Deze pagina is gebouwd op 11/07/2025 12:29:41 met de export van 11/07/2025 09:24:37

Bedrijventerrein A1

Projectnaam

A1 Bedrijvenpark Deventer

Portefeuillehouder

J. van Essen

Rapportageperiode

1 september 2025

Website

Basisinformatie Project

Zuidelijk van de A1 en gelegen tussen de N348, het dorp Epse en de spoorlijn Deventer-Zutphen ligt de locatie voor de vestiging van het bedrijventerrein A1 Bedrijvenpark Deventer. Het totale projectgebied is ongeveer 120 ha. groot, waarvan 60 ha. netto uitgeefbaar. Zie in de bijlage de situatieschets met kavelindeling voor het westelijk deel. We hebben nog ca. 5 ha. vrij uitgeefbare grond beschikbaar.  

Besluitvorming

Samenvatting van de bestuurlijke besluitvorming omtrent A1 BP:

- Bestuurlijke besluitvorming Bestemmingsplan, exploitatieplan, beeldkwaliteitsplan en grondexploitatie (Raad, november 2009);
- Concessieovereenkomst met Cofely is door college goedgekeurd op 19 februari 2013 en ondertekend op 22 februari 2013. Onderdeel van de concessieovereenkomst is de anterieure overeenkomst voor de windturbines met Cofely. Deze is door college goedgekeurd op 19 februari 2013 en ondertekend op 22 februari 2013. Cofely heeft daarvoor op 22 februari 2013 een overeenkomst getekend met Raedthuys Windenergie voor ontwerp, realisatie en exploitatie van de windturbines;
- Beleid reclamemasten langs de A1 (februari 2016);
- Jaarlijkse actualisering van de GREX, door en college en raad middels de jaarrekeningen vastgesteld, in 2016, 2017, 2018, 2019 en 2020;  
- Raadsbesluit Herijking ontwikkelstrategie West (april 2020);
- Collegebesluit Aankoop gronden Derks (april 2020);
- Raadsbesluit vaststelling herziening Bestemmingsplan en Exploitatieplan A1 BP (sept. 2020);
- Collegebesluit Uitgiftestrategie ‘West’ (2021);
- Verkoopstrategie A1 bedrijvenpark West (2022);
- A1 aankoop verkoop en zelfrealisatie HBC (2022)
- Vaststelling 4e herziening exploitatieplan A1 Bedrijvenpark (juli 2022)

Projectfase

Realisatiefase

Stand van zaken

Lopende Uitgiftes westelijk deel 2025

De kavels 3, 4, 7 zijn grotere kavels en worden in verkoop gebracht nu we zekerheid hebben over de Smart Energy Hub. De Energy Hub is na de zomervakantie 2025 operationeel. De voorbereidingen voor de uitgifte van de grote kavels is begonnen. De verwachting is dat kavel 7 als eerste grote kavel in verkoop komt aan het einde van dit jaar.  

Kavel (8) is gereserveerd voor een mogelijke bedrijfsverplaatsing (De Roos Internationaal Transport B.V.).

Kavels 9 en 10 zijn in verkoop gebracht op 18 september. Op 13 november 2025 sluit de inschrijftermijn.

We zijn op 12 september 2024 gestart met de verkoop van drie kleinere kavels (11, 12 en 13). In het eerste kwartaal van 2025 zijn reserveringsovereenkomsten gesloten met 3 geselecteerde bedrijven. De reserveringsovereenkomsten lopen tot 1 oktober 2025. De verwachting is dat de drie kavels verkocht en geleverd worden in 2025.  

De kavels 17 en 19 zijn nog niet in verkoop genomen vanwege de ontsluiting op de N348. Hiervoor is nog geen tracékeuze vastgesteld door de provincie Gelderland. We verwachten dat medio 2025 een definitief tracé besluit wordt genomen. Deze kavels kunnen dan mogelijk (deels) in 2026 in verkoop worden gebracht. Het is ook mogelijk dat we deze kavels (en kavel 16) langer vasthouden om bijvoorbeeld toekomstige bedrijfsverplaatsingen te kunnen faciliteren aangezien de beschikbare voorraad hard aan het opdrogen is.  

Uitgifte Oostelijk deel

Tussen Sligro en Reshare was op het oostelijk deel van het bedrijventerrein nog een kavel gereserveerd voor voorzieningen met betrekking tot de Smart Energy Hub. Inmiddels is duidelijk dat deze kavel hiervoor niet nodig is. De kavel werd in maart 2025 in verkoop gebracht. Vooralsnog is er geen passende koper gevonden voor deze kavel.  

Bouwrijp, en woonrijpmaken
Het gehele terrein is bouwrijp met uitzondering van enkele kavels nabij de N348.
Het woonrijpmaken van het bedrijvenpark is afhankelijk van de voortgang uitgifte kavels en bouw bedrijfspanden.  

Voortgang

Scope

Op koers

Uitvoering vind plaats binnen gestelde kaders.

Financiën

Behoeft aandacht

Begin 2025 is de grondexploitatie geactualiseerd voor het opstellen van de jaarrekening 2024. In de jaarrekening 2024 heeft het Bedrijvenpark A1 per 1 januari 2025 een verwacht negatief resultaat van circa €17,- mln.

De Provincie Gelderland heeft samen met de gemeente Deventer en de gemeente Lochem onderzocht op welke manier de verkeerveiligheid en de doorstroming van het verkeer op de N348-A1 verbeterd kan worden. De kosten worden tussen de provincie en de gemeente verdeeld conform de potentheorie. Wat voor de gemeente Deventer neerkomt op een maximale financiële bijdrage van €4.066.000,- excl. BTW. Dit bedrag is gebaseerd op een eerste grove raming met de nodige risico opslagen. Afhankelijk van de exacte scope van de reconstructie/ontsluiting is er binnen de grondexploitatie al een bedrag beschikbaar van circa €0,7 mln. tot €1,6 mln. Op basis van de huidige inzichten is een aanvullend budget nodig van €3,3 mln. tot €2,4 mln. (inclusief de risico opslagen).  

In 2026 zal er ambtelijke capaciteit worden ingezet op de vervolgfase en samenwerkings-overeenkomst met de provincie en de gemeente Lochem. Deze inzet wordt gedekt vanuit de bestaande budgetten binnen de grondexploitatie van het Bedrijvenpark A1. Wanneer er een meer betrouwbare raming gemaakt kan worden waaruit blijkt dat de bestaande budgetten opgehoogd moet worden dan zal daarvoor een voorstel worden gemaakt.

Afwijking begroting?

Nee

Afwijking investering?

Nee

Afwijking exploitatie?

Nee

Risico's en kansen

Risico's en kansen?

Op koers

Bij de jaarrekening 2024 kent het Bedrijvenpark A1 een totaal berekende risicobedrag van €1,7 mln. De meest omvangrijke risico’s zijn de impact van mogelijke conjuncturele schommelingen op de grondprijzen, netcongestie en de impact van de nieuwe ontsluiting op de N348 uit de uitgeefbaarheid van kavels.

De verwachting is dat de omvang van de risico’s met betrekking tot conjuncturele schommelingen en de netcongestie zullen afnemen. Dit heeft enerzijds te maken met de voortgang die wordt geboekt met de verkoop van de kavels en de belangrijke stappen die zijn gezet met het oprichten van de SEH. Door deze ontwikkelingen zal het risicoprofiel afnemen.

De impact van de gewijzigde ontsluiting op de uitgeefbare kavels blijft onverminderd groot.  

Tot slot is er opkomend water (kwelwater) geconstateerd in één van de watergangen op het Bedrijvenpark A1. Momenteel wordt er onderzoek gedaan naar de oorzaak hiervan en de mogelijke oplossingen. Dit kan leiden tot extra kosten die voor rekening van de grondexploitatie komen. Hierbij moet opgemerkt worden dat de kosten beperkt zullen zijn en opgevangen kunnen worden binnen de post onvoorzien. In dat geval zal het geen wijziging van het projectresultaat tot gevolg hebben.

Planning

Afwijking begroting?

Nee

zie boven

Afwijking totaalplanning?

Op koers

Planning op hoofdlijnen:
Uitgifte laatste kavel ‘Oost’: 2025 / 2026
Uitgifte kavels 11, 12, 13: 2025
Uitgifte kavels 3, 4, 7, 9, 10, 16: 2026
Uitgifte kavels 17 en 19: 2027

Woonrijp maken deel ‘West’ 2025-2028

Communicatie

Communicatie

Op koers

Planning op hoofdlijnen:
Uitgifte laatste kavel ‘Oost’: 2025 / 2026
Uitgifte kavels 11, 12, 13: 2025
Uitgifte kavels 3, 4, 7, 9, 10, 16: 2026
Uitgifte kavels 17 en 19: 2027

Woonrijp maken deel ‘West’ 2025-2028

Overige informatie