Bedrijventerrein A1
Projectnaam | A1 Bedrijvenpark Deventer | ||
Portefeuillehouder | J. van Essen | ||
Rapportageperiode | 1 september 2025 | ||
Basisinformatie Project | |||
Zuidelijk van de A1 en gelegen tussen de N348, het dorp Epse en de spoorlijn Deventer-Zutphen ligt de locatie voor de vestiging van het bedrijventerrein A1 Bedrijvenpark Deventer. Het totale projectgebied is ongeveer 120 ha. groot, waarvan 60 ha. netto uitgeefbaar. Zie in de bijlage de situatieschets met kavelindeling voor het westelijk deel. We hebben nog ca. 5 ha. vrij uitgeefbare grond beschikbaar. | |||
Besluitvorming | |||
Samenvatting van de bestuurlijke besluitvorming omtrent A1 BP: - Bestuurlijke besluitvorming Bestemmingsplan, exploitatieplan, beeldkwaliteitsplan en grondexploitatie (Raad, november 2009); | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Lopende Uitgiftes westelijk deel 2025 De kavels 3, 4, 7 zijn grotere kavels en worden in verkoop gebracht nu we zekerheid hebben over de Smart Energy Hub. De Energy Hub is na de zomervakantie 2025 operationeel. De voorbereidingen voor de uitgifte van de grote kavels is begonnen. De verwachting is dat kavel 7 als eerste grote kavel in verkoop komt aan het einde van dit jaar. Kavel (8) is gereserveerd voor een mogelijke bedrijfsverplaatsing (De Roos Internationaal Transport B.V.). Kavels 9 en 10 zijn in verkoop gebracht op 18 september. Op 13 november 2025 sluit de inschrijftermijn. We zijn op 12 september 2024 gestart met de verkoop van drie kleinere kavels (11, 12 en 13). In het eerste kwartaal van 2025 zijn reserveringsovereenkomsten gesloten met 3 geselecteerde bedrijven. De reserveringsovereenkomsten lopen tot 1 oktober 2025. De verwachting is dat de drie kavels verkocht en geleverd worden in 2025. De kavels 17 en 19 zijn nog niet in verkoop genomen vanwege de ontsluiting op de N348. Hiervoor is nog geen tracékeuze vastgesteld door de provincie Gelderland. We verwachten dat medio 2025 een definitief tracé besluit wordt genomen. Deze kavels kunnen dan mogelijk (deels) in 2026 in verkoop worden gebracht. Het is ook mogelijk dat we deze kavels (en kavel 16) langer vasthouden om bijvoorbeeld toekomstige bedrijfsverplaatsingen te kunnen faciliteren aangezien de beschikbare voorraad hard aan het opdrogen is. Uitgifte Oostelijk deel Tussen Sligro en Reshare was op het oostelijk deel van het bedrijventerrein nog een kavel gereserveerd voor voorzieningen met betrekking tot de Smart Energy Hub. Inmiddels is duidelijk dat deze kavel hiervoor niet nodig is. De kavel werd in maart 2025 in verkoop gebracht. Vooralsnog is er geen passende koper gevonden voor deze kavel. Bouwrijp, en woonrijpmaken | |||
Voortgang | |||
Scope |
| Op koers | |
|---|---|---|---|
Uitvoering vind plaats binnen gestelde kaders. | |||
Financiën |
| Behoeft aandacht | |
Begin 2025 is de grondexploitatie geactualiseerd voor het opstellen van de jaarrekening 2024. In de jaarrekening 2024 heeft het Bedrijvenpark A1 per 1 januari 2025 een verwacht negatief resultaat van circa €17,- mln. De Provincie Gelderland heeft samen met de gemeente Deventer en de gemeente Lochem onderzocht op welke manier de verkeerveiligheid en de doorstroming van het verkeer op de N348-A1 verbeterd kan worden. De kosten worden tussen de provincie en de gemeente verdeeld conform de potentheorie. Wat voor de gemeente Deventer neerkomt op een maximale financiële bijdrage van €4.066.000,- excl. BTW. Dit bedrag is gebaseerd op een eerste grove raming met de nodige risico opslagen. Afhankelijk van de exacte scope van de reconstructie/ontsluiting is er binnen de grondexploitatie al een bedrag beschikbaar van circa €0,7 mln. tot €1,6 mln. Op basis van de huidige inzichten is een aanvullend budget nodig van €3,3 mln. tot €2,4 mln. (inclusief de risico opslagen). In 2026 zal er ambtelijke capaciteit worden ingezet op de vervolgfase en samenwerkings-overeenkomst met de provincie en de gemeente Lochem. Deze inzet wordt gedekt vanuit de bestaande budgetten binnen de grondexploitatie van het Bedrijvenpark A1. Wanneer er een meer betrouwbare raming gemaakt kan worden waaruit blijkt dat de bestaande budgetten opgehoogd moet worden dan zal daarvoor een voorstel worden gemaakt. | |||
Afwijking begroting? |
| Nee | |
Afwijking investering? |
| Nee | |
Afwijking exploitatie? |
| Nee | |
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? |
| Op koers | |
Bij de jaarrekening 2024 kent het Bedrijvenpark A1 een totaal berekende risicobedrag van €1,7 mln. De meest omvangrijke risico’s zijn de impact van mogelijke conjuncturele schommelingen op de grondprijzen, netcongestie en de impact van de nieuwe ontsluiting op de N348 uit de uitgeefbaarheid van kavels. De verwachting is dat de omvang van de risico’s met betrekking tot conjuncturele schommelingen en de netcongestie zullen afnemen. Dit heeft enerzijds te maken met de voortgang die wordt geboekt met de verkoop van de kavels en de belangrijke stappen die zijn gezet met het oprichten van de SEH. Door deze ontwikkelingen zal het risicoprofiel afnemen. De impact van de gewijzigde ontsluiting op de uitgeefbare kavels blijft onverminderd groot. Tot slot is er opkomend water (kwelwater) geconstateerd in één van de watergangen op het Bedrijvenpark A1. Momenteel wordt er onderzoek gedaan naar de oorzaak hiervan en de mogelijke oplossingen. Dit kan leiden tot extra kosten die voor rekening van de grondexploitatie komen. Hierbij moet opgemerkt worden dat de kosten beperkt zullen zijn en opgevangen kunnen worden binnen de post onvoorzien. In dat geval zal het geen wijziging van het projectresultaat tot gevolg hebben. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? |
| Nee | |
zie boven | |||
Afwijking totaalplanning? |
| Op koers | |
Planning op hoofdlijnen: Woonrijp maken deel ‘West’ 2025-2028 | |||
Communicatie | |||
Communicatie |
| Op koers | |
Planning op hoofdlijnen: Woonrijp maken deel ‘West’ 2025-2028 | |||
Overige informatie | |||

