Verbindend kader
In Deventer investeren we in een omgeving waarin inwoners elkaar kunnen ondersteunen en werken samen met maatschappelijke partners om duurzame hulp te bieden. Onze gedeelde ambitie is: op weg naar een toekomstbestendige sociale basis in Deventer. Het is belangrijk voor Deventer om een lokale aanpak te hanteren die is afgestemd op de specifieke behoeften en kenmerken van de gemeente en haar inwoners. Het bieden van maatwerkoplossingen en het betrekken van inwoners bij de ontwikkeling van beleid kan zorgen voor effectievere en meer inclusieve dienstverlening. Dit vereist een zorgvuldige aanpak waarin we laten zien dat we als gemeente klaarstaan voor onze inwoners en begrip hebben voor hun soms complexe levensomstandigheden. Het sociaal domein bestrijkt ongeveer de helft van het budget dat omgaat in de begroting van de gemeente Deventer. Dat budget zetten we in vanuit een gedeelde ambitie, visie en aanpak wat helpt om nog betere successen voor onze inwoners, professionals en de gemeente te realiseren in het sociale domein. We richten ons beleid om inwoners een gevoel van bestaanszekerheid te geven, gelijke kansen te bevorderen en gezond samenleven te vergemakkelijken.
- We investeren in bestaanszekerheid voor inwoners die het moeilijk hebben, zodat hun inkomen, werk of woonsituatie stabiel en voorspelbaar wordt. Met begrijpelijke regels en voorschriften. Bestaansonzekerheid kan schadelijk zijn en belemmert mensen om volledig deel te nemen aan de samenleving en een gezond leven te leiden. We zorgen voor voldoende inkomen, een geschikte woning en een veilige leefomgeving. Vanuit deze basis is meedoen mogelijk. Met een mensgerichte benadering voorkomen we zo onnodig leed en oplopende kosten.
- We investeren niet overal gelijk, maar daar waar het het meest nodig is om kansen te bieden aan inwoners in kwetsbare situaties. We streven ernaar dat de nieuwe generatie met minder achterstanden opgroeit. We investeren in de jeugd en bieden maatwerk aan inwoners die onze steun of zorg nodig hebben. We zoeken actief naar inwoners die geen hulp vragen, maar deze wel nodig hebben. We geven de jeugd de kans om hun talenten te ontwikkelen via kansrijke start. We hebben extra aandacht voor de positie van jongeren en jongvolwassenen. Inwoners voor wie kansen niet vanzelfsprekend zijn, bieden we gerichte ondersteuning.
- We investeren in het creëren van verbindingen in de buurt voor een gezond samenleven. Een vitale samenleving waarin inwoners elkaar ontmoeten en actief zijn, gezond eten, zich gezond voelen en samen bijdragen aan het versterken van onze gemeenschap. We moedigen aan om vitaliteit te bevorderen, omdat een gezonde omgeving effectiever is gebleken dan individuele inspanningen gericht op een gezondere levensstijl. We werken over alle terreinen heen vanuit positieve gezondheid. Vanuit het Preventieplan investeren we in een gezonde omgeving en stimuleren gezond leven.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Onderwijshuisvesting
We realiseren adequate onderwijshuisvesting voor het primair en voortgezet onderwijs op basis van het integrale huisvestingsplan Deventer schoolgebouwen 2024-2040
Relatie met strategisch doel
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Normale leven versterken (opgroeien en onderwijs)
Het aantal thuiszitters, in schooljaar 2024-2025, wordt teruggebracht van 30 naar 27 volgens het uitvoeringsplan Van Wieg naar Werk.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Historie
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2025
Het aantal voortijdig schoolverlaters in schooljaar 2023-2024 wordt binnenkort pas bekend.Doelstelling - Toegang
Team Toegang biedt ondersteuning aan alle jeugdigen die het (even) niet op eigen kracht of met hun omgeving kunnen redden. De medewerkers van Team Toegang Jeugd werken in alle gevallen volgens het uitgangspunt 1 gezin, 1 plan en 1 regisseur.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Doelstelling - Jeugdhulp
Bevorderen dat ondersteuning op maat wordt geboden, voor een zo kort mogelijke tijdsduur, en zo lang als nodig en tegelijkertijd creëren van een vangnet voor jeugdigen die ondersteuning nodig hebben of geen netwerk hebben.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Wijzigingen deze periode
| Omschrijving | Soort afwijking | |
|---|---|---|
| Tijdelijke huisvesting VSO Deventer | Autonome ontwikkelingen | |
Met de verdere groei van Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) Deventer worden aanvullende vierkante meters gehuurd in de tijdelijke huisvesting aan de Zutphenseweg. De aanvullende vierkante meters zijn geschikt gemaakt voor het onderwijs. Wij zijn als gemeente wettelijk verplicht bij te dragen in de kosten voor de huisvesting van de leerlingen. Zowel de huurprijs als de kosten voor het geschikt maken, zijn incidentele kosten. In de zomer van 2026 wordt de nieuwbouw van VSO Deventer opgeleverd. De servicekosten van de huurlocatie worden doorberekend aan schoolbestuur SOTOG (en zijn daarmee budgetneutraal). | ||
| Technische wijziging 2e tussentijdse rapportage 2025 | Technisch | |
De cijfers in dit programma worden aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. In bijlage 2 - Technische wijziging 2e Tussentijdse rapportage 2025 is een nadere specificatie opgenomen. | ||
| Taakstelling onderwijsachterstandenbeleid 2026 | Overige afwijkingen | |
Het Rijk heeft voor een aantal specifieke uitkeringen een bezuiniging doorgevoerd van 10%. Voor onderwijsachterstandenbeleid resulteert dit in een taakstelling van zo'n €400.000. Het college heeft vlak voor de zomer besloten deze taakstelling door te voeren. Dit is tevens gedeeld via de raadsmededeling 2025-501 in juni 2025. Wel loopt er nog een motie hoe om te gaan met de 'zachte landing' van de bezuiniging bij de Tintaan van € 235.000. Mocht hierover meer duidelijk zijn wordt dit via de gebruikelijke route met college en raad gecommuniceerd. | ||
| Ontwikkelingen kosten jeugdzorg | Knelpunten bestaand beleid | |
Zoals gebruikelijk komen we in de 2e tussentijdse rapportage met een prognose voor de verwachte kosten jeugdzorg in het lopende jaar. De prognose is gebaseerd op de informatie over het 1e halfjaar 2025. We constateren dat de ontwikkeling van de kosten van de jeugdhulp nog meer stijgen dan eerder voorzien bij de 1e tussentijdse rapportage 2025. Gemeenten kampen landelijk met flinke tekorten. Het Rijk compenseert hiervoor gemeenten. Voor de jaren 2026 en 2027 ontvangt Deventer in totaal € 18 miljoen. Daarnaast worden we met terugwerkende kracht gecompenseerd over 2023 en 2024 dit betreft in totaal € 4,9 miljoen. Vanuit de Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028 treffen Rijk en gemeenten verder maatregelen om de uitgaven te beheersen. Vanuit hier worden er ook begrotingsoptimalisatie doorgevoerd in de begroting voor 2026 en verder, waardoor we de oplopende kosten hopen te dempen. Waarbij wel gezegd moet worden dat de stijgingen welke worden geconstateerd, passend zijn binnen de landelijke trends. We zien een verzwaring van hulpvragen bij jeugdigen. Maar ook een toenemende zoektocht van jeugdhulpaanbieders die een complexe doelgroep moeten bedienen terwijl ze daar eigenlijk niet op zijn ingericht. Dit leidt tot stapelingen van hulpvragen, met hogere kosten. Deze ontwikkeling ontstaat door de versnelde afbouw van residentiele en gesloten jeugdzorg, waarbij stabiele alternatieven nog niet zijn gerealiseerd. Wachttijden zorgen ervoor dat er moet worden uitgeweken naar niet gecontracteerde zorgaanbieders en buiten regionale zorg. Dit heeft ook een duurder prijskaartje, als ook de effecten van het langer niet kunnen bieden van passende zorg. Wat weer kan leiden tot zwaardere hulpvragen. Op basis van de prognose over de eerste helft van 2025 zien we een tekort van €5,5 miljoen. Wat betreft financiën zien wij de volgende ontwikkelingen: - Het aantal jeugdigen met jeugdbescherming en/of – reclassering is in de 1e helft 2025 gestegen met 20 ten opzichte van de 1e helft 2024. Dit resulteert in een stijging van de kosten van € 400.000 over het eerste halfjaar, wanneer dit geëxtrapoleerd wordt naar een heel jaar betreft dit een kostenstijging van € 800.000 ten opzichte van 2024 en hetgeen gecommuniceerd is bij de 1e tussentijdse rapportage 2025. - Het aantal jeugdigen met jeugdhulp is in de 1e helft 2025 gestegen met 103 ten opzichte van de 1e helft 2024. Dit resulteert in een stijging van de kosten van € 2.500.000 over het eerste halfjaar, wanneer dit geëxtrapoleerd wordt naar een heel jaar betreft dit een kostenstijging van € 5.000.000 ten opzichte van 2024en hetgeen gecommuniceerd is bij de 1e tussentijdse rapportage 2025. - Daarnaast houden we rekening met een na-ijleffect van € 1.500.000, omdat nog niet alle zorgverleners alle declaraties hebben ingediend over de eerste helft van 2025. In totaal betekend dit een stijging in kosten van € 7.300.000 ten opzichte van 2024, hierbij is echter nog geen rekening gehouden met de loon- en prijsindexatie van € 1.800.000 in 2025. Wanneer we deze hier vanaf halen komt dit neer op een bijstelling van de budgetten van € 5.500.000. | ||
| Onderwijsleerpakket Terrawijs | Herschikkingen | |
Terrawijs is gestart in het schoolgebouw aan de Splithofstraat eind augustus 2025. In de raming van de eerste onderwijs- en leerpakketten (OLP) en meubilair, een gemeentelijke verantwoordelijkheid, is rekening gehouden met het startbedrag (€50.000). Aanvullende bekostiging per leerling bedraagt € 29.000 en wordt ook in 2025 al verstrekt aan Terrawijs. De hieruit voortvloeiende kapitaallasten bedragen €3.000 vanaf 2026. Deze worden gedekt vanuit de stelpost Onderwijshuisvesting binnen Algemene dekkingsmiddelen. | ||
| Planmatig onderhoud kernbezit | Herschikkingen | |
Op basis van het geactualiseerde jaarplan planmatig onderhoud is de verwachting dat wij in 2025 circa €1.410.897 aan planmatig onderhoud voor ons kernbezit gaan uitvoeren. Dat is €199.457 minder dan het begrote onderhoudsbudget van €1.610.354. Het verschil wordt gestort in de bestemmingsreserve ‘Planmatig onderhoud kernbezit’. Deze wijziging heeft betrekking op de volgende programma's en bedragen (- is verhoging , + is verlaging van het onderhoudsbudget): - Openbare orde en veiligheid: -€102.709; - Leefomgeving: -€52.689; - Milieu en klimaat: -€19.456; - Herstructurering en vastgoed: -€14.354; - Meedoen: €82.052; - Jeugd en onderwijs: €9.964; - Kunst en Cultuur: €167.666. | ||
Specificaties wijzigingen deze periode
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode | ||||||
(bedragen x € 1.000) | ||||||
Onderwerp | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Tijdelijke huisvesting VSO Deventer | Lasten | 53 | 57 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging 2e tussentijdse rapportage 2025 | Lasten | -227 | -19 | -44 | -267 | -265 |
Taakstelling onderwijsachterstandenbeleid 2026 | Lasten | 0 | -400 | -400 | -400 | -400 |
Ontwikkelingen kosten jeugdzorg | Lasten | 5.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderwijsleerpakket Terrawijs | Lasten | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Planmatig onderhoud kernbezit | Lasten | -10 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 5.316 | -358 | -441 | -664 | -661 | |
Tijdelijke huisvesting VSO Deventer | Baten | 12 | 16 | 0 | 0 | 0 |
Taakstelling onderwijsachterstandenbeleid 2026 | Baten | 0 | -400 | -400 | -400 | -400 |
Totaal baten | 12 | -384 | -400 | -400 | -400 | |
Saldo | -5.304 | -25 | 41 | 264 | 261 | |
Exploitatie
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 61.635 | 11.108 | 72.743 | 5.316 | 78.059 |
Baten | 4.304 | 1.058 | 5.363 | 12 | 5.374 |
Saldo | -57.330 | -10.050 | -67.380 | -5.304 | -72.685 |
Reserves
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 1.759 | 0 | 1.759 | 0 | 1.759 |
Baten | -3.100 | -3.894 | -6.994 | 10 | -6.984 |
Saldo | -1.341 | -3.894 | -5.235 | 10 | -5.225 |
Voorzieningen
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Saldo |
Investeringen
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 27.300 | 101 | 101 | 0 | 101 |
Saldo | 27.300 | 11.987 | 39.287 | -2.325 | 36.962 |
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |||
|---|---|---|---|---|---|---|
Facelift Enkdwarsstraat | 4.2 |
| Op koers | Eerste deel van de facelift is afgerond. Het tweede deel wordt in samenhang met de doorontwikkeling van het IHP opgepakt. | ||
Marke Zuid VMBO | 4.2 |
| Op koers | Zie leidraad grote projecten | ||
Renovatie de Rythmeen | 4.2 |
| Op koers | |||
Terrawijs: onderwijsleerpakketten en meubilair | 4.2 |
| Op koers | |||
Vervangende nieuwbouw Sancta Maria Lettele | 4.2 |
| Op koers | Aanvullend krediet is via raadsbesluit toegekend. Samenwerkingsovereenkomst is getekend. Aanbesteding is afgerond. Vervolgproces van ontwerp en bouw krijgt vorm. | ||
Voorbereiding nieuwbouw Zwaluwenburg | 4.2 |
| Op koers | De besluitvorming is in het 2e kwartaal 2025 aangeboden aan de raad. Het project zit in het afrondende deel van de definitiefase. | ||
VSO Deventer | 4.2 |
| Behoeft aandacht | In de 1e tussentijdse rapportage is aangegeven dat nog een verschuiving op het krediet plaats dient te vinden. De bijstelling hiervan wordt meegenomen bij de raadsvoorstel over de voorgang en beschikbaar stellen van nieuwe kredieten rondom het IHP, eind dit jaar. | ||
Zonnewijzer: 1e inrichting en onderwijsleerpakketten | 4.2 |
| Op koers | |||

