve voor € 105.000 garant te staan mocht de organisatie Events dEVENTer door externe omstandigheden de verwachte inkomsten niet behalen. | ||
| Wmo dienstverlening | Knelpunten bestaand beleid | |
In 2025 is €25,8 miljoen begroot voor Wmo dienstverlening voor onderstaande onderdelen. De verwachting is dat de uitgaven €1,85 miljoen lager uitkomen dan begroot. Het overschot van €1,85 miljoen komt bovenop het overschot van €2 miljoen in de 1e Tussentijdse rapportage 2025. Daarmee zijn de budgetten in 2025 in totaal dus € 3,85 miljoen neerwaarts bijgesteld. Binnen de gemeente Deventer is al jarenlang een trend te zien van overschotten in de budgetten van de Wmo, dit omdat de verwachte stijging van kosten binnen de Wmo door de vergrijzing tot op heden nog achterblijft. Vanuit deze overschotten is in de begroting 2026 het totaalbudget van de Wmo structureel met € 1 miljoen verlaagd vanaf 2027 (2026 met € 400.000). De belangrijkste oorzaken voor de lagere verwachte uitgaven Wmo zijn: Huishoudelijke hulp, zorg in natura (ZIN): € 1.270.000 De belangrijkste reden voor het overschot is dat de volumegroei die begroot was, in werkelijkheid niet heeft plaatsgevonden. In 2025 is het aantal toewijzingen en het toewijzingsbedrag ongeveer gelijk gebleven aan 2024 en 2023. Dit komt doordat we actief sturen op eigen kracht van de inwoner en passend indiceren vanuit het vastgestelde protocol. Wmo-coaches kijken goed naar wat de inwoner nodig heeft en naar de eigen mogelijkheden binnen het netwerk. Ook van aanbieders horen we dat we voldoende indiceren. Er zijn daarnaast weinig klachten/bezwaren van inwoners. Begeleiding, zorg in natura (ZIN): € 110.000 Ook hier geldt net als bij Huishoudelijke hulp ZIN dat de beoogde volumegroei die begroot was in werkelijkheid niet heeft plaatsgevonden. Hulpmiddelen: € 320.000 In de begroting 2025 werd een lichte groei verwacht. We hebben in 2025 verder doorgebouwd op de stedelijke mobiliteitspool waardoor individuele inzet van scootmobielen en driewielfietsen afneemt. Daarnaast zijn woningaanpassingen lastig te begroten vanwege het incidentele karakter en de hoogte van de toekenning. Begeleiding, persoons gebonden budget (PGB): € 150.000 Binnen Uitvoering Wmo wordt zorgvuldig getoetst op de pgb-vaardigheid en eisen die aan een PGB worden gesteld. Hiermee wordt voorkomen dat inwoners in de problemen komen met een PGB. Het gevolg is wel dat er minder PGB's worden afgegeven omdat niet alle inwoners of vertegenwoordigers die een PGB aanvragen pgb-vaardig zijn. | ||
| Teruggave jaarrekeningsresultaat GGD 2024 | Overige afwijkingen | |
De GGD had in 2024 een positief resultaat in de jaarrekening van €975.000. Deze wordt in 2025 uitgekeerd op basis van de gebruikelijke verdeelsleutel over de 11 deelnemende gemeenten. Voor de gemeente Deventer betekent dit een bedrag van afgerond €183.000. Hierover is reeds geïnformeerd in de raadsvergadering van 11 juni 2025, raadsmededeling 2025-405. | ||
| Tijdelijke huisvesting VSO Deventer | Autonome ontwikkelingen | |
Met de verdere groei van Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) Deventer worden aanvullende vierkante meters gehuurd in de tijdelijke huisvesting aan de Zutphenseweg. De aanvullende vierkante meters zijn geschikt gemaakt voor het onderwijs. Wij zijn als gemeente wettelijk verplicht bij te dragen in de kosten voor de huisvesting van de leerlingen. Zowel de huurprijs als de kosten voor het geschikt maken, zijn incidentele kosten. In de zomer van 2026 wordt de nieuwbouw van VSO Deventer opgeleverd. De servicekosten van de huurlocatie worden doorberekend aan schoolbestuur SOTOG (en zijn daarmee budgetneutraal). | ||
| Vrijval Mijn Deventer.nl | Overige afwijkingen | |
De kosten voor ontwikkeling en beheer van de software ten behoeve van Mijn Deventer.nl worden geschat op ca. €100.000,00. Daarmee komen de ontwikkelkosten €90.000 lager uit dan de begrote €190.000. Dit bedrag kan vrijvallen. | ||
| Parkeeropbrengsten | Knelpunten bestaand beleid | |
De verwachte baten parkeren zijn in 2025 hoger dan begroot, waarbij we rekening houden met een seizoenspatroon. Er wordt vooral meer gebruik gemaakt van parkeren in de garages. Dit leidt tot een voordeel van €150.000. Het straatparkeren leidt tot een voordeel van €30.000. De baten uit vergunningen en abonnementen leiden tot een voordeel van €156.000 en de naheffingsaanslagen kennen een voordeel van €60.000. De dividenduitkering van de NV Parkeergarage is €50.000 hoger dan de begroting. Het totale voordeel op de parkeer inkomsten bedraagt daarmee €456.000. hiervan wordt €400.000 gestort in de reserve mobiliteit. Waar in de begroting 2025 een onttrekking van €216.000 is geraamd, wordt dit nu bijgesteld naar een dotatie van €184.000 in 2025. Een bedrag van €56.000 heeft betrekking op de bijdrage parkeren mbt de precariobelasting die is opgelegd voor het innemen van parkeervakken ten laste van het project Nieuwe Markt. Voorgesteld wordt om dit voordeel ten gunste van het begrotingsresultaat te brengen omdat de extra lasten voor het project ten laste van het begrotingsresultaat komen. | ||
| Precariobelasting | Autonome ontwikkelingen | |
De precario melding inneming openbare gemeentegrond is €121.000 hoger dan begroot. Hiervan is €28.000 gerelateerd aan de Lebuinuspleinen, Nieuwe Markt. | ||
| Bewindvoeringskosten bijzondere bijstand | Autonome ontwikkelingen | |
Op bewindvoering bijzondere bijstand is een voordeel te melden van € 250.000. Door de conjunctuur is er minder vraag naar geweest. Deze middelen kunnen vrijvallen ten gunste van de algemene middelen. In een eerdere tussenrapportage is ook al eens een voordelig effect gemeld. Aangezien het drempelbedrag BBZ met ingang van 2026 omhoog gaat kan dit voordelige effect niet structureel afgeraamd worden. | ||
| Studietoeslag | Autonome ontwikkelingen | |
Studenten met een medische beperking kunnen vaak niet bijverdienen naast hun studie. Deze studenten kunnen mogelijk een studietoeslag krijgen. De studietoeslag kan met terugwerkende kracht tot vijf jaar terug worden aangevraagd, vanaf 1 april 2022. Wij zien zowel verleden jaar als dit jaar een toename van aanvragen voor Studietoeslag en veelal ook met terugwerkende kracht. De gemeente heeft geen beleidsruimte in mogelijkheid beperken terugwerkende kracht en de hoogte van de toeslag. Dit is wettelijk geregeld. Bij de 1e tussenrapportage is deze al eens gemeld als risico. Het gaat hier om een éénmalig bedrag van € 375.000 in 2025. | ||
| Frictiekosten Circulus | Autonome ontwikkelingen | |
Bij Circulus is sprake van éénmalige frictiekosten. Gezien de aard van de frictiekosten (contractuele verplichting) heeft het college BW reeds besloten over de wijziging in DVO en de vaststellingsovereenkomst. De omvang van de frictiekosten bedraagt € 227.311 voor 2025. Er is geen budgettaire ruimte binnen programma Inkomensondersteuning en arbeidsmarkt en voorgesteld wordt dit ten laste te brengen van algemene middelen. En betreft het hier een autonome ontwikkeling. Bij de 1e tussenrapportage is deze al eens gemeld als risico. | ||
| Compensatie Gazprom | Overige afwijkingen | |
Na de Russische inval in Oekraïne moesten gemeenten hun energiecontracten met Gazprom verbreken vanwege de Europese sancties tegen Rusland. Gemeenten die een nieuw contract moesten afsluiten hadden daardoor extra kosten. De Minister van Klimaat en Energie heeft in 2023 aangegeven dat gemeenten daarvoor worden gecompenseerd. Gemeente Deventer heeft deze compensatie ook aangevraagd. Deze aanvraag is nu beoordeeld door de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO). Deventer ontvangt €131.019 compensatie. | ||
| Mantelzorgwaardering faillissement Groupcard | Overige afwijkingen | |
Door het faillissement van Groupcard kunnen 3467 mantelzorgers in Deventer hun tegoed op de Deventer Doet Pas sinds 28 juli 2025 niet meer besteden. Ter compensatie ontvangt elke gedupeerde mantelzorger een bedrag gelijk aan wat de gemeente voor 2025 op de pas heeft gestort, namelijk €75 per mantelzorger. Mantelzorgers die meer tegoed op de pas hadden staan en hierdoor in financiële problemen komen, kunnen via een individueel gesprek met de gemeente kijken naar aanvullende regelingen. Voor de uitvoering van de compensatie is een totaalbudget van € 280.000 nodig: €260.000 voor de compensatie en €20.000 voor organisatiekosten. Dit is via de raadsmededeling 2025-785 in oktober 2025 gedeeld met uw raad, waarbij voorgesteld is de middelen beschikbaar te stellen in de 2e tussentijdse rapportage. Voor 2026 wordt een nieuwe werkwijze ontwikkeld waarmee de mantelzorgwaardering voortgezet wordt. | ||
| Lebuinuspleinen, Nieuwe Markt | Knelpunten bestaand beleid | |
Voor het in gebruik nemen van openbare grond is conform de APV een Melding Ingebruikname Openbare Grond (MIOG) gedaan. Dit heeft tot gevolg dat een precariobelasting is opgelegd ter grootte van €84.000 bestaande uit €56.000 voor het innemen van parkeervakken. Dit leidt tot extra baten op het taakveld parkeren binnen programma Leefomgeving. De baten precariobelasting ad €28.000 komen ten gunste van het programma Algemene Dekkingsmiddelen. In het investeringskrediet is geen rekening gehouden met deze precariobelasting. Reden hiervoor is dat in het verleden geen precario werd opgelegd, omdat deze toen onder een vrijstelling vielen. Hierdoor ontstaat een overschrijding op het investeringskrediet van €84.000. De extra kapitaallasten bedragen structureel €4.500. voorgesteld wordt dit te dekken ten laste van het begrotingsresultaat. | ||
| Niet Actief Beveiligde Overweg (NABO) Diepenveen | Knelpunten bestaand beleid | |
Middels de raadsmededeling 2025-249 is de motie voor verkenning aanleggen struinpad afgerond. Dit vormde het sluitstuk van het project Niet Actief Beveiligde Overweg (NABO) Diepenveen. In april 2024 is één van de NABO’s omgebouwd tot een beveiligde overgang met automatische halve overwegbomen (AHOB), terwijl de andere is afgesloten. Het resterende budget van €215.500 valt nu vrij ten gunste van de algemene middelen. | ||
| Renteresultaat 2025 | Autonome ontwikkelingen | |
In de 1e Tussentijdse rapportage 2025 hebben wij gemeld dat de omslagrente verlaagd werd van 1,7% naar 1,4%. Dit heeft geleid tot lagere kapitaallasten op de investeringen. Sindsdien zijn de rentebaten op het tegoed bij de schatkist verder gestegen. Het renteresultaat stijgt van €21.000 naar €393.000. Dit voordelig resultaat ter hoogte van €372.000 wordt gestort in de generieke weerstandsreserve. | ||
| Veiligheidsregio IJsselland teruggave FLO 2024 | Overige afwijkingen | |
Vanuit de Veiligheidsregio IJsselland hebben we bericht ontvangen inzake de FLO regeling (Functioneel Leeftijdsontslag) voor de brandweer. Over 2024 ontvangen we een afrekening wat leidt tot een eenmalige teruggave van € 34.500. | ||
| Ontwikkelingen kosten jeugdzorg | Knelpunten bestaand beleid | |
Zoals gebruikelijk komen we in de 2e tussentijdse rapportage met een prognose voor de verwachte kosten jeugdzorg in het lopende jaar. De prognose is gebaseerd op de informatie over het 1e halfjaar 2025. We constateren dat de ontwikkeling van de kosten van de jeugdhulp nog meer stijgen dan eerder voorzien bij de 1e tussentijdse rapportage 2025. Gemeenten kampen landelijk met flinke tekorten. Het Rijk compenseert hiervoor gemeenten. Voor de jaren 2026 en 2027 ontvangt Deventer in totaal € 18 miljoen. Daarnaast worden we met terugwerkende kracht gecompenseerd over 2023 en 2024 dit betreft in totaal € 4,9 miljoen. Vanuit de Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028 treffen Rijk en gemeenten verder maatregelen om de uitgaven te beheersen. Vanuit hier worden er ook begrotingsoptimalisatie doorgevoerd in de begroting voor 2026 en verder, waardoor we de oplopende kosten hopen te dempen. Waarbij wel gezegd moet worden dat de stijgingen welke worden geconstateerd, passend zijn binnen de landelijke trends. We zien een verzwaring van hulpvragen bij jeugdigen. Maar ook een toenemende zoektocht van jeugdhulpaanbieders die een complexe doelgroep moeten bedienen terwijl ze daar eigenlijk niet op zijn ingericht. Dit leidt tot stapelingen van hulpvragen, met hogere kosten. Deze ontwikkeling ontstaat door de versnelde afbouw van residentiele en gesloten jeugdzorg, waarbij stabiele alternatieven nog niet zijn gerealiseerd. Wachttijden zorgen ervoor dat er moet worden uitgeweken naar niet gecontracteerde zorgaanbieders en buiten regionale zorg. Dit heeft ook een duurder prijskaartje, als ook de effecten van het langer niet kunnen bieden van passende zorg. Wat weer kan leiden tot zwaardere hulpvragen. Op basis van de prognose over de eerste helft van 2025 zien we een tekort van €5,5 miljoen. Wat betreft financiën zien wij de volgende ontwikkelingen: - Het aantal jeugdigen met jeugdbescherming en/of – reclassering is in de 1e helft 2025 gestegen met 20 ten opzichte van de 1e helft 2024. Dit resulteert in een stijging van de kosten van € 400.000 over het eerste halfjaar, wanneer dit geëxtrapoleerd wordt naar een heel jaar betreft dit een kostenstijging van € 800.000 ten opzichte van 2024 en hetgeen gecommuniceerd is bij de 1e tussentijdse rapportage 2025. - Het aantal jeugdigen met jeugdhulp is in de 1e helft 2025 gestegen met 103 ten opzichte van de 1e helft 2024. Dit resulteert in een stijging van de kosten van € 2.500.000 over het eerste halfjaar, wanneer dit geëxtrapoleerd wordt naar een heel jaar betreft dit een kostenstijging van € 5.000.000 ten opzichte van 2024en hetgeen gecommuniceerd is bij de 1e tussentijdse rapportage 2025. - Daarnaast houden we rekening met een na-ijleffect van € 1.500.000, omdat nog niet alle zorgverleners alle declaraties hebben ingediend over de eerste helft van 2025. In totaal betekend dit een stijging in kosten van € 7.300.000 ten opzichte van 2024, hierbij is echter nog geen rekening gehouden met de loon- en prijsindexatie van € 1.800.000 in 2025. Wanneer we deze hier vanaf halen komt dit neer op een bijstelling van de budgetten van € 5.500.000. | ||
| Regionale heroïnebehandeling (septembercirculaire) | Herschikkingen | |
In de septembercirculaire 2025 wordt in verband met de Regionale heroïnebehandeling €617.119 aan middelen beschikbaar gesteld voor 2026. Het gaat hier om een herschikking van middelen van een specifieke uitkering (SPUK) naar het Gemeentefonds. | ||
| Budget Veilige steden meicirculaire 2025 | Overige afwijkingen | |
Deventer neemt als een van 25 gemeenten deel aan het programma Veilige Steden en ontvangen daarvoor een bijdrage. Het bedrag van eenmalig €30.000 zal worden ingezet met als doen de sociale veiligheid van vrouwen te vergroten. | ||
| Omgevingswet | Knelpunten bestaand beleid | |
Bij de meicirculaire heeft het Rijk, inzake de transitie naar de Omgevingswet, de gemeente een incidenteel bedrag toegekend ten bedrage van €392.640 in 2025. Het toevoegen van deze uitkering aan de programmabegroting, dekt de de kosten die we hiervoor in 2025 maken. Dit budget is beschikbaar gesteld om gemeenten te ondersteunen bij de invoering van de Omgevingswet. Het stelt ons in staat om de benodigde voorbereidingen te treffen zodat we als organisatie goed aangesloten, geoefend en ingeregeld zijn en voldoen aan de wettelijke eisen die de Omgevingswet stelt. Een belangrijk onderdeel hiervan is het maken van de eerste initiële Omgevingsvisie die voldoet aan de eisen van de Omgevingswet. In 2025 werken we toe naar de vaststelling van de Omgevingsvisie in 2026, die de lange termijnvisie op de fysieke leefomgeving weergeeft van de gehele gemeente Deventer. Naast de Omgevingsvisie, werken we binnen de Omgevingswet ook met de instrumenten: Omgevingsprogramma’s, het Omgevingsplan en Omgevingsvergunningen. Het vraagt een fundamenteel andere manier van werken waarbij de noodzaak om de planketen/ beleidscyclus goed te sluiten essentieel is. Hierbij is (geo-)datagedreven werken een voorwaarde waar we ons verder op moeten ontwikkelen. Monitoring en (beleids-)evaluatie worden opnieuw vormgegeven. Voor het opstellen van een plan van aanpak en een start te maken met de uitvoering, is in de begroting 2026 incidenteel €200.000 opgenomen. | ||
| Verkiezingen Tweede Kamer | Autonome ontwikkelingen | |
Door de val van het Kabinet in het voorjaar zijn er in oktober 2025 vervroegde verkiezingen voor de Tweede Kamer. Gemeenten hebben daarvoor in de septembercirculaire van het Rijk een eenmalig extra budget ontvangen. Voor Deventer is dit €343.910. We verwachten dat de kosten binnen dit budget kunnen worden gerealiseerd. | ||
| Spreidingswet (septembercirculaire) | Budgetoverhevelingen | |
In de septembercirculaire 2025 wordt in verband met de Spreidingswet € 66.618 aan middelen beschikbaar gesteld voor 2025. Vanwege de met de Spreidingswet omgeven onzekerheden en dat het beroep dat hierop wordt gedaan hoger is dan waarmee rekening is gehouden met de begroting, moeten deze worden overgeheveld naar 2026. | ||
| Investering SEH A1 bedrijvenpark | Overige afwijkingen | |
In juni 2025 is de raad geïnformeerd over de realisatie van de Smart Energy Hub A1BPD (2025-595). De budgetten voor investering en exploitatie moeten nog begroot worden. De begrotingswijziging bestaat uit meerdere onderdelen: 1: Voor de investering in het CEMS een investeringskrediet van €94.000 beschikbaar te stellen, dit te activeren en over 5 jaar af te schrijven, onder aftrek van bijdragen van derden - zijnde €40.000 uit de rijksbijdrage Regio deal, €20.000 uit de provinciale bijdrage Regio deal en €14.000 bijdrage vanuit de deelnemers. 2. De gemeentelijke cofinanciering (regiodeal) van € 20.000 te storten in de reserve kapitaalslasten en in 5 jaar in te zetten als dekking van de kapitaalslasten van het geactiveerde bedrag. 3. De exploitatiekosten van het CEMS (beheer en onderhoud) à €132.000 over 8 jaar te begroten in programma Energietransitie en jaarlijks in rekening te brengen bij de coöperatie Smart Energy Hub A1BPD. 4. De eenmalige deelnamekosten voor de nog te verkopen kavels van in totaal €32.000 en de jaarlijkse beheerkosten van de entiteit ten laste van de grondexploitatie bedrijvenpark A1 te brengen. | ||
| Onderwijsleerpakket Terrawijs | Herschikkingen | |
Terrawijs is gestart in het schoolgebouw aan de Splithofstraat eind augustus 2025. In de raming van de eerste onderwijs- en leerpakketten (OLP) en meubilair, een gemeentelijke verantwoordelijkheid, is rekening gehouden met het startbedrag (€50.000). Aanvullende bekostiging per leerling bedraagt € 29.000 en wordt ook in 2025 al verstrekt aan Terrawijs. De hieruit voortvloeiende kapitaallasten bedragen €3.000 vanaf 2026. Deze worden gedekt vanuit de stelpost Onderwijshuisvesting binnen Algemene dekkingsmiddelen. | ||
| CDOKE bijdrage 2026 | Autonome ontwikkelingen | |
De CDOKE (regeling Capaciteit Decentrale Overheden voor Klimaat- en Energiebeleid) is bedoeld om extra personeel aan te trekken, kennis te vergroten en externe expertise in huis te halen of in te huren. Tot 2026 was dit een SPUK uitkering, vanaf 2026 is dit omgezet in een decentralisatie-uitkering. Bij de septembercirculaire 2025 is gemeld dat Deventer € 6,3 mln. zal ontvangen. Dit is onder andere de CDOKE basisfinanciering en CDOKE planfinanciering. In afwachting van actualisatie van het klimaat- en energiebeleid parkeren we deze middelen voorlopig op het programma algemene middelen. | ||
Specificaties wijzigingen deze periode
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode | ||||||
(bedragen x € 1.000) | ||||||
Onderwerp | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Technische wijziging 2e tussentijdse rapportage 2025 | Lasten | -3.632 | -600 | -656 | 19 | 19 |
Meicirculaire 2025 | Lasten | 3.487 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Septembercirculaire 2025 | Lasten | 6.141 | 7.966 | 1.018 | 546 | 524 |
Stelpost autonome ontwikkelingen | Lasten | -1.090 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Klachtenbehandelaar | Lasten | -207 | -62 | -62 | 0 | 0 |
Bijstelling loonsom CAO | Lasten | -2.112 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Work in NL | Lasten | -147 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wet integrale suïcidepreventie (septembercirculaire) | Lasten | 0 | -59 | -62 | -64 | -67 |
Renteresultaat 2025 | Lasten | -344 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regionale heroïnebehandeling (septembercirculaire) | Lasten | 0 | -617 | 0 | 0 | 0 |
Budget Veilige steden meicirculaire 2025 | Lasten | -30 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontwikkelingen kosten jeugdzorg | Lasten | -4.933 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omgevingswet | Lasten | -393 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verkiezingen Tweede Kamer | Lasten | -344 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Spreidingswet (septembercirculaire) | Lasten | 0 | -67 | 0 | 0 | 0 |
Investering SEH A1 bedrijvenpark | Lasten | -20 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderwijsleerpakket Terrawijs | Lasten | 0 | -3 | -3 | -3 | -3 |
CDOKE bijdrage 2026 | Lasten | 0 | -6.306 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | -3.626 | 251 | 234 | 498 | 473 | |
Meicirculaire 2025 | Baten | 7.958 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Septembercirculaire 2025 | Baten | 8.490 | 7.315 | 37 | -558 | -758 |
Bijstelling loonsom CAO | Baten | -14 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Precariobelasting | Baten | 143 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 16.577 | 7.315 | 37 | -558 | -758 | |
Saldo | 20.203 | 7.064 | -197 | -1.056 | -1.230 | |
Exploitatie
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 12.280 | 3.652 | 15.932 | -3.626 | 12.306 |
Baten | 324.615 | 2.091 | 326.705 | 16.577 | 343.282 |
Saldo | 312.335 | -1.562 | 310.773 | 20.203 | 330.976 |
Reserves
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 25.587 | 10.661 | 36.249 | 372 | 36.621 |
Baten | -23.662 | -13.372 | -37.033 | 0 | -37.033 |
Saldo | 1.926 | -2.710 | -785 | 372 | -412 |
Voorzieningen
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | -110 | 0 | -110 | 0 | -110 |
Saldo | -110 | 0 | -110 | 0 | -110 |
Investeringen
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Saldo |

