Het programma omvat de transitie naar een toekomstbestendige, fossielvrije en klimaatneutrale energievoorziening in Deventer. Het gaat daarbij om een energiezuiniger gebouwde omgeving (woongebieden en bedrijventerreinen), een aardgasvrije warmtevoorziening waarbij zoveel mogelijk lokale duurzame warmtebronnen worden benut en (grootschalige) opwek van duurzame energie met zon, wind en alternatieve technieken.
Randvoorwaardelijke voor de energietransitie is een toekomstbestendige energie-infrastructuur. Daarbij gaat het om voldoende netcapaciteit, een goede netinpassing, slim koppelen van vraag en aanbod van energie en energieopslag.
In het Klimaatakkoord (mei 2019) is een stevige regierol gelegd bij de gemeente om de landelijke doelstelling van 55% CO2-reductie in 2030 te realiseren. De Energievisie Deventer (vastgesteld maart 2024), de Transitievisie Warmte (vastgesteld mei 2023) en de Regionale Energiestrategie (vastgesteld juli 2021) beschrijven de doelstellingen en de strategie voor de energietransitie in Deventer.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - B: Bijdragen aan verminderen van de effecten van netcongestie
De energietransitie leidt tot vergroting van het stroomgebruik voor verwarming van gebouwen, mobiliteit, industriële processen en het gebruik van electriciteit in huishoudens, bijvoorbeeld voor verwarming en elektrisch rijden. Er wordt verwacht dat het stroomgebruik tot 2050 zal verviervoudigen. De capaciteit van ons elektriciteitsnet is niet berekend op deze groei, wat ‘drukke’ tijden leidt tot files op het stroomnet, netcongestie. Het gevolg daarvan is dat niet op elk moment en op elke plaats de gevraagde hoeveelheid stroom kan worden geleverd. Medio 2023 manifesteerden zich ook Deventer de eerste problemen: in sommige wijken knipperden soms de lichten, vielen warmtepompen uit en werden zonnepanelen afgeschakeld. Ook kregen bedrijven geen nieuwe of grotere stroomaansluitingen.De gemeente stelt alles in het werk om de netcongestieproblemen, uiteraard in nauwe samenwerking met de netbeheerders, zo snel mogelijk te verhelpen. De aanpak bestaat uit drie sporen: verzwaren van het electriciteitsnet, slimmer gebruiken van de beschikbare netcapaciteit en het bepalen van prioriteiten op basis inzicht in data.
Relatie met strategisch doel
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2025
De pilot om te komen tot samenwerkingsafspraken met Enexis loopt. Verwachting is dat we eind Q2 duidelijkheid hebben over deze afspraken, het inpassingskader en wat de structurele effecten zijn op de organisatie.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2025
De netvisie en het netcongestie onderzoek van TenneT wordt begin Q2 verwacht. Hiermee krijgen we meer richting over de ontwikkeling van het 3e HS station. De omgevingsvergunning voor het uitbreiden van het HS/MS station Platvoet is ingediend door Enexis.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2025
Er wordt hard gewerkt aan het mogelijk maken van het Smart Energy Hub (SEH) A1 bedrijvenpark, dat naar verwachting in de loop van 2025 operationeel zal zijn. In opdracht van Deventer Energy Board (DEB) wordt op vijf andere bedrijventerreinen onderzocht welke mogelijkheden er zijn voor het vormen van SEH's. Daarnaast wordt door een aantal bedrijven stappen gezet in het gebruik van waterstof in productieprocessen, in het project GROHW. De aanleg van een waterstofnetwerk, in samenhang met het stroomnetwerk, is ook een vorm van SEH. Alle drie projecten zijn gehonoreerd in de Regiodeal 2024.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2025
We laten de term netneutraal/netzuinig bouwen los en volgen de landelijke term netbewust bouwen. De inhoudelijke prestatie blijft ongewijzigd. We onderzoeken de komende maanden welke uitgangspunten nodig zijn om netbewust te bouwen in Deventer.Doelstelling - B: Informeren en samenwerken met bewoners en bedrijven/organisaties
Informeren van en samenwerken met bewoners en bedrijven/organisaties bij het vormgeven en invullen van de energietransitie in Deventer. Dit draagt bij aan een gevoelde gezamenlijke verantwoordelijkheid en goede democratische besluitvorming ten aanzien van de energietransitie.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2025
De raad heeft op 26 februari 2024 een besluit genomen over de adviezen van de Klimaatraad. Het advies over een permanente klimaatraad wordt verder uitgewerkt. Aan een deel van de adviezen wordt invulling gegeven in bestaande activiteiten. Andere adviezen worden in Q2 of later dit jaar opgepakt.Toelichting
Historie
Doelstelling - B: Bewoners helpen hun woning te verduurzamen
Bewoners helpen hun woning te verduurzamen: besparen gebruik (fossiele) energie, duurzaam verwarmen, zelf energie opwekken. De betaalbaarheid van de energierekening/woonlasten is belangrijk aandachtpunt. Dit draagt bij aan de CO2-reductie doelstellingen en een toekomstbestendige betaalbare energievoorziening.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2025
Er zijn inmiddels 276 woningen aangesloten. Meer informatie bij rapportage leidraad grote projecten.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2025
De wijk uitvoeringsplannen in Bathmen, de Worp en Zandweerd lopen. In 2024 is besloten te starten met het Wijk Uitvoeringsplan Colmschate. Dat loopt ook. Daarnaast is de verkenning gestart voor een wijkuitvoeringsplan Deltabuurt. De verkenning komt in Q2 op de collegeagenda.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2025
Het aantal subsidie aanvragen ligt op schema.- inzet energiecoaches, minimaal 1000 huisbezoeken per jaar
- organiseren (buurt)gerichte collectieve (inkoop)acties
- energie klussendiensten
- bespaarhulp Charlie
- ondersteuning bij aanvragen subsidies en/of financiering
- ondersteuning particuliere verhuurders
- ondersteuning van VVe's
- natuurvriendelijk isoleren (SMP)
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2025
• De energiecoaches leggen minder bezoeken af, maar hebben een actieve rol in de wijk uitvoeringsplannen. Daar zien we het aantal bezoeken en warmtescans juist stijgen.• Collectieve inkoopacties worden gericht in WUP buurten georganiseerd, maar ook opengesteld voor heel Deventer. Met wisselend succes. Op de worp is er goed gebruik van gemaakt. In Bathmen iets minder. Deventer breed erg weinig. • Energieklussen-dienst heeft 3 pilots in 3 wijken die goed lopen. Vanaf april start de Deventerbrede ondersteuning van de klussendienst via stichting together. • Op basis van de gebruikerservaringen van Charlie is besloten hiermee te stoppen. • Ondersteuningsrol bij aanvragen subsidies wordt nu ingevuld door de projectmedewerkers van het BAD die ook de intake doen voor de Deventer Helpt regeling. Dat werkt goed.• Er is nog geen ondersteuningsaanbod voor particuliere verhuurders. We houden landelijke ontwikkelingen in de gaten.• Ondersteuningsaanbod voor VvE's is ontwikkeld en start in Q2 van 2025• Het SMP loopt. Compensatieopgave is de grote opgave van dit jaar. Er moeten 260 grote vleermuiskasten opgehangen worden. Dat doen we met en bij particuliere woningeigenaren.Doelstelling - B: Energieverbruik en - voorziening bedrijventerreinen
Bedrijven helpen om hun gebouwen en bedrijfsvoering te verduurzamen: besparen gebruik (fossiele) energie, duurzaam verwarmen, zelf energie opwekken. Samenwerken tussen bedrijven voor realisatie en uitwisseling van energie is belangrijk aandachtspunt. Dit draagt bij aan de CO2-reductie doelstellingen en een toekomstbestendige betrouwbare energievoorziening voor bedrijven.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2025
Hierover zijn in 2024 met de Omgevingsdienst IJsselland afspraken gemaakt om toezicht te houden op bedrijventerreinen waar netcongestie speelt, met als doel met grootverbruikers afspraken te maken (besparing/ smart-grid e.d.) die helpen het netcongestieprobleem op te lossen.In de hubs die worden gevormd door bedrijven vormt energiebesparing, -opwek en -opslag de basis voor het vinden van een slimme energieoplossing.Doelstelling - B: Langetermijnstrategie grootschalige opwek duurzame energie
Een langetermijnstrategie voor de grootschalige opwek van duurzame elektriciteit en alternatieve bronnen voor aardgas. Dit draagt bij aan lokale productie en gebruik van duurzame energie en daarmee aan de CO2-reductie doelstellingen.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2025
Van oktober 2024 tot februari 2025 was, zoals vastgelegd in de programmeringsafspraken wind, de openstellingsperiode voor initiatiefnemers van windprojecten om zich te melden bij provincie Overijssel. Het reeds bekende initiatief van windpark A1 heeft zich aangemeld. GS komt naar verwachting in Q2 met oordeel of dit project voldoet aan de ruimtelijke eisen om verder te mogen met onderzoeken en het participatietraject.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2025
Om inzicht te krijgen in het energiesysteem van de toekomst gaat een scenarioanalyse uitgevoerd worden. Deze analyse richt zich op het energiesysteem van 2050 met daarin in een aantal "wat als" vragen beantwoord over energiebronnen, -infrastructuur, -opslag en -gebruik. De uitkomsten van de analyse kunnen gebruikt worden om te sturen, acties te definiëren en strategische keuzes te onderbouwen. In de afgelopen periode is gewerkt aan het opstellen van een plan van aanpak hiertoe.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2025
Op bedrijventerreinen vormt de beperkte capaciteit op het stroomnet een belemmering voor uitbreiding van zonne-energie op bedrijfsdaken. In het concept van Smart Energy Hubs is opwek via zonnepanelen vaak een deel van de oplossing. De business case voor een solar caport op het parkeerterrein bij het Borgelerbad is positief. Volgende fase is het voorbereiden van een investeringsbesluit. Voor de Scheg wordt een integrale energieconcept opgesteld, met een solar carport als onderdeel. Het nieuwe beleid van provincie Overijssel maakt het realiseren van zon op veld nog maar beperkt en op kleine schaal mogelijk. Deventer heeft nog drie lopende zon-op-veld initiatieven die onder de overgangsregeling van de provincie nog mogen worden afgerond voor 2030.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2025
De RES 1.0 wordt niet meer gevolgd door een 2.0 versie, maar in 2025 wordt de bestuurlijke agenda voor de nieuwe regionale Energietafel uitgewerkt. Gezien de sturing van provincie Overijssel op opwek met zon en wind zal de Energietafel zich meer op andere thema's zoals netwerk en warmte richten, en de kennisdeling tussen de regionale partners.Het RES-bod van 212 GWh is momenteel voor 58 GWh gerealiseerd. Bij het doorgaan van windpark A1 komt daar circa 80 GWh bij. Realisatie zal na 2030 plaats vinden. De 3 laatste zonneparken onder de Overgangsregeling van de provincie tellen samen op tot 37 GWh. Hier is echter erg onzeker of alle 3 de parken gerealiseerd kunnen worden (gezien netcongestie).In de 2e helft van 2025 laten we doorrekenen of de verschillende klimaatdoelstellingen met huidige en geplande inzet haalbaar zijn.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2025
De ondersteuning van de lopende mestvergistingsinitiatieven verloopt goed. De groengashub Bathmen heeft een (nieuwe) tegenslag: reeds afgegeven vergunningen voor mestvergisters zijn niet toereikend als gevolg van het verbod op intern salderen van stikstofuitstoot. De biogashub in Oxe onderzoekt gemeentegrens overstijgende uitbreiding.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2025
Samen met de provincie Overijssel is een plan van aanpak opgesteld om te onderzoeken of en hoe ondiepe geothermie in Deventer kan worden gerealiseerd in samenloop met drinkwaterwinning. Het plan van aanpak is afgestemd met de klankbordgroep bestaande uit drinkwaterbedrijf Vitens, het waterschap Drents Overijsselse Delta, de provincie Overijssel en gemeente Deventer.Doelstelling - B: Meten en monitoren
Jaarlijks meten en monitoren resultaten van het Energieplan, klimaatambities en (per kwartaal) de spaarde CO2-uitstoot ten opzichte van 1990.
Relatie met strategisch doel
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2025
De CO2-uitstoot in Deventer laat sinds 2013 een lichte daling zien en vanaf 2018 een sterkere daling. In 2023 (meest recente beschikbare gegevens) was de totale uitstoot van CO2 381 kton. In 2023 was dit nog 656 kton. Er is dus sprake van een CO2-reductie van 42%. Cijfers van de overige broeikasgassen zoals methaan en fluorgassen voor 2023 zijn nog niet bekend. In 2021 was de uitstoot van deze gassen 105 kton CO2-equivalenten. De tussentijdse doelstelling van 32% broeikasreductie in 2025 is gerealiseerd.Wijzigingen deze periode
| Omschrijving | Soort afwijking | |
|---|---|---|
| Subsidie Wind op land | Overige afwijkingen | |
In 2025 is vanuit de Provincie een nieuwe subsidie ontvangen voor windinitiatieven. Voor Deventer is dit €70.000 en dit zullen wij verstrekken als subsidie aan lokale windinitiatieven. Naar verwachting wordt €40.000 in 2025 uitgekeerd en het restant ad €30.000 in 2026. | ||
| Oprichtingskosten Warmtebedrijf Deventer | Knelpunten bestaand beleid | |
In mei 2024 heeft de gemeenteraad besloten om Slim Warmtenet Zandweerd verder te ontwikkelen en het college opgedragen om advies uit te brengen over de oprichting van Warmtebedrijf Deventer. Op 21 mei 2025 heeft de gemeenteraad het raadsvoorstel “Ontwikkelkader Warmtebedrijf Deventer” (2025-243) vastgesteld. In 2025 zijn kosten gemaakt om te komen tot oprichting van het Warmtebedrijf. Deze kosten bedragen € 250.000 en zijn opgenomen in de projectkosten van Slim Warmtenet Zandweerd. De inzet van Warmtebedrijf Deventer kan op termijn breder worden dan alleen voor het warmtenet in Zandweerd. Daarom wordt voorgesteld om de advieskosten die zijn gemaakt voor de oprichting van het warmtebedrijf niet ten laste te brengen van het project Slim Warmtenet Zandweerd, omdat daarmee de lasten zullen worden verrekend in de tarieven van dit warmtenet. In plaats daarvan wordt voorgesteld om deze kosten te dekken uit de algemene middelen zodat het warmtebedrijf in de toekomst ook voor andere Deventer warmtenetten als organisatie kan dienen zonder dat de kosten hiervan op de inwoners van Zandweerd drukken. | ||
| Technische wijziging 2e tussentijdse rapportage 2025 | Technisch | |
De cijfers in dit programma worden aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. In bijlage 2 - Technische wijziging 2e Tussentijdse rapportage 2025 is een nadere specificatie opgenomen. | ||
| CDOKE bijdrage 2026 | Autonome ontwikkelingen | |
De CDOKE (regeling Capaciteit Decentrale Overheden voor Klimaat- en Energiebeleid) is bedoeld om extra personeel aan te trekken, kennis te vergroten en externe expertise in huis te halen of in te huren. Tot 2026 was dit een SPUK uitkering, vanaf 2026 is dit omgezet in een decentralisatie-uitkering. Bij de septembercirculaire 2025 is gemeld dat Deventer € 6,3 mln. zal ontvangen. Dit is onder andere de CDOKE basisfinanciering en CDOKE planfinanciering. In afwachting van actualisatie van het klimaat- en energiebeleid parkeren we deze middelen voorlopig op het programma algemene middelen. | ||
| Investering SEH A1 bedrijvenpark | Overige afwijkingen | |
In juni 2025 is de raad geïnformeerd over de realisatie van de Smart Energy Hub A1BPD (2025-595). De budgetten voor investering en exploitatie moeten nog begroot worden. De begrotingswijziging bestaat uit meerdere onderdelen: 1: Voor de investering in het CEMS een investeringskrediet van €94.000 beschikbaar te stellen, dit te activeren en over 5 jaar af te schrijven, onder aftrek van bijdragen van derden - zijnde €40.000 uit de rijksbijdrage Regio deal, €20.000 uit de provinciale bijdrage Regio deal en €14.000 bijdrage vanuit de deelnemers. 2. De gemeentelijke cofinanciering (regiodeal) van € 20.000 te storten in de reserve kapitaalslasten en in 5 jaar in te zetten als dekking van de kapitaalslasten van het geactiveerde bedrag. 3. De exploitatiekosten van het CEMS (beheer en onderhoud) à €132.000 over 8 jaar te begroten in programma Energietransitie en jaarlijks in rekening te brengen bij de coöperatie Smart Energy Hub A1BPD. 4. De eenmalige deelnamekosten voor de nog te verkopen kavels van in totaal €32.000 en de jaarlijkse beheerkosten van de entiteit ten laste van de grondexploitatie bedrijvenpark A1 te brengen. | ||
| Vrijval algemeen energie budget | Autonome ontwikkelingen | |
Bij de voorjaarsnota 2024 zijn middelen vrij gemaakt ten behoeve van de energietransitie voor de onderdelen: Verduurzaming Colmschate en andere wijken, aanvullend mobiliteitsbeleid, zero-emissie zone en de energiebesparingsplicht. In het najaar van 2024 zijn er vanuit de CDOKE planfinanciering regeling aanvullende middelen beschikbaar gesteld welke deels een overlap hebben met de onderdelen waar vanuit de algemene middelen budget voor is gegeven. Voor de onderdelen waar extra CDOKE middelen voor zijn ontvangen wordt het budget 2025 uit de algemene middelen terug gegeven. Vrijval van het budget 2026 en 2027 is via de begroting 2026 geregeld. | ||
| Netcongestie | Budgetoverhevelingen | |
De ontwikkelingen op het gebied van netcongestie zijn moeilijk te voorspellen. Aan de ene kant worden de problemen steeds groter, steeds meer projecten die geen stroomaansluiting krijgen en steeds meer storingen. Aan de andere kant loopt de uitvoering door de netbeheerders tegen grenzen aan waardoor vertraging optreedt. Oorzaken zijn divers: uitvoeringscapaciteit bij aannemers, grote vraagstukken bij het ontwerpen van een toekomstbestendige nettopologie, ruimtelijke belemmeringen, spanning tussen snel pragmatisch werken en strikte regels waarbinnen de netbeheerders moeten werken en de moeizame afstemming tussen Tennet (hoogspanning) en de netbeheerders van het MS/LS-net, in ons geval met name Enexis en een beetje Liander. Dat heeft ertoe geleid dat een aantal grote projecten in Deventer niet zo voorspoedig verlopen als verwacht en gewenst. Dat betreft met name de besluitvorming over een derde HS-station en de gestructureerde aanpak van de verzwaring van het MS/LS-net. Een deel van de middelen die voor 2025 beschikbaar waren zijn daarom niet gebruikt en worden overgeheveld naar 2026. Daar is rekening mee gehouden in gevraagde middelen in de Perspectiefnota 2026-2029. Dit neemt overigens niet weg dat er wel degelijk grote stappen zijn gezet in de verzachting van de gevolgen van de netcongestie. Zo is op A1 Bedrijvenpark de eerste Smart Energie Hub in Liander-gebied operationeel geworden, waardoor nieuwe bedrijven zich konden vestigen. Ook is er een lokaal waterstofnetwerk bij Nefit Bosch geopend en is er voortvarend samengewerkt tussen gemeente, Enexis en de aannemer in de aanleg van een 18 kilometer lang kabeltracé voor MS. In de begroting voor 2025 was een extra netcongestiebudget van ca €1,4 miljoen opgenomen. In de praktijk verliepen de werkzaamheden bij de netwerkbedrijven aanzienlijk langzamer dan verwacht, met name door capaciteitsgebrek bij zowel Enexis als aannemers. Daardoor hebben wij een deel van de geraamde werkzaamheden niet uit hoeven voeren. Naar verwachting houden wij in 2025 € 600.000 over. Hiervan stellen we voor deze over te hevelen naar 2026. | ||
| Regio deal subsidie Smart Energy Hub (SEH) | Overige afwijkingen | |
Een Smart Energy Hub op een bedrijventerrein is een innovatieve en efficiënte manier om toch nieuwe stroomaansluitingen te krijgen ondanks de algemene aansluitingsstop. Op A1 bedrijventerrein is de eerste SEH op Liander-gebied operationeel geworden. Wij werken ook op andere bedrijventerreinen aan de ontwikkeling van de SEH’s om ervoor te zorgen dat de economische ontwikkelingen door kunnen gaan ondanks de netcongestie. Hiervoor zijn middelen in 2025 middelen beschikbaar gekomen vanuit de Regiodeal. Dit programma loopt vier jaar en in 2025 is slechts een deel van de middelen besteed, het restant zal bij de jaarrekening worden overgeheveld naar 2026. | ||
Specificaties wijzigingen deze periode
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode | ||||||
(bedragen x € 1.000) | ||||||
Onderwerp | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Subsidie Wind op land | Lasten | 40 | 30 | 0 | 0 | 0 |
Oprichtingskosten Warmtebedrijf Deventer | Lasten | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging 2e tussentijdse rapportage 2025 | Lasten | -391 | 0 | 0 | 0 | 0 |
CDOKE bijdrage 2026 | Lasten | 0 | 4.542 | 0 | 0 | 0 |
Investering SEH A1 bedrijvenpark | Lasten | 49 | 21 | 21 | 21 | 21 |
Vrijval algemeen energie budget | Lasten | -295 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Netcongestie | Lasten | -600 | 600 | 0 | 0 | 0 |
Regio deal subsidie Smart Energy Hub (SEH) | Lasten | 172 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | -776 | 5.192 | 21 | 21 | 21 | |
Subsidie Wind op land | Baten | 40 | 30 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging 2e tussentijdse rapportage 2025 | Baten | -391 | 0 | 0 | 0 | 0 |
CDOKE bijdrage 2026 | Baten | 0 | -1.764 | 0 | 0 | 0 |
Investering SEH A1 bedrijvenpark | Baten | 49 | 17 | 17 | 17 | 17 |
Regio deal subsidie Smart Energy Hub (SEH) | Baten | 172 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | -131 | -1.718 | 17 | 17 | 17 | |
Saldo | 645 | -6.910 | -4 | -4 | -4 | |
Exploitatie
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 6.616 | 17.638 | 24.254 | -776 | 23.478 |
Baten | 3.511 | 17.151 | 20.662 | -131 | 20.531 |
Saldo | -3.105 | -488 | -3.593 | 645 | -2.948 |
Reserves
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 50 | 0 | 50 | 620 | 670 |
Baten | 0 | -398 | -398 | 0 | -398 |
Saldo | 50 | -398 | -348 | 620 | 272 |
Voorzieningen
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Saldo |
Investeringen
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 6.838 | 0 | 0 | 94 | 94 |
Baten | 0 | 0 | 0 | -14 | -14 |
Saldo | 6.838 | 7.360 | 14.198 | 20 | 14.218 |

