Gebiedsontwikkeling
Het programma richt zich op de begeleiding en uitvoering van gebiedsontwikkeling. Het gaat daarbij om waardecreatie, waarbij het maatschappelijke effect van de gebiedsontwikkeling centraal staat. Dit maatschappelijk effect wegen we af tegen de financiële investering in een gebiedsontwikkelingDit doen wij vooral door het realiseren, contracteren en begeleiden van ruimtelijke ontwikkelingsprojecten. Wij nemen deel of regisseren in netwerkverbanden, stimuleren en faciliteren marktpartijen en laten los wanneer particuliere initiatieven de overheid niet nodig hebben. Wanneer (niet)-commerciële partijen een ontwikkeling die wij noodzakelijk vinden niet oppakken of onvoldoende waarde creatie opleveren gaan wij zelf actief of in samenwerking gronden en panden (strategisch) aankopen, ontwikkelen en verkopen of beheren. Binnen gebieden waar sprake is van een sterke samenhang en afhankelijkheden tussen de diverse locatieontwikkelingen dragen wij bij de voorbereiding en uitvoering zorg voor de regie en coördinatie.
De middelen binnen het project Haveneiland (uitwerking voorkeursrecht/ Nota van Uitgangspunten e.d.) zijn niet toereikend om het project daadwerkelijk op te starten. We verwachten in 2025 een overschrijding van circa €90.000 op de bestaande grondexploitatie. De verliesvoorziening zal bij de jaarrekening 2025 verhoogd moeten worden.
Vastgoed
De gemeente Deventer is eigenaar, verhuurder, huurder en gebruiker van een zeer diverse vastgoedportefeuille. De kern van het vastgoed wordt gebruikt voor maatschappelijke functies zoals, sport, welzijn, buurtvoorzieningen, brandweerkazernes, cultuur en onderwijs verspreid over de gemeente.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Portefeuillemanagement grondzaken
Wij kennen de ontwikkelingen op de grondmarkt en hebben oog voor de kansen op het ruimtelijk faciliteren van maatschappelijk gewenste ontwikkelingen.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Prestaties
Historie
Historie
- de verkoop van gronden ten behoeve van het bouwen van ruim 600 woningen per jaar als onderdeel van de gehele woningbouwproductie in de gemeente Deventer in 2025 (MPG 2024).
- de uitgifte van c.a. 2 ha bedrijventerreinen per jaar (MPG 2024)
Historie
Historie
Doelstelling - Grondbeleid
Wij hebben oog voor de maatschappelijke ontwikkelingen om deze dynamisch en adequaat te kunnen faciliteren met het grondinstrumentarium. Met de gemeentelijke vastgoedposities dragen we bij aan de gewenste waarde creatie. We hebben zicht op de gemeentelijke kosten die voortvloeien uit de ruimtelijke opgaven om deze op een eerlijke wijze te kunnen toerekenen aan alle ruimtelijke ontwikkelingen.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Gebiedsontwikkeling Keizerslanden
In 2024 zijn nog net voor de jaarwisseling meer woningen opgeleverd dan was voorzien, met name in Steenbrugge en op de St.Jozeflocatie (Hofrijk wonen). Dit gaat ten koste van het aantal te realiseren woningen in 2025.Daarnaast blijkt uit een verbeterde monitoring op de programmering, dat na 2025 de woningbouwproductie in Keizerslanden jaarlijks zal toenemen. In het totaal van 1.650 te realiseren woningen t/m 2030 (voorwaarde voor de Versnellingsgelden) wordt nog steeds voorzien. Voor 2025 verwachten we 200 woningen te realiseren.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2025
Wordt gerealiseerd conform planning in de vorm van een Analyse en Kansenkaart Stadslint Keizerslanden, vast te stellen door de Raad in Q3 2025Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2025
Staat gepland voor de tweede helft van 2025.Doelstelling - Gebiedsontwikkeling Centrumschil
Voor de gebiedsontwikkeling Centrumschil zijn een aantal doelen en voor het begrotingsjaar 2025 specifiek een aantal prestaties te benoemen. In het Gebiedsprogramma uit 2020 is als hoofdambitie opgenomen dat de Centrumschil in 2030 ‘het meest aantrekkelijke woonmilieu van Nederland biedt voor de creatieve stedeling’. De hieraan gekoppelde doelstelling luidt:DoelSamen met coalities in de verschillende deelgebieden bieden we ruimte voor een mix van wonen, werken, leren en ontmoeten; we transformeren leegstaand bedrijven- en kantorenvastgoed naar nieuwe, moderne woon en werkmilieus; we geven invulling aan de nieuwe Deventer Stedelijkheid door binnenstedelijk te verdichten en voegen collectieve hoogwaardige openbare ruimte toe, waar je kan ontmoeten, leren, ontspannen en bewegen. Met name in de Stadscampus wordt de openbare ruimte ook ingezet als leeromgeving voor studenten en young professionals. In lijn met de ambitie ‘wonen, werken, verjongen’ ligt de nadruk op studenten, young professionals en creatieve stedelingen die de arbeidsmarkt versterken en van de stedelijke voorzieningen gebruik willen maken.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Prestaties
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Wijzigingen deze periode
| Omschrijving | Soort afwijking | |
|---|---|---|
| Technische wijziging 2e tussentijdse rapportage 2025 | Technisch | |
De cijfers in dit programma worden aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. In bijlage 2 - Technische wijziging 2e Tussentijdse rapportage 2025 is een nadere specificatie opgenomen. | ||
| Planmatig onderhoud kernbezit | Herschikkingen | |
Op basis van het geactualiseerde jaarplan planmatig onderhoud is de verwachting dat wij in 2025 circa €1.410.897 aan planmatig onderhoud voor ons kernbezit gaan uitvoeren. Dat is €199.457 minder dan het begrote onderhoudsbudget van €1.610.354. Het verschil wordt gestort in de bestemmingsreserve ‘Planmatig onderhoud kernbezit’. Deze wijziging heeft betrekking op de volgende programma's en bedragen (- is verhoging , + is verlaging van het onderhoudsbudget): - Openbare orde en veiligheid: -€102.709; - Leefomgeving: -€52.689; - Milieu en klimaat: -€19.456; - Herstructurering en vastgoed: -€14.354; - Meedoen: €82.052; - Jeugd en onderwijs: €9.964; - Kunst en Cultuur: €167.666. | ||
| Verkoop erfpachtpercelen | Overige afwijkingen | |
In 2025 is het collegebesluit 2025-756 ‘Verkoop erfpachtpercelen Dordrechtweg 13, Venlostraat 3 en Emmerikstraat 9.’ genomen om een viertal erfpachtgronden te verkopen. De erfpachter heeft de gemeente verzocht om het blooteigendom van de betreffende percelen te mogen aankopen. De gemeente heeft het blooteigendom aangeboden onder de voorwaarde dat de koper substantieel mee investeert aan een of meerdere thema's ten aanzien van de gemeentelijke ambitie voor toekomstbestendige bedrijventerreinen. Na het in mindering brengen van de verkoopkosten op de opbrengsten, verwachten wij een incidenteel netto verkoopresultaat van circa €965.000. Dit bedrag wordt gestort in de generieke weerstandsreserve. De structureel begrote erfpacht baten ad € 37.366 vervallen en worden in mindering gebracht ten laste van de algemene middelen. | ||
| Verduurzamen maatschappelijk vastgoed | Overige afwijkingen | |
De raad heeft in juli 2023 de portefeuillestrategie vastgesteld voor de verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed. Twee jaar na vaststelling en uitvoering van deze strategie constateren we dat er verschillende stappen zijn gezet, maar dat het maken van tempo om de doelstellingen te behalen onder druk staat. Op basis van de huidige stand van zaken heeft het college, via collegebesluit 2025-765 ‘Verduurzaming maatschappelijk vastgoed’, besloten om de portefeuillestrategie voor verduurzaming van vastgoed te herijken. Om meer focus aan te brengen heeft het college de 12 gebouwen geherprioriteerd tot de volgende vijf gebouwen; Maatmansweg 3 (Ulebelt), Brink 56 (De Waag), Schonenvaarderstraat 5 (Brandweerkazerne), Bergkerkplein 14 (Bergkerk) en Andriessenplein (multifunctionele accommodatie). Om de verduurzaming van deze gebouwen verder te brengen tot een concreet investeringsvoorstel, wordt voorgesteld om €420.000 aan voorbereidingskrediet vrij te geven uit de gereserveerde €6 miljoen in de begroting. De structurele last vanaf 2026 ad €5.880 betreft de rentelast horende bij dit krediet. | ||
| Krediet openbare ruimte Kop Handelskade | Knelpunten bestaand beleid | |
In 2022 heeft de raad via besluit 2022-108 ingestemd met het ‘Masterplan en Beeldkwaliteitsplan Kop Handelskade’. Daarbij is besloten tot de aanleg en aanpassing van de openbare ruimte in dit gebied. Wij vragen de raad nu om een uitvoeringskrediet van €250.000 beschikbaar te stellen, voor de inrichting van de aangrenzende openbare ruimte die eigendom is van de gemeente. Dit bedrag is €152.000 hoger dan het eerder in 2022 opgenomen budget. De verhoging is nodig vanwege substantiële kostenstijgingen veroorzaakt door inflatie en een hogere gemeentelijke ambities qua kwaliteitsniveau binnen De Kien / Centrum&Schil. Het krediet wordt gedekt uit de onderstaande middelen: • €125.000 uit de Subsidie Woningbouwimpuls (WBI) • €98.000 uit reeds beschikbare middelen • €27.000 uit de reserve Centrum&Schil Van het totale investeringskrediet van €250.000 wordt €125.000 gedekt door de WBI-subsidie, deze subsidie wordt direct in mindering gebracht op de kosten. Het resterende bedrag van €125.000 betreft de netto-investering waarover wordt afgeschreven. Om de structurele kapitaallasten van deze investering te dekken, wordt €125.000 uit de beschikbare middelen en de reserve Centrum & Schil gestort in de reserve kapitaallasten. Vanuit deze reserve worden de jaarlijkse afschrijvingslasten gefinancierd. | ||
| Verkoop panden | Overige afwijkingen | |
Op basis van de kadernota vastgoed hebben wij alleen vastgoed in eigendom wanneer dit noodzakelijk is voor het realiseren van beleidsdoelstellingen. Het overige vastgoedbezit gaan wij verkopen of herontwikkelen. In 2025 zijn vier collegebesluiten genomen inzake de verkoop van vier panden: • 2025-303 ‘Roessinkspad 4 Deventer, vervolg verkoopprocedure, voorlopige gunning’ • 2025-508 ‘Baarler Marsweg 1,1a Schalkhaar, vervolg verkoopproces voorlopige gunning op basis van nieuw onderhandelingsresultaat’ • 2025-580 ‘Polstraat 48 Deventer, vervolg verkoopprocedure en voorlopige gunning’ • 2025-685 ‘Rielerweg 234 Deventer, vervolg verkoopprocedure, voorlopige gunning’ Na het in mindering brengen van de verkoopkosten op de opbrengsten verwachten wij een netto verkoopresultaat van circa € 1.140.000. Dit bedrag wordt gestort in de generieke weerstandsreserve. | ||
| Verkoop en inrichtingsplan Diepenveenseweg 78 en 80 | Overige afwijkingen | |
Als uitvoering van de kadernota vastgoed heeft het college, via besluit 2025-354 ‘Financiering inrichtingsplan, tuinen en omgeving oude begraafplaats, Diepenveenseweg 78 en 80 Deventer’, besloten om de gebouwen aan de Diepenveenseweg 78 en 80 in 2026 te verkopen. Beide woningen grenzen aan een begraafplaats, het gehele complex heeft een rijksmonumentele status. Omdat dit een zorgvuldige verkoop vraagt, heeft het college besloten het omliggende terrein en tuinen opnieuw in te richten en daarna de verkoop op te starten. Voorstel is voor de inrichting een budget van € 227.000 beschikbaar te stellen en dit te dekken uit de verkoopopbrengsten. Het netto verkoopresultaat in 2026 is geraamd op € 876.000 en wordt gestort in de generieke weerstandsreserve. | ||
Specificaties wijzigingen deze periode
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode | ||||||
(bedragen x € 1.000) | ||||||
Onderwerp | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Technische wijziging 2e tussentijdse rapportage 2025 | Lasten | -164 | -2 | -2 | -2 | -2 |
Planmatig onderhoud kernbezit | Lasten | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verkoop erfpachtpercelen | Lasten | 77 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verkoop panden | Lasten | 90 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verkoop en inrichtingsplan Diepenveenseweg 78 en 80 | Lasten | 74 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verduurzamen maatschappelijk vastgoed | Lasten | 0 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Totaal lasten | 91 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
Technische wijziging 2e tussentijdse rapportage 2025 | Baten | -24 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verkoop erfpachtpercelen | Baten | 1.042 | -37 | -37 | -37 | -37 |
Verkoop panden | Baten | 652 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verkoop en inrichtingsplan Diepenveenseweg 78 en 80 | Baten | 1.200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 2.870 | -37 | -37 | -37 | -37 | |
Saldo | 2.778 | -41 | -41 | -41 | -41 | |
Exploitatie
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 19.802 | 2.086 | 21.889 | 91 | 21.980 |
Baten | 20.730 | -852 | 19.878 | 2.870 | 22.748 |
Saldo | 928 | -2.939 | -2.011 | 2.778 | 768 |
Reserves
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 5.761 | 899 | 6.660 | 2.404 | 9.064 |
Baten | -234 | -3.828 | -4.062 | -44 | -4.106 |
Saldo | 5.527 | -2.929 | 2.598 | 2.360 | 4.958 |
Voorzieningen
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 0 | 241 | 241 | 0 | 241 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 241 | 241 | 0 | 241 |
Investeringen
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 13.500 | -70 | -70 | 0 | -70 |
Baten | -32.150 | -135 | -135 | 0 | -135 |
Saldo | -18.650 | -3.595 | -22.245 | 134 | -22.111 |
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |||
|---|---|---|---|---|---|---|
Voorbereidingskrediet de Marke Noord | 0.3 |
| Op koers | Het project herbergt een (nu nog niet gekwantificeerd) risico: | ||
Voorbereidingskrediet Hagenvoorde | 0.3 |
| Op koers | |||
Voorbereidingskrediet routekaart Diepenveen | 0.3 |
| Op koers | |||
Voorbereidingskrediet verduurzamen vastgoed | 0.3 |
| Op koers | |||
Voorbereidingskrediet zonnepanelen | 0.3 |
| Op koers | |||

