Het bestuursakkoord "Met lef & liefde voor Deventer" spreekt over grote kansen en uitdagingen op het gebied van werk, duurzaamheid, zorg, evenementen en samen leven. Dat vraagt om een organisatie die zich makkelijk organiseert rond deze opgaven. Een organisatie die goed functioneert, die zowel robuust is als wendbaar. Daarover gaat het programma Bedrijfsvoering.
We ontwikkelen ons tot een organisatie die flexibel, communicatief en netwerkend is. Zo kunnen we inspelen op wat de samenleving ons vraagt. De rol die we daarbij innemen (faciliterend, regulerend, uitnodigend of handhavend) hangt af van het maatschappelijke vraagstuk. De organisatie kent een verdeling van taken en verantwoordelijkheden, maar treedt naar buiten toe als één geheel op. De organisatie is er op gericht een optimale connectie te maken met de buitenwereld. En zorgt ervoor dat maatschappelijke vraagstukken snel en effectief worden opgepakt.
We willen een organisatie zijn waar de medewerkers met trots en plezier werken. Dat doen we in duurzame huisvesting waarin gebouw en voorzieningen optimaal worden benut. In een organisatie waar integraal gewerkt wordt, over domein- en teamgrenzen heen. Waar we sturen op basis van vertrouwen: minder kaders, maar wel steviger en met korte beslislijnen. En volgens de kernwaarden zorgzaam, verantwoordelijk, open en durf.
Inwoners en ondernemers verwachten dat we onze informatievoorziening op orde hebben. Tot de basis daarvan behoort het borgen van privacy en informatieveiligheid. Ook vraagt dit om een gemeentelijke organisatie die datagedreven werkt.
Er is een sterke focus op de financiële soliditeit van de gemeente. Op ons financieel portaal zijn begroting en andere financiële stukken volledig digitaal beschikbaar. Besturen betekent vooraf kaderen, vervolgens het goede handelen en achteraf verantwoorden. De gemeente Deventer wil graag laten zien dat zij in control is. Zo verantwoorden we open en transparant aan onze inwoners wat we voor de gemeenschap doen. Control is daarmee een essentieel onderdeel voor de gemeente om succesvol te zijn.
Deventer, Olst-Wijhe en Raalte (DOWR) hebben een samenwerkingsverband op het gebied van bedrijfsvoering. De financiële administratie, gemeentelijke belastingen, ICT, facilitaire zaken en het inkoopadvies leveren we in dit verband vanuit de gemeente Deventer. Continu innoveren is op alle percelen het uitgangspunt.
Meer informatie
Verzuim
Verzuim
Jaar | Ziekteverzuim in % | Meldingsfrequentie |
|---|---|---|
2021 | 4,85% | 0,72 |
2022 | 5,67% | 1,17 |
2023 | 4,92% | 1,08 |
2024 | 5,21% | 0,99 |
Norm 2025 | 4,60% | 1,00 |
T1 t/m maart | 5,35% | 1,04 |
T2 t/m september | 4,95% | 0,72 |
Inhuur
Inhuur
Realisatie | Realisatie | Begroot | Prognose T1 | Prognose T2 | |
Soort inhuur | 2023 | 2024 | 2025 | 2025 | 2025 |
Vaste formatie | 4.600 | 5.304 | 5.158 | 5.186 | 5.000 |
Vervanging ziekte/zwangerschap | 1.200 | 1.414 | 1.375 | 1.383 | 1.300 |
Piekbelasting | 600 | 707 | 688 | 691 | 700 |
Bewuste keuze flexibiliteit | 1.000 | 1.238 | 1.203 | 1.210 | 1.000 |
Speciale projecten | 7.191 | 8.309 | 8.080 | 8.125 | 7.300 |
Oekraïners | 684 | 707 | 688 | 691 | 700 |
Boven formatie | |||||
Totaal | 15.275 | 17.679 | 17.192 | 17.286 | 16.000 |
Het inhuurvolume daalt licht. Voor 2025 voorzien we dan ook een lichte daling van de inhuurkosten. Een deel van de langdurige inhuur is omgezet in vaste formatie. Meeste inhuur zit in fysieke projecten, opvang Oekraïners, ICT, Financiën en schuldhulpverlening en budgetadvies
Formatie en bezetting
Onderstaande tabel geeft de formatie, de bezetting en de vacatureruimte weer, exclusief boven formatieve medewerkers en medewerkers van het Deventer Groenbedrijf:
FTE | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | T1 rapportage 2025 | T2 rapportage 2026 |
|---|---|---|---|---|---|
Formatie | 832,40 | 885,37 | 975,16 | 982,57 | 1009,45 |
Bezetting | 935,14 | 959,33 | |||
Vacatureruimte | 47,44 | 50,12 |
Formatie en bezetting
De organisatie blijft ten opzichte van de primaire begroting nog nog groeien. Belangrijkste toename van formatie betreft vooral het domein Ruimte (fysiek beheer, stedenbouw, vastgoed, adviseurs civiel, projectbeheersing en advies leefomgeving ,energietransitie, ruimtelijke ordening en kwaliteit subsidies). Bij Samenleving stijging l bij Toegang jeugd en beleid veiligheid, beschermd wonen en onderwijshuisvesting, tijdelijke formatie voor meldpunt toeslagen en vroegsignalering.
Concernstaf en Dienstverlening stijgen licht bij datagedreven werken en functioneel beheer allegro en casusregistratie OOV
Vacatures worden ingevuld, maar door de verdere groei van formatie ontstaan nieuwe vacatures en blijft de vacatureruimte op een zelfde niveau. Vooruitlopend op definitieve invulling vindt vaak inhuur plaats ter overbrugging. Ook op tijdelijke formatieruimte wordt vaak inhuur ingezet.
Reorganisatie gemeentelijke organisatie
De reorganisatie van de gemeentelijke organisatie is inmiddels grotendeels afgerond. Op 4 februari 2025 heeft het college besloten over de nieuwe organisatiestructuur, die op 1 juni 2025 in werking is getreden. De nieuwe indeling met drie domeinen – Ruimte, Samenleving en Dienstverlening – zorgt voor meer eenvoud in de aansturing. De veranderingen hebben vooral betrekking op de interne inrichting en aansturing van de organisatie. De impact voor inwoners is beperkt: de dienstverlening blijft op hetzelfde hoge niveau. De kwaliteit van onze organisatie zit immers niet in de structuur, maar in de mensen die er werken. Een organisatie blijft altijd in beweging, zodat we goed kunnen blijven inspelen op wat de stad nodig heeft.
Diversiteit en inclusiviteit
Het regelmatig in kaart brengen en monitoren van ons personeelsbestand maakt onderdeel uit van de initiatieven die naar aanleiding van de Charter zijn opgestart. Op peildatum 1 februari 2024 zag ons personeelsbestand (totaal aantal medewerkers 1004) er op twee belangrijke diversiteitskenmerken als volgt uit:
Onderwerp | Aantallen (voorjaar2024) | Najaar 2024 | Voorjaar 2025 | Najaar 2025 |
|---|---|---|---|---|
Aantal medewerkers | 1004 | 1061 | 1064 | 1082 |
Sekse: | ||||
- Mannen | 400 (40%) | 423 (40%) | 422 (40%) | 437 (40,39%) |
- Vrouwen | 604 (60% | 638 (60%) | 642 (60%) | 645 (59,61% |
Gemiddelde leeftijd | 47 jaar | 46,5 jaar | 46 jaar | 46,24 jaar |
Jongeren (tot 30 jaar) | 8% | 10% | 11% | 11% |
Middelbare leeftijd (30 - 55 jaar) | 62% | 59% | 59% | 59% |
Ouderen (55+) | 30% | 31% | 30% | 30% |
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Digitaal en datagedreven werken
We werken datagedreven en met een eigentijdse informatievoorziening en voldoen voor minimaal 95% aan de BIO (Baseline Informatieveiligheid Overheid).
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - De formatie van de organisatie is op sterkte en medewerkers zijn tevreden
We zoeken continue naar nieuwe mogelijkheden om personeel aan te trekken en zetten in op hun continue ontwikkeling, zodat ze met passie en plezier hun werk kunnen doen.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Historie
Doelstelling - Solide en betrouwbare bedrijfsvoering
We voeren een solide en betrouwbare bedrijfsvoering, waarmee we voldoen aan wet- en regelgeving.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Historie
Historie
Wijzigingen deze periode
| Omschrijving | Soort afwijking | |
|---|---|---|
| Technische wijziging 2e tussentijdse rapportage 2025 | Technisch | |
De cijfers in dit programma worden aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. In bijlage 2 - Technische wijziging 2e Tussentijdse rapportage 2025 is een nadere specificatie opgenomen. | ||
| Bijstelling loonsom CAO | Autonome ontwikkelingen | |
Het loon-effect van de CAO gemeentepersoneel, afgesloten begin 2025 is voor het jaar 2025 lager dan de loonstijging die is voorzien in de begroting. De begrote loonruimte ter hoogte van € 2,1 miljoen valt vrij ten gunste van het resultaat. | ||
| Digiwerkt | Budgetoverhevelingen | |
Het eenmalig budget is deels in 2025 besteed om achterstanden weg te werken in digitale en analoge gegevensverzamelingen. Dit werk is nog niet klaar. In 2026 wordt hier vervolg aan gegeven en daarvoor wordt tijdelijk capaciteit ingehuurd. Daarom wordt €100.000 overgeheveld naar 2026. | ||
| ICT Uitvoeringsplannen | Budgetoverhevelingen | |
In de ICT-uitvoeringsplannen zijn eenmalige budgetten gereserveerd voor aanbesteding en/of implementatie van nieuwe ICT-toepassingen en aanpassingen aan bestaande toepassingen voor de DOWR-gemeenten. Een aantal projecten, voorzien in deze uitvoeringsplannen zijn afgerond. Dit levert een vrijval van gereserveerde ICT-middelen op, waarmee geplande projecten in het ICT-uitvoeringsplan 2026 kunnen worden gedekt. Voorstel is daarom de vrijvallende ICT-middelen ad. €749.000 over te hevelen naar 2026 en daarmee te behouden voor de dekking van de uitvoeringsplannen 2026. Voor programma Bedrijfsvoering betreft dit €671.000 en programma Ruimtelijke ontwikkeling €78.000. Grootste post in deze plannen betreft Podium D als vervanging van het zaaksysteem E-Suite voor de DOWR. Dit is een noodzakelijke ontwikkeling omdat de E-Suite vanaf juli 2027 niet meer wordt ondersteund door de leverancier. Hiervoor is extra inzet nodig voor programmamanagement, technische implementatie en functioneel beheer. De totale kosten hiervoor voor de periode 2026-2028, bedragen €941.000 (voor 2026 €477.000, voor 2027 €380.000 en voor 2028 €84.000). Deze kosten waren in het oorspronkelijke budget (2022) niet gecalculeerd omdat op dat moment nog niet bekend was welke kosten het werken met PodiumD met zich mee zouden brengen. | ||
| Roadmap ICT | Herschikkingen | |
In de roadmap ICT zijn de meerjarige vervangingsinvesteringen ICT geprogrammeerd. Afwijkingen in het tempo van investeringsuitgaven in 2024 leiden tot bijstelling van de afschrijving en rente in de begroting 2025. Per saldo zijn deze kapitaallasten €124.277 lager. Dit verschil wordt verrekend met de reserve kapitaallasten ICT. | ||
| Klachtenbehandelaar | Herschikkingen | |
De nog beschikbare POK-middelen (Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag) voor robuuste rechtsbescherming worden benut voor de uitbreiding van formatie met een klachtenbehandelaar (20 uur per week). Hiermee kunnen we voldoen aan de groeiende vraag van de organisatie. Voor de jaren 2025, 2026 en 2027 vindt een herschikking van middelen plaats van programma Algemene dekkingsmiddelen naar programma Bedrijfsvoering. De overgehevelde middelen voor robuuste rechtsbescherming (€147.000) vanuit 2024 worden in 2025 gestort in de reserve overlopende uitgaven. In de jaren 2028 en 2029 worden de kosten voor de inzet van de klachtenbehandelaar gedekt vanuit deze reserve. | ||
| Toegangsbeveiliging | Herschikkingen | |
Voor de noodzakelijke vervanging van het toegangsbeveiligingssysteem loopt een aanbesteding in samenwerking met de gemeenten Olst-Wijhe en Raalte. Hiervoor vragen wij een investeringskrediet aan van €450.000. Uitgaande van in gebruik name in 2026 verwachten we vanaf 2027 structurele kapitaallasten en beheerkosten van €103.925. Het aandeel van de gemeente Deventer bedraagt €66.799 en wordt opgevangen binnen de vrijval voor kapitaallasten. De overige kosten komen voor rekening van Olst-Wijhe en Raalte. We gaan uit van een afschrijvingstermijn van 9 jaar, de verwachte technische levensduur. De bestaande toegangsbeveiliging in het stadhuis dateert van 2016. Afschrijving is op basis van annuïteit en wijkt daarmee af van de bestaande richtlijn activeren. Dit is de bestendige gedragslijn voor investeringen in DOWR-verband. | ||
| Planmatig onderhoud kernbezit | Herschikkingen | |
Op basis van het geactualiseerde jaarplan planmatig onderhoud is de verwachting dat wij in 2025 circa €1.410.897 aan planmatig onderhoud voor ons kernbezit gaan uitvoeren. Dat is €199.457 minder dan het begrote onderhoudsbudget van €1.610.354. Het verschil wordt gestort in de bestemmingsreserve ‘Planmatig onderhoud kernbezit’. Deze wijziging heeft betrekking op de volgende programma's en bedragen (- is verhoging , + is verlaging van het onderhoudsbudget): - Openbare orde en veiligheid: -€102.709; - Leefomgeving: -€52.689; - Milieu en klimaat: -€19.456; - Herstructurering en vastgoed: -€14.354; - Meedoen: €82.052; - Jeugd en onderwijs: €9.964; - Kunst en Cultuur: €167.666. | ||
| Energiekosten | Autonome ontwikkelingen | |
Door sterke prijsstijgingen van elektriciteit zijn de energiekosten voor het stadhuis €200.000 hoger dan begroot. In 2025 kan hiervan €60.000 worden opgevangen binnen het budget door eenmalig voordeel op onderhoudskosten voor het gebouw. Voor 2026 zijn de meerkosten van €200.000 in de Perspectiefnota ook gereserveerd in de begroting | ||
| De 5 wetten | Budgetoverhevelingen | |
Het resterend eenmalig budget van €55.000 voor implementatie van de 5 wetten (digitale toegankelijkheid) wordt overgeheveld naar 2026. Er zijn dan nog uitgaven nodig voor het E-depot en publicatiesoftware voor de Wet open overheid (Woo). | ||
| Verkoop panden | Overige afwijkingen | |
Op basis van de kadernota vastgoed hebben wij alleen vastgoed in eigendom wanneer dit noodzakelijk is voor het realiseren van beleidsdoelstellingen. Het overige vastgoedbezit gaan wij verkopen of herontwikkelen. In 2025 zijn vier collegebesluiten genomen inzake de verkoop van vier panden: • 2025-303 ‘Roessinkspad 4 Deventer, vervolg verkoopprocedure, voorlopige gunning’ • 2025-508 ‘Baarler Marsweg 1,1a Schalkhaar, vervolg verkoopproces voorlopige gunning op basis van nieuw onderhandelingsresultaat’ • 2025-580 ‘Polstraat 48 Deventer, vervolg verkoopprocedure en voorlopige gunning’ • 2025-685 ‘Rielerweg 234 Deventer, vervolg verkoopprocedure, voorlopige gunning’ Na het in mindering brengen van de verkoopkosten op de opbrengsten verwachten wij een netto verkoopresultaat van circa € 1.140.000. Dit bedrag wordt gestort in de generieke weerstandsreserve. | ||
| Opleidingsbudget | Knelpunten bestaand beleid | |
Het opleidingsbudget voor gemeentelijk personeel zal dit jaar niet volledig worden besteed. Door de gemeentelijke reorganisatie dit jaar en de verschuivingen in management en teams is er minder toegekomen aan opleidingen. Er valt €100.000 van het opleidingsbudget vrij. | ||
| Compensatie Gazprom | Overige afwijkingen | |
Na de Russische inval in Oekraïne moesten gemeenten hun energiecontracten met Gazprom verbreken vanwege de Europese sancties tegen Rusland. Gemeenten die een nieuw contract moesten afsluiten hadden daardoor extra kosten. De Minister van Klimaat en Energie heeft in 2023 aangegeven dat gemeenten daarvoor worden gecompenseerd. Gemeente Deventer heeft deze compensatie ook aangevraagd. Deze aanvraag is nu beoordeeld door de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO). Deventer ontvangt €131.019 compensatie. | ||
| Reiskostenregeling | Knelpunten bestaand beleid | |
In de Voorjaarsnota 2023 is een meerjarig budget gereserveerd voor een reiskostenregeling voor woon-werkverkeer van het gemeentelijk personeel. Doordat er op de huidige regeling minder beroep is gedaan blijft in 2025 een bedrag van €200.000 onbesteed. Vanaf 2026 is in de Perspectiefnota 2026-2029 een structureel bedrag opgenomen van €1 miljoen voor een nieuwe regeling. Het resterende bedrag van de bestaande regeling kan daarom vrijvallen. | ||
Specificaties wijzigingen deze periode
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode | ||||||
(bedragen x € 1.000) | ||||||
Onderwerp | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Technische wijziging 2e tussentijdse rapportage 2025 | Lasten | 43 | 41 | 67 | 62 | 62 |
Bijstelling loonsom CAO | Lasten | -90 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Digiwerkt | Lasten | -100 | 100 | 0 | 0 | 0 |
Roadmap ICT | Lasten | -124 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Klachtenbehandelaar | Lasten | 60 | 62 | 62 | 62 | 62 |
Toegangsbeveiliging | Lasten | 0 | 0 | 37 | 37 | 37 |
ICT Uitvoeringsplannen | Lasten | -853 | 749 | 0 | 0 | 0 |
Planmatig onderhoud kernbezit | Lasten | -129 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Energiekosten | Lasten | 140 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De 5 wetten | Lasten | -62 | 55 | 0 | 0 | 0 |
Verkoop panden | Lasten | 198 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opleidingsbudget | Lasten | -100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reiskostenregeling | Lasten | -200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | -1.217 | 1.006 | 166 | 161 | 161 | |
Technische wijziging 2e tussentijdse rapportage 2025 | Baten | 14 | 24 | 24 | 24 | 24 |
Bijstelling loonsom CAO | Baten | -90 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toegangsbeveiliging | Baten | 0 | 0 | 37 | 37 | 37 |
ICT Uitvoeringsplannen | Baten | -183 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De 5 wetten | Baten | -7 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verkoop panden | Baten | 777 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Compensatie Gazprom | Baten | 131 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 642 | 24 | 61 | 61 | 61 | |
Saldo | 1.860 | -982 | -105 | -100 | -100 | |
Exploitatie
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 48.791 | 2.874 | 51.665 | -1.217 | 50.448 |
Baten | 9.761 | 941 | 10.702 | 642 | 11.344 |
Saldo | -39.029 | -1.934 | -40.963 | 1.860 | -39.103 |
Reserves
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 1.806 | 1.144 | 2.951 | 1.494 | 4.444 |
Baten | -2.719 | -3.201 | -5.919 | 284 | -5.635 |
Saldo | -913 | -2.056 | -2.969 | 1.777 | -1.191 |
Voorzieningen
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Saldo |
Investeringen
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 4.280 | 0 | 131 | 0 | 131 |
Baten | -131 | 0 | -131 | 0 | -131 |
Saldo | 4.149 | 1.140 | 5.290 | 60 | 5.350 |
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |||
|---|---|---|---|---|---|---|
ICT - Roadmap | 0.4 |
| Op koers | |||
Toekomst gericht werken | 0.4 |
| Op koers | |||

