Het programma omvat de zorg en verantwoordelijkheid voor een goede ruimtelijke ontwikkeling en inrichting van de gemeente, zowel de stad als het platteland inclusief de dorpen en kernen.
Dit gebeurt onder andere door beleidsvoorbereiding en -uitvoering. Daartoe behoren het opstellen van planologisch kaders met een goede ruimtelijke onderbouwing, voor initiatieven uit de samenleving (een omgevingsplan of een omgevingsvergunning). Steeds belangrijker onderdeel is het verzorgen van de kaders en uitgangspunten voor integrale gebiedsontwikkelingen die veelal samen met marktpartijen worden opgepakt.
Deventer heeft al enkele jaren geleden de oorspronkelijke uitgangspunten van de komende Omgevingswet omarmd. Dat heeft geleid tot een in 2019 vastgestelde Omgevingsvisie en een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte: Deventer, stad en dorpen. Bovendien hebben we een verordening voor de gehele fysieke leefomgeving. Deventer erkent door haar manier van werken dat we het als overheid niet alleen kunnen. Voor onze grote ambitie hebben we de samenleving nodig. De samenleving is voornamelijk als eerste aan zet, en komt met ideeën en initiatieven. Deventer is trots op zijn gemeente, zowel stad als landelijk gebied. De grote kwaliteit is tot stand gekomen samen met de mensen die er wonen, werken en verblijven. Dat koesteren we en willen we doorontwikkelen. De Deventer kwaliteiten en karakteristiek, het DNA, zijn daartoe randvoorwaardelijk. De gemeente geeft vooral de hoofdlijnen, inspirerende ambities en een set spelregels mee overeenkomstig onze Omgevingsvisie 2019. De belangen van omwonenden en andere belanghebbenden worden in een zorgvuldig participatietraject geborgd. De overheid is daarbij steeds meer de verbinder en bewaker van de spelregels, en dus vooral regisseur, in plaats van zelf de realisator. De gemeente blijft echter wel degene die uiteindelijk beslist op een initiatief, vanuit haar publieke rol en verantwoordelijkheid.
Verder leggen wij via het ruimtelijke spoor vaak de basis voor de realisatie van de doelstellingen van andere beleidsvelden, zoals Bereikbaarheid, Parkeren en Wonen. Wij dragen bij aan goede afspraken met o.a. de corporaties over de volkshuisvesting. We zijn actief richting onze partners om de grote woningbouwopgave te helpen realiseren. Deventer heeft grote ambities uitgesproken om een bijdrage te leveren aan het oplossen van de ‘woningnood’. We onderzoeken hoe en onder welke voorwaarden we tot 2035 11.000 woningen aan de huidige voorraad toe kunnen voegen. We bewaken daarbij de kwaliteit van het landelijk gebied dat zich geconfronteerd ziet met een grote druk op de ruimte, vanwege de vraag naar nieuwe woningen, maar ook door ruimtevragen vanuit de ruimtelijke sector zelf, vanuit energie (wind, zon), natuur, water, recreatie etc. We zien dat deze integrale vraagstukken niet meer passen binnen de huidige Omgevingsvisie 2019. Daarom werken wij in 2024 toe naar een herziening van de Omgevingsvisie als integraal afwegingskader.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Ruimtelijke kwaliteit
We ontwikkelen en versterken de bestaande, specifieke (ruimtelijke) kwaliteiten van stad en land, en werken daarbij integraal aan de grote ruimtelijke opgaven van de gemeente Deventer.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Mobiliteit
We streven naar een duurzame mobiliteit in Deventer. Dit doen we door het verbeteren van de bereikbaarheid van Deventer: we richten ons op de bovenlokale bereikbaarheid voor auto, trein en fiets en op de bereikbaarheid in stad, dorpen en platteland. Het uitgangspunt is daarbij het STOMP principe; (Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, Mobility as a service, Privéauto). Daarnaast zetten we in op het vergroten van de leefbaarheid: zo veel mogelijk voorkomen van hinder als gevolg van verkeer en vervoer en het verbeteren van de leefbaarheid onder andere in wijken. Hierbij betrekken we ook de opgave uit het Klimaatakkoord en vinden we de optimale balans tussen nieuwe ontwikkelingen en het verbeteren van de bestaande infrastructuur. Het verbeteren van de verkeersveiligheid loopt als een rode draad door al onze inspanningen. Daarbij behartigen we de belangen van mobiliteit binnen de grotere ruimtelijke opgaven van project- en gebiedsontwikkelingen (zoals De Kien en Poort Van Deventer) en kaderstellende beleidsdocumenten zoals de omgevingsvisie. Via de samenwerking met de Regio Stedendriehoek werken we aan onze lobbydoelstellingen, de inbreng van mobiliteit in de verstedelijkingsstrategie, de samenwerking op het stimuleren van fiets (fietsvisie, fietsstimulering) en de samenwerking op deelmobiliteit en mobiliteithubs.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Evenwichtige Woningvoorraad
We zorgen in samenspraak met onze partners voor een evenwichtig aanbod van voldoende woningen in wijken en dorpen, passend bij de behoefte en de aanvullende ambitie van Deventer. We streven naar ongedeelde wijken en buurten met aandacht voor een goede verdeling van draagkracht en -last.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Wijzigingen deze periode
| Omschrijving | Soort afwijking | |
|---|---|---|
| Technische wijziging 2e tussentijdse rapportage 2025 | Technisch | |
De cijfers in dit programma worden aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. In bijlage 2 - Technische wijziging 2e Tussentijdse rapportage 2025 is een nadere specificatie opgenomen. | ||
| ICT Uitvoeringsplannen | Budgetoverhevelingen | |
In de ICT-uitvoeringsplannen zijn eenmalige budgetten gereserveerd voor aanbesteding en/of implementatie van nieuwe ICT-toepassingen en aanpassingen aan bestaande toepassingen voor de DOWR-gemeenten. Een aantal projecten, voorzien in deze uitvoeringsplannen zijn afgerond. Dit levert een vrijval van gereserveerde ICT-middelen op, waarmee geplande projecten in het ICT-uitvoeringsplan 2026 kunnen worden gedekt. Voorstel is daarom de vrijvallende ICT-middelen ad. €749.000 over te hevelen naar 2026 en daarmee te behouden voor de dekking van de uitvoeringsplannen 2026. Voor programma Bedrijfsvoering betreft dit €671.000 en programma Ruimtelijke ontwikkeling €78.000. Grootste post in deze plannen betreft Podium D als vervanging van het zaaksysteem E-Suite voor de DOWR. Dit is een noodzakelijke ontwikkeling omdat de E-Suite vanaf juli 2027 niet meer wordt ondersteund door de leverancier. Hiervoor is extra inzet nodig voor programmamanagement, technische implementatie en functioneel beheer. De totale kosten hiervoor voor de periode 2026-2028, bedragen €941.000 (voor 2026 €477.000, voor 2027 €380.000 en voor 2028 €84.000). Deze kosten waren in het oorspronkelijke budget (2022) niet gecalculeerd omdat op dat moment nog niet bekend was welke kosten het werken met PodiumD met zich mee zouden brengen. | ||
| Verkoop en inrichtingsplan Diepenveenseweg 78 en 80 | Overige afwijkingen | |
Als uitvoering van de kadernota vastgoed heeft het college, via besluit 2025-354 ‘Financiering inrichtingsplan, tuinen en omgeving oude begraafplaats, Diepenveenseweg 78 en 80 Deventer’, besloten om de gebouwen aan de Diepenveenseweg 78 en 80 in 2026 te verkopen. Beide woningen grenzen aan een begraafplaats, het gehele complex heeft een rijksmonumentele status. Omdat dit een zorgvuldige verkoop vraagt, heeft het college besloten het omliggende terrein en tuinen opnieuw in te richten en daarna de verkoop op te starten. Voorstel is voor de inrichting een budget van € 227.000 beschikbaar te stellen en dit te dekken uit de verkoopopbrengsten. Het netto verkoopresultaat in 2026 is geraamd op € 876.000 en wordt gestort in de generieke weerstandsreserve. | ||
| Nadeel leges opbrengsten | Autonome ontwikkelingen | |
Bij de monitoring van de legesopbrengsten constateren wij een onderschrijding van de begrote baten in de begroting 2025. Op basis van de huidige inzichten verwachten wij dat de inkomsten circa €1,6 miljoen lager zullen uitvallen dan oorspronkelijk geraamd. Deze afwijking is grotendeels het gevolg van externe factoren, zoals bezwaarprocedures en projectontwikkelaars die hun vergunningsaanvragen uitstellen. Hierdoor zijn de legesinkomsten lastig te voorspellen. Een belangrijk deel van deze onderschrijding komt voort uit vertragingen bij enkele grotere woningbouwprojecten. Dergelijke projecten hebben een significante invloed op de legesopbrengsten. Het betreft onder andere: • Senzora (wordt al 2026 vanwege RvS uitspraak eind 2025/begin 2026) • Havendame • Oranjekwartier • Bathmense Enk (Alferinklaan) Als gevolg hiervan stellen wij voor om de baten in de begroting 2025 met €1,2 miljoen te verlagen. Deze inkomsten schuiven door naar 2026 of mogelijk 2027. Bij de 1e Tussentijdse Rapportage 2026 zullen wij een integrale herijking van de legesramingen opnemen. Daarnaast blijkt uit de actuele prognose dat er in 2025 voor circa 350 woningen een vergunning zal worden aangevraagd, terwijl eerder werd uitgegaan van ongeveer 750 woningen. Het totale aantal (alle) aanvragen blijft nagenoeg gelijk, maar de omvang per aanvraag is kleiner (bijvoorbeeld: lagere bouwsommen). Om deze reden stellen wij voor om de baten in 2025 aanvullend met €0,4 miljoen te verlagen. | ||
| Krediet openbare ruimte Kop Handelskade | Knelpunten bestaand beleid | |
In 2022 heeft de raad via besluit 2022-108 ingestemd met het ‘Masterplan en Beeldkwaliteitsplan Kop Handelskade’. Daarbij is besloten tot de aanleg en aanpassing van de openbare ruimte in dit gebied. Wij vragen de raad nu om een uitvoeringskrediet van €250.000 beschikbaar te stellen, voor de inrichting van de aangrenzende openbare ruimte die eigendom is van de gemeente. Dit bedrag is €152.000 hoger dan het eerder in 2022 opgenomen budget. De verhoging is nodig vanwege substantiële kostenstijgingen veroorzaakt door inflatie en een hogere gemeentelijke ambities qua kwaliteitsniveau binnen De Kien / Centrum&Schil. Het krediet wordt gedekt uit de onderstaande middelen: • €125.000 uit de Subsidie Woningbouwimpuls (WBI) • €98.000 uit reeds beschikbare middelen • €27.000 uit de reserve Centrum&Schil Van het totale investeringskrediet van €250.000 wordt €125.000 gedekt door de WBI-subsidie, deze subsidie wordt direct in mindering gebracht op de kosten. Het resterende bedrag van €125.000 betreft de netto-investering waarover wordt afgeschreven. Om de structurele kapitaallasten van deze investering te dekken, wordt €125.000 uit de beschikbare middelen en de reserve Centrum & Schil gestort in de reserve kapitaallasten. Vanuit deze reserve worden de jaarlijkse afschrijvingslasten gefinancierd. | ||
| Intensivering volkshuisvesting | Knelpunten bestaand beleid | |
Door intensievere inzet dan begroot op beleidsadvisering volkshuisvesting achten wij aanvullend budget noodzakelijk voor 2025. Dit voor diverse onderwerpen, zoals de inbedding van de wet goed verhuurderschap, beleidsadvisering bij bestuurlijke processen en ontwikkelingen van derden welke nog in een voorbereidingsfase zitten. We overschrijden het budget in 2025 met €170.000 als gevolg van hogere salariskosten. We zijn gestart met een gerichte analyse om de oorzaak van de overschrijding vast te stellen. Deze analyse ronden we af voor de 1e tussenrapportage 2026, zodat we indien nodig met een voorstel komen om maatregelen treffen vanaf 2026. | ||
| Rood voor rood | Knelpunten bestaand beleid | |
Het uitvoeren van de rood voor rood regelingen en beleidsregels voor landelijk gebied vraagt om intensivering, waarbij de kosten niet altijd geheel te verhalen zijn op de initiatiefnemers vanwege proportionaliteit of toerekenbaarheid. Het landelijk gebied vraagt structureel meer capaciteit dan begroot. Diverse ontwikkelingen dragen hieraan bij. Gedacht kan worden aan: • Landelijke aanpak piekbelasters; • Beleidsregels erfmolens; • Nieuw provinciaal beleid vrijkomende agrarische bebouwing; • Bijdragen aan Groenblauwe Hoofdstructuur; • Bijdragen aan Biodiversiteitsplan; • Aanpak spuitzones. We overschrijden het budget in 2025 met €100.000. We zijn gestart met een gerichte analyse om de oorzaak van de overschrijding vast te stellen. Deze analyse ronden we af voor de 1e tussenrapportage 2026, zodat we indien nodig met een voorstel komen om maatregelen te treffen vanaf 2026. | ||
| Omgevingswet | Knelpunten bestaand beleid | |
Bij de meicirculaire heeft het Rijk, inzake de transitie naar de Omgevingswet, de gemeente een incidenteel bedrag toegekend ten bedrage van €392.640 in 2025. Het toevoegen van deze uitkering aan de programmabegroting, dekt de de kosten die we hiervoor in 2025 maken. Dit budget is beschikbaar gesteld om gemeenten te ondersteunen bij de invoering van de Omgevingswet. Het stelt ons in staat om de benodigde voorbereidingen te treffen zodat we als organisatie goed aangesloten, geoefend en ingeregeld zijn en voldoen aan de wettelijke eisen die de Omgevingswet stelt. Een belangrijk onderdeel hiervan is het maken van de eerste initiële Omgevingsvisie die voldoet aan de eisen van de Omgevingswet. In 2025 werken we toe naar de vaststelling van de Omgevingsvisie in 2026, die de lange termijnvisie op de fysieke leefomgeving weergeeft van de gehele gemeente Deventer. Naast de Omgevingsvisie, werken we binnen de Omgevingswet ook met de instrumenten: Omgevingsprogramma’s, het Omgevingsplan en Omgevingsvergunningen. Het vraagt een fundamenteel andere manier van werken waarbij de noodzaak om de planketen/ beleidscyclus goed te sluiten essentieel is. Hierbij is (geo-)datagedreven werken een voorwaarde waar we ons verder op moeten ontwikkelen. Monitoring en (beleids-)evaluatie worden opnieuw vormgegeven. Voor het opstellen van een plan van aanpak en een start te maken met de uitvoering, is in de begroting 2026 incidenteel €200.000 opgenomen. | ||
Specificaties wijzigingen deze periode
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode | ||||||
(bedragen x € 1.000) | ||||||
Onderwerp | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|
ICT Uitvoeringsplannen | Lasten | -78 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging 2e tussentijdse rapportage 2025 | Lasten | 38 | 47 | 47 | 47 | 47 |
Krediet openbare ruimte Kop Handelskade | Lasten | 0 | 0 | 7 | 7 | 7 |
Verkoop en inrichtingsplan Diepenveenseweg 78 en 80 | Lasten | 249 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Intensivering volkshuisvesting | Lasten | 170 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rood voor rood | Lasten | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omgevingswet | Lasten | 393 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 872 | 47 | 53 | 53 | 53 | |
Technische wijziging 2e tussentijdse rapportage 2025 | Baten | 15 | 22 | 22 | 22 | 22 |
Krediet openbare ruimte Kop Handelskade | Baten | 0 | 98 | 0 | 0 | 0 |
Nadeel leges opbrengsten | Baten | -1.600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | -1.585 | 120 | 22 | 22 | 22 | |
Saldo | -2.457 | 74 | -31 | -31 | -31 | |
Exploitatie
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 7.924 | 7.595 | 15.519 | 872 | 16.391 |
Baten | 5.559 | 2.173 | 7.732 | -1.585 | 6.146 |
Saldo | -2.365 | -5.423 | -7.787 | -2.457 | -10.244 |
Reserves
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 50 | 62 | 112 | 78 | 190 |
Baten | -18 | -5.506 | -5.524 | 0 | -5.524 |
Saldo | 32 | -5.444 | -5.412 | 78 | -5.334 |
Voorzieningen
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Saldo |
Investeringen
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Saldo |

