Dit programma omvat het onderhoud en verbetering van het onderhoud van de openbare ruimte en het uitvoeren van maatregelen voor een betere bereikbaarheid en verkeersmobiliteit, parkeren en de realisatie van nieuwe fysieke infrastructuur. De belangrijkste taken van dit programma zijn het uitvoeren van beheertaken, het veiligheidsonderhoud, het dagelijks - en regulier onderhoud, het groot- en vervangingsonderhoud, herinrichtingen in de openbare ruimte en het exploiteren van het haven- en parkeerbedrijf. Wij regisseren de uitvoering van deze kerntaken. Tegelijkertijd transformeren wij naar een stimulerende, faciliterende en loslatende gemeente, die ruimte biedt aan burgerinitiatief en zelfbeheer.
Naast de zorg voor een (duurzame) instandhouding van de leefomgeving zijn er in de loop der jaren een aantal belangrijke zaken/waarden toegevoegd aan de maatschappelijke betekenis van de openbare ruimte voor de gemeenschap. Deze staan uitgebreid beschreven in de Visie Leefomgeving en worden samengevat in de hieronder genoemde 4 pijlers:
- Schoon, heel en veilig
- Bewuste inrichting
- Maximaal rendement
- Ruimte voor initiatief
Daarnaast bestaat dit programma uit enkele publiekrechtelijke taken voor onderdelen die aan de openbare ruimte zijn gerelateerd. Dit zijn de ligplekken in de havens, inritten, rioolaansluitingen, verkeersbesluiten, kabels en leidingen en begraafplaatsen.
De actualiteit
Een duidelijke ontwikkeling die wordt waargenomen is dat de gebruiksdruk op de openbare ruimte nog steeds flink aan het toenemen is en dit vraagt extra inspanningen om hier goed grip op te houden. Steeds weer nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en inzichten moeten op een verantwoorde manier een plek krijgen. Denk hierbij aan klimaatverandering, energietransitieopgave, participatie-initiatieven, fitheid/gezondheidsbehoeften, de inclusieve samenleving, nieuwe vormen van mobiliteit maar vooral dat wonen, werken en recreëren veel meer geïntegreerd wordt in ons dagelijks levenspatroon.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Waardering openbare ruimte; het schoon (mooi) heel en veilig houden van de fysieke leefomgeving
We voldoen aan de beeldmeetlatten zoals vastgelegd in de 'Uitvoeringsagenda bij de visie Leefomgeving' (monitoren d.m.v. de maandelijkse schouwresultaten). Inwoners waarderen de openbare ruimte in 2023 gemiddeld met een 6,7. (monitoren met 2-jaarlijks bewonersonderzoek).
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2025
De opstart is enigszins vertraagd doordat er aan andere zaken meer prioriteit gegeven moest worden, het streven is wel om hier in Q2 mee te gaan beginnenHistorie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2025
Het plan loopt heel mooi op schema en wordt inhoudelijk ook meegenomen in de omgevingsvisie, het laat zich binnen de omgevingswet straks benoemen als een omgevingsprogramma op het thema Groen en Water.Doelstelling - Bewuste inrichting afgestemd op de behoefte die past bij de situatie en de huidige tijd (anticiperen op maatschappelijke ontwikkelingen)
Bij het (groot) onderhoud aan de openbare ruimte sturen we niet alleen op de technische toestand van de leefomgeving maar sturen we op een inrichting die past bij de functionele eisen die daar op dit moment aan gesteld worden.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2025
Het groenplan (kader) is inmiddels vastgesteld en dit jaar worden projecten gerealiseerd om daadwerkelijk fysiek te vergroenen in de binnenstad. Er is daarvoor circa 300k beschikbaar. Waarvan 200k van de gemeente en 100 k wordt door SDBM ingebracht om groen impulsen te geven aan de binnenstad.In nauwe samenwerking gaat dit tot stand komen.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2025
Het plan is inmiddels klaar en na besluit zal de uitvoering z.s.m. ter hand genomen worden. Het plan is in nauw overleg tussen de programma's Meedoen en Leefomgeving samen met bewoners tot stand gekomen.Doelstelling - Bereikbaarheid van Deventer
We zorgen voor een goede (duurzame) bereikbaarheid van Deventer.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Doelstelling - We bieden ruimte voor initiatief in de leefomgeving om zo een plus toe te voegen aan de leefomgeving
We doen een beroep op inwoners en bedrijfsleven om samen met ons te zorgen voor de kwaliteit van de leefomgeving. (tekst uit het coalitieakkoord)
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Doelstelling - Sturen op beleving en gedrag
Bij het werken in de leefomgeving krijgt beleving (en gedrag) in de openbare ruimte een zwaar accent naast het maken van economische en sociale verbindingen.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Wijzigingen deze periode
| Omschrijving | Soort afwijking | |
|---|---|---|
| Planmatig onderhoud kernbezit | Herschikkingen | |
Op basis van het geactualiseerde jaarplan planmatig onderhoud is de verwachting dat wij in 2025 circa €1.410.897 aan planmatig onderhoud voor ons kernbezit gaan uitvoeren. Dat is €199.457 minder dan het begrote onderhoudsbudget van €1.610.354. Het verschil wordt gestort in de bestemmingsreserve ‘Planmatig onderhoud kernbezit’. Deze wijziging heeft betrekking op de volgende programma's en bedragen (- is verhoging , + is verlaging van het onderhoudsbudget): - Openbare orde en veiligheid: -€102.709; - Leefomgeving: -€52.689; - Milieu en klimaat: -€19.456; - Herstructurering en vastgoed: -€14.354; - Meedoen: €82.052; - Jeugd en onderwijs: €9.964; - Kunst en Cultuur: €167.666. | ||
| Technische wijziging 2e tussentijdse rapportage 2025 | Technisch | |
De cijfers in dit programma worden aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. In bijlage 2 - Technische wijziging 2e Tussentijdse rapportage 2025 is een nadere specificatie opgenomen. | ||
| Scanauto parkeren | Budgetoverhevelingen | |
In het MPP 2025 is gemeld dat de proef met de scanauto in 2025 wordt opgestart en doorloopt tot en met 2026. Ter dekking van de lasten in 2026 wordt voorgesteld een bedrag van €200.000 over te hevelen. | ||
| Parkeeropbrengsten | Knelpunten bestaand beleid | |
De verwachte baten parkeren zijn in 2025 hoger dan begroot, waarbij we rekening houden met een seizoenspatroon. Er wordt vooral meer gebruik gemaakt van parkeren in de garages. Dit leidt tot een voordeel van €150.000. Het straatparkeren leidt tot een voordeel van €30.000. De baten uit vergunningen en abonnementen leiden tot een voordeel van €156.000 en de naheffingsaanslagen kennen een voordeel van €60.000. De dividenduitkering van de NV Parkeergarage is €50.000 hoger dan de begroting. Het totale voordeel op de parkeer inkomsten bedraagt daarmee €456.000. hiervan wordt €400.000 gestort in de reserve mobiliteit. Waar in de begroting 2025 een onttrekking van €216.000 is geraamd, wordt dit nu bijgesteld naar een dotatie van €184.000 in 2025. Een bedrag van €56.000 heeft betrekking op de bijdrage parkeren mbt de precariobelasting die is opgelegd voor het innemen van parkeervakken ten laste van het project Nieuwe Markt. Voorgesteld wordt om dit voordeel ten gunste van het begrotingsresultaat te brengen omdat de extra lasten voor het project ten laste van het begrotingsresultaat komen. | ||
| Niet Actief Beveiligde Overweg (NABO) Diepenveen | Knelpunten bestaand beleid | |
Middels de raadsmededeling 2025-249 is de motie voor verkenning aanleggen struinpad afgerond. Dit vormde het sluitstuk van het project Niet Actief Beveiligde Overweg (NABO) Diepenveen. In april 2024 is één van de NABO’s omgebouwd tot een beveiligde overgang met automatische halve overwegbomen (AHOB), terwijl de andere is afgesloten. Het resterende budget van €215.500 valt nu vrij ten gunste van de algemene middelen. | ||
| Van Swietenstraat | Herschikkingen | |
Op het investeringskrediet herinrichting G. van Swietenstraat is een tekort ontstaan van €80.000. De oorzaak is tweeledig. De oorspronkelijke budgetraming is in 2022 opgesteld. Nadien is de scope van de werkzaamheden iets uitgebreid en bovendien zijn de kosten in de weg- en waterbouw fors geïndexeerd. Tegenover de overschrijding op de herinrichting G. van Swietenstraat staat het project Havenzathelaan dat is afgerond waarbij een krediet van €117.000 resteert. Conform raadsmededeling 2025-628 wordt voorgesteld het krediet herinrichting G. van Swietenstraat te verhogen met 80.000. De aanvullende kapitaallast die hierdoor ontstaat kan worden gedekt doordat vanuit het krediet Havenzathelaan een lagere kapitaallast ontstaat. | ||
| Onderhoud sluiscomplex | Knelpunten bestaand beleid | |
Bij de 3e kwartaalrapportage 2024 is het knelpunt met betrekking tot de kosten voor beheer van de technische installaties van de sluis en de beweegbare bruggen geduid. Daar is toen éénmalig €140.000 voor 2024 en € 250.000 voor 2025 beschikbaar gesteld om de kosten te dekken. Op basis van de aanbesteding die heeft plaatsgevonden hebben we nu de structurele kosten vanaf 2026 inzichtelijk. Structureel benodigd is een bedrag van €200.000. Het huidige structureel budget is €60.000. Voorgesteld wordt om in 2026 eenmalig €140.000 toe te voegen aan het budget. Bij de Perspectiefnota 2027-2030 komt voor dit knelpunt een voorstel. | ||
| Fietsstructuur A1 zone | Risico's en kansen | |
Het project fietsstructuur A1 zone is afgerond, er loopt nog een arbitrage zaak over de gelijkwaardigheid van ophoogmateriaal met de aannemer. Wanneer de aannemer in het gelijk wordt gesteld leidt dit tot €72.000,- aanvullende kosten die niet binnen het project kunnen worden opgevangen. | ||
| Lebuinuspleinen, Nieuwe Markt | Knelpunten bestaand beleid | |
Voor het in gebruik nemen van openbare grond is conform de APV een Melding Ingebruikname Openbare Grond (MIOG) gedaan. Dit heeft tot gevolg dat een precariobelasting is opgelegd ter grootte van €84.000 bestaande uit €56.000 voor het innemen van parkeervakken. Dit leidt tot extra baten op het taakveld parkeren binnen programma Leefomgeving. De baten precariobelasting ad €28.000 komen ten gunste van het programma Algemene Dekkingsmiddelen. In het investeringskrediet is geen rekening gehouden met deze precariobelasting. Reden hiervoor is dat in het verleden geen precario werd opgelegd, omdat deze toen onder een vrijstelling vielen. Hierdoor ontstaat een overschrijding op het investeringskrediet van €84.000. De extra kapitaallasten bedragen structureel €4.500. voorgesteld wordt dit te dekken ten laste van het begrotingsresultaat. | ||
| DVO Buitenruimte en Sociaal | Herschikkingen | |
Vanaf 2024 is de dienstverleningsovereenkomst (DVO) Buitenruimte, welke wij jaarlijks met Circulus afsluiten, gesplitst in twee dienstverleningsovereenkomsten: Buitenruimte en Sociaal. De DVO Sociaal valt onder programma Inkomensvoorziening en Arbeidsmarkt. Budgetten binnen het programma Leefomgeving worden net zoals vorig jaar geherschikt voor een bedrag van €750.000. Dit zal de onderdelen uit de DVO Sociaal dekken die voorheen werden gedekt binnen de DVO Buitenruimte. Vanaf 1 januari 2026 worden de reinigingstaken van de DVO Buitenruimte uitgevoerd door HGB. | ||
Specificaties wijzigingen deze periode
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode | ||||||
(bedragen x € 1.000) | ||||||
Onderwerp | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Planmatig onderhoud kernbezit | Lasten | 53 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging 2e tussentijdse rapportage 2025 | Lasten | -76 | -1 | -1 | -1 | -1 |
Scanauto parkeren | Lasten | -200 | 200 | 0 | 0 | 0 |
Niet Actief Beveiligde Overweg (NABO) Diepenveen | Lasten | -216 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderhoud sluiscomplex | Lasten | 0 | 140 | 0 | 0 | 0 |
Lebuinuspleinen, Nieuwe Markt | Lasten | 0 | 5 | 4 | 4 | 4 |
DVO Buitenruimte en Sociaal | Lasten | -750 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | -1.189 | 343 | 3 | 3 | 3 | |
Parkeeropbrengsten | Baten | 456 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 456 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 1.645 | -343 | -3 | -3 | -3 | |
Exploitatie
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 47.993 | 11.025 | 59.019 | -1.189 | 57.830 |
Baten | 17.431 | 1.655 | 19.086 | 456 | 19.542 |
Saldo | -30.562 | -9.371 | -39.932 | 1.645 | -38.288 |
Reserves
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 2.080 | 190 | 2.271 | -139 | 2.132 |
Baten | -1.959 | -8.186 | -10.144 | 701 | -9.443 |
Saldo | 122 | -7.996 | -7.874 | 562 | -7.312 |
Voorzieningen
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Investeringen
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 13.835 | 0 | 0 | -80 | -80 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 58 | 58 |
Saldo | 13.835 | 15.371 | 29.206 | 134 | 29.340 |
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |||
|---|---|---|---|---|---|---|
Buurtaanpak Burgersdijk | 2.1 en 7.2 |
| Op koers | Voorbereidingen lopen. Uitvoering is voorzien in 2026 en 2027. | ||
Buurtaanpak Oranjekwartier | 2.1 en 7.2 |
| Op koers | De uitvoering van de MJOP werkzaamheden volgen de woningbouwwerkzaamheden. Door wijzigingen in de woningbouwprogrammering worden andere wegen uitgevoerd dan op voorhand geprogrammeerd. Dit kan binnen de beschikbare financiële context. | ||
Buurtaanpak Rivierenwijk | 2.1 en 7.2 |
| Op koers | Uitvoering loopt. Uitvoering grotendeels in 2025. Restant in 2026. | ||
Buurtaanpak Tjoenermarke | 2.1 |
| Op koers | Werkzaamheden zijn afgerond. | ||
Buurtaanpak Tuindorp | 2.1 en 7.2 |
| Op koers | Voorbereidingen lopen. Uitvoering is voorzien in 2026. | ||
E&W verbeterslagen sluiscomplex | 2.1 |
| Op koers | Het project loopt. Krediet en besteding zijn over 2 jaren verdeeld. De besteding houd niet helemaal gelijke tred met de beschikbare middelen. | ||
Fietspaden Rembrandtkade/Vliegend Hert | 2.1 |
| Op koers | Beide projecten zijn uitgevoerd. Financiële afronding wordt aan gewerkt. | ||
Fietsparkeren Binnenstad | 2.1 |
| Op koers | In het voorjaar van 2025 is het uitvoeringsplan voor fietsparkeren in de binnenstad vastgesteld. In de perspectiefnota 2025 is richting gegeven voor de eenmalige als structurele financiële middelen om de maatregelen uit te voeren. In de begroting 2026 is het voorstel voor een structureel budget van €658.500 in 2026 opgenomen, dat vanaf 2027 structureel oploopt tot €706.500 per jaar. In 2025 zijn de eerste stappen gezet, zoals het uitbreiden van het fietsparkeerverbod in de binnenstad en het voorbereiden van de bouw van de nieuwe fietsenstalling. | ||
Fietssnelweg Deventer-Zutphen | 2.1 |
| Op koers | Finale besluitvorming is voorgelegd aan de Provinciale Staten van Gelderland en de raden van de gemeente Zutphen, Lochem en Deventer. | ||
Fietsstructuur A1 zone | 2.1 |
| Op koers | Het werk is afgerond. | ||
Herinrichting Constantijn Huygensstraat | 2.1 en 7.2 |
| Op koers | Voorbereidingen lopen, discussie over behoud van de bomen heeft tot een conclusie geleid. Werk wordt verder voorbereid en aanbesteed. | ||
Herinrichting Henri Dunantlaan | 2.1 |
| Op koers | Voorbereidingen lopen. | ||
Herinrichting Lebuinuspleinen | 2.1 |
| Behoeft aandacht | De werkzaamheden zijn afgerond. Er wordt gewerkt aan de financiële afronding. | ||
Hoge Hondstraat, reconstructie Oost | 2.1 en 7.2 |
| Op koers | De uitvoering is op enkele punten na gereed. | ||
Johannes van Vlotenlaan | 2.1 en 7.2 |
| Behoeft aandacht | Voorbereidingen lopen, het budget is niet toereikend. De van Vlotenlaan dient op basis van de herijking van de nota hoofdwegenstructuur te worden omgevormd naar een GOW30 weg. Voor realisatie van de maatregelen uit de herijking van de nota hoofdwegenstructuur zijn geen extra middelen beschikbaar. | ||
Omvorming fietspad Boxbergerweg | 2.1 |
| Op koers | Voorbereidingen lopen. | ||
Reconstructie Kolkmansweg | 2.1 en 7.2 |
| Op koers | Project zit in de opstartfase. Uitvoering is voorzien in 2026. | ||
Riolering en waterhuishouding | 7.2 |
| Op koers | In de breedte blijven de investeringen wat achter bij de programmering. Dat zit hem vooral in het realiseren van de klimaatmaatregelen in Voorstad. Het blijkt technisch erg ingewikkeld om tot een werkzame oplossing te komen. Daarnaast is er sprake van een algehele herprogrammering in het project Oranjekwartier. | ||
Siemelinksweg | 2.1 |
| Op koers | Werkzaamheden zijn afgerond echter bij de oplevering bleken wat zaken technisch niet helemaal in orde te zijn. Deze worden in oktober 2025 door de aannemer hersteld. Het beschikbare investeringsbudget lijkt niet helemaal te hoeven worden ingezet. | ||
Van Calcarstraat en Fesefurstraat | 2.1 en 7.2 |
| Op koers | Voorbereidingen lopen. | ||

