In de raadsvergadering van 21 mei 2025 is de 1e Tussentijdse rapportage vastgesteld. Op 7 oktober 2025 heeft het college de concept begroting 2026 ter vaststelling aangeboden aan de gemeenteraad. Op basis van de 1e tussentijdse rapportage 2025 en begroting 2026 ziet de meerjarenbegroting 2025-2028 er als volgt uit:
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | ||||
|---|---|---|---|---|
Omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Begrotingssaldo na 1e tussentijdse rapportage 2025 en begroting 2026 | -6.386 | 0 | 0 | 0 |
Op basis van de informatie die is aangeleverd voor de 2e tussentijdse rapportage moet de uitkomst van de begroting 2025-2029 worden aangepast. Deze ontwikkelingen zijn veelal autonome ontwikkelingen die conform de begrotingsregels direct in aanmerking komen voor dekking uit algemene middelen. In een aantal gevallen hebben de ontwikkelingen betrekking op een knelpunt / voordeel bestaand beleid of is het een overige afwijking.
Begrotingsregels
Tegenvallers (zowel niet-beïnvloedbare als beïnvloedbare) in de uitvoering van bestaand beleid moeten binnen het programma worden opgevangen. Dat wil zeggen, dat programma's de verantwoordelijkheid hebben primair te zoeken naar oplossingen binnen hun programma als zich tegenvallers voor (gaan) doen. Als deze bijsturing binnen het programma voor het lopende begrotingsjaar leidt tot ongewenste aantasting van bestaande prestaties, dan vindt eenmalig dekking plaats uit de algemene middelen. Ook kan het in sommige gevallen zo zijn dat aanpassing van de bestaande prestatie in het lopende jaar wegens contractuele verplichtingen met derden niet mogelijk is
De structurele oplossing moet binnen het programma worden aangedragen met een heroverwegingsvoorstel. Bij de Perspectiefnota of de Begroting vindt integrale afweging en besluitvorming plaats over de wijze waarop het aangedragen financiële knelpunt structureel wordt opgelost:
- Voor een heroverwegingsvoorstel binnen het programma
- Dekking vanuit algemene middelen.
Bij de keuze voor optie 2. Dekking algemene middelen zijn er twee denkbare opties voor invulling:
- het inzetten van vrij beschikbare financiële ruimte en
- creëren financiële ruimte door een gemeente brede financiële heroverwegingsronde binnen alle programma’s van de begroting
De onderwerpen die een beroep doen op de algemene middelen zijn als volgt in te delen:
- (nieuwe) autonome ontwikkelingen die conform de regels direct worden verrekend met algemene middelen;
- eenmalige en structurele knelpunten bestaand beleid en structurele op te vangen binnen programma;
In de hoofdstukken Autonome ontwikkelingen, Knelpunten bestaand beleid en Overige afwijkingen worden de onderwerpen genoemd die een beroep doen op of een voordeel zijn voor de algemene middelen.
Onderstaand is het overzicht van de autonome ontwikkelingen opgenomen. Er zijn ook een aantal autonome ontwikkelingen benoemd die binnen het programma worden opgelost. Deze worden positief en negatief weergegeven.
(Bedragen x € 1.000) (-/- = nadeel)
Nr. | Omschrijving | Programma | Structureel/ | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
01 | Verkiezingen Tweede Kamer | Burger en Bestuur | Incidenteel | -344 | 0 | 0 | 0 |
01 | Verkiezingen Tweede Kamer | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | 344 | 0 | 0 | 0 |
02 | Nadeel leges opbrengsten | Ruimtelijke Ontwikkeling | Incidenteel | -1.600 | 0 | 0 | 0 |
03 | BUIG | Inkomensvoorziening en Arbeidsmarkt | Structureel | 0 | 0 | 0 | 0 |
04 | Bewindvoeringskosten bijzondere bijstand | Inkomensvoorziening en Arbeidsmarkt | Incidenteel | 250 | 0 | 0 | 0 |
05 | Frictiekosten Circulus | Inkomensvoorziening en Arbeidsmarkt | Incidenteel | -227 | 0 | 0 | 0 |
06 | Studietoeslag | Inkomensvoorziening en Arbeidsmarkt | Incidenteel | -375 | 0 | 0 | 0 |
07 | Tijdelijke huisvesting VSO Deventer | Jeugd en Onderwijs | Incidenteel | -41 | -41 | 0 | 0 |
08 | Work in NL | Economie en Internationaal Beleid | Incidenteel | -147 | 0 | 0 | 0 |
08 | Work in NL | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | 147 | 0 | 0 | 0 |
09 | CDOKE bijdrage 2026 | Energietransitie | Incidenteel | 0 | -6.306 | 0 | 0 |
09 | CDOKE bijdrage 2026 | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | 0 | 6.306 | 0 | 0 |
10 | Vrijval algemeen energie budget | Energietransitie | Incidenteel | 295 | 0 | 0 | 0 |
11 | Bijstelling loonsom CAO | Bedrijfsvoering | Incidenteel | 0 | 0 | 0 | 0 |
11 | Bijstelling loonsom CAO | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | 2.099 | 0 | 0 | 0 |
12 | Energiekosten | Bedrijfsvoering | Incidenteel | -140 | 0 | 0 | 0 |
13 | Meicirculaire 2025 | Algemene dekkingsmiddelen | Structureel | 4.471 | 0 | 0 | 0 |
14 | Septembercirculaire 2025 | Algemene dekkingsmiddelen | Structureel | 2.349 | -651 | -981 | -1.104 |
15 | Precariobelasting | Economie en Internationaal Beleid | Incidenteel | -21 | 0 | 0 | 0 |
15 | Precariobelasting | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | 143 | 0 | 0 | 0 |
16 | Stelpost autonome ontwikkelingen | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | 1.090 | 0 | 0 | 0 |
17 | Renteresultaat 2025 | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 8.292 | -692 | -981 | -1.104 |
01. | Verkiezingen Tweede Kamer |
|---|---|
Door de val van het Kabinet in het voorjaar zijn er in oktober 2025 vervroegde verkiezingen voor de Tweede Kamer. Gemeenten hebben daarvoor in de septembercirculaire van het Rijk een eenmalig extra budget ontvangen. Voor Deventer is dit €343.910. We verwachten dat de kosten binnen dit budget kunnen worden gerealiseerd. | |
02. | Nadeel leges opbrengsten |
Bij de monitoring van de legesopbrengsten constateren wij een onderschrijding van de begrote baten in de begroting 2025. Op basis van de huidige inzichten verwachten wij dat de inkomsten circa €1,6 miljoen lager zullen uitvallen dan oorspronkelijk geraamd. Deze afwijking is grotendeels het gevolg van externe factoren, zoals bezwaarprocedures en projectontwikkelaars die hun vergunningsaanvragen uitstellen. Hierdoor zijn de legesinkomsten lastig te voorspellen. | |
03. | BUIG |
Hoewel Deventer het qua volume beter doet dan het landelijke beeld is, is het budget desondanks onvoldoende om de lasten bijstand, IOAW, IOAZ, Bbz en LKS over 2025 te dekken. Het definitieve BUIG budget 2025 is bijna € 2.154.606 hoger dan het voorlopig budget. De verwachting is dat er op basis van aangepaste budget een tekort is van ongeveer € 520.000. Deze prognose is op basis van de actuele cijfers tot en met september 2025. We verwerken daarom de voorlopige cijfers nu eerst neutraal en zodra de definitieve gegevens over heel 2025 bekend zijn, dus tot en met december 2025, verwerken we het definitief bij de jaarrekening. Het voorlopige budget voor 2026 is € 1.262.275 hoger dan het budget 2025. Over 2026 verwachten we een tekort van € 399.000. Dit is een eerste prognose op basis van het voorlopig budget. Het budget vanuit de laatste BUIG circulaire wordt uiteindelijk in 2026 nog twee keer aangepast (het nader voorlopige BUIG budget 2026 in het voorjaar en het definitieve BUIG budget 2026 in het najaar). De aanpassingen naar aanleiding hiervan zullen worden verwerkt bij de eerste tussenrapportage 2026 respectievelijk de tweede tussenrapportage 2026. Over de BUIG zal nog een raadsinformatiebrief verschijnen. | |
04. | Bewindvoeringskosten bijzondere bijstand |
Op bewindvoering bijzondere bijstand is een voordeel te melden van € 250.000. Door de conjunctuur is er minder vraag naar geweest. Deze middelen kunnen vrijvallen ten gunste van de algemene middelen. In een eerdere tussenrapportage is ook al eens een voordelig effect gemeld. Aangezien het drempelbedrag BBZ met ingang van 2026 omhoog gaat kan dit voordelige effect niet structureel afgeraamd worden. | |
05. | Frictiekosten Circulus |
Bij Circulus is sprake van éénmalige frictiekosten. Gezien de aard van de frictiekosten (contractuele verplichting) heeft het college BW reeds besloten over de wijziging in DVO en de vaststellingsovereenkomst. De omvang van de frictiekosten bedraagt € 227.311 voor 2025. Er is geen budgettaire ruimte binnen programma Inkomensondersteuning en arbeidsmarkt en voorgesteld wordt dit ten laste te brengen van algemene middelen. En betreft het hier een autonome ontwikkeling. Bij de 1e tussenrapportage is deze al eens gemeld als risico. | |
06. | Studietoeslag |
Studenten met een medische beperking kunnen vaak niet bijverdienen naast hun studie. Deze studenten kunnen mogelijk een studietoeslag krijgen. De studietoeslag kan met terugwerkende kracht tot vijf jaar terug worden aangevraagd, vanaf 1 april 2022. Wij zien zowel verleden jaar als dit jaar een toename van aanvragen voor Studietoeslag en veelal ook met terugwerkende kracht. De gemeente heeft geen beleidsruimte in mogelijkheid beperken terugwerkende kracht en de hoogte van de toeslag. Dit is wettelijk geregeld. Bij de 1e tussenrapportage is deze al eens gemeld als risico. Het gaat hier om een éénmalig bedrag van € 375.000 in 2025. | |
07. | Tijdelijke huisvesting VSO Deventer |
Met de verdere groei van Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) Deventer worden aanvullende vierkante meters gehuurd in de tijdelijke huisvesting aan de Zutphenseweg. De aanvullende vierkante meters zijn geschikt gemaakt voor het onderwijs. Wij zijn als gemeente wettelijk verplicht bij te dragen in de kosten voor de huisvesting van de leerlingen. Zowel de huurprijs als de kosten voor het geschikt maken, zijn incidentele kosten. In de zomer van 2026 wordt de nieuwbouw van VSO Deventer opgeleverd. De servicekosten van de huurlocatie worden doorberekend aan schoolbestuur SOTOG (en zijn daarmee budgetneutraal). | |
08. | Work in NL |
Vanuit de meicirculaire 2025 ontvangen we voor 3 jaar een bijdrage van 147.397 per jaar om goede informatievoorziening, hulp en dienstverlening aan Europese Unie (EU)- arbeidsmigranten te bieden. De lasten in 2026 en 2027 zijn verwerkt in de programmabegroting 2026. De lasten in 2025 verwerken we via deze tweede tussenrapportage. | |
09. | CDOKE bijdrage 2026 |
De CDOKE (regeling Capaciteit Decentrale Overheden voor Klimaat- en Energiebeleid) is bedoeld om extra personeel aan te trekken, kennis te vergroten en externe expertise in huis te halen of in te huren. Tot 2026 was dit een SPUK uitkering, vanaf 2026 is dit omgezet in een decentralisatie-uitkering. Bij de septembercirculaire 2025 is gemeld dat Deventer € 6,3 mln. zal ontvangen. Dit is onder andere de CDOKE basisfinanciering en CDOKE planfinanciering. In afwachting van actualisatie van het klimaat- en energiebeleid parkeren we deze middelen voorlopig op het programma algemene middelen. | |
10. | Vrijval algemeen energie budget |
Bij de voorjaarsnota 2024 zijn middelen vrij gemaakt ten behoeve van de energietransitie voor de onderdelen: Verduurzaming Colmschate en andere wijken, aanvullend mobiliteitsbeleid, zero-emissie zone en de energiebesparingsplicht. In het najaar van 2024 zijn er vanuit de CDOKE planfinanciering regeling aanvullende middelen beschikbaar gesteld welke deels een overlap hebben met de onderdelen waar vanuit de algemene middelen budget voor is gegeven. Voor de onderdelen waar extra CDOKE middelen voor zijn ontvangen wordt het budget 2025 uit de algemene middelen terug gegeven. Vrijval van het budget 2026 en 2027 is via de begroting 2026 geregeld. | |
11. | Bijstelling loonsom CAO |
Het loon-effect van de CAO gemeentepersoneel, afgesloten begin 2025 is voor het jaar 2025 lager dan de loonstijging die is voorzien in de begroting. De begrote loonruimte ter hoogte van € 2,1 miljoen valt vrij ten gunste van het resultaat. | |
12. | Energiekosten |
Door sterke prijsstijgingen van elektriciteit zijn de energiekosten voor het stadhuis €200.000 hoger dan begroot. In 2025 kan hiervan €60.000 worden opgevangen binnen het budget door eenmalig voordeel op onderhoudskosten voor het gebouw. | |
13. | Meicirculaire 2025 |
Over de financiële effecten van de meicirculaire 2025 is de raad geïnformeerd via raadsmededeling (2025-549). De financiële effecten voor het jaar 2025 zijn verwerkt in deze 2e tussentijdse rapportage. De financiële effecten voor 2026 en volgende jaren zijn verwerkt in de begroting 2026. | |
14. | Septembercirculaire 2025 |
Over de financiële effecten van de septembercirculaire 2025 is de raad geïnformeerd via raadsmededeling (2025-827). De financiële effecten zijn verwerkt in deze 2e tussentijdse rapportage. | |
15. | Precariobelasting |
De precario melding inneming openbare gemeentegrond is €121.000 hoger dan begroot. Hiervan is €28.000 gerelateerd aan de Lebuinuspleinen, Nieuwe Markt. | |
16. | Stelpost autonome ontwikkelingen |
In de stelpost autonome ontwikkelingen zit nog een bedrag van €1,1 miljoen. De stelpost laten we vrijvallen ten gunste van het resultaat. | |
17. | Renteresultaat 2025 |
In de 1e Tussentijdse rapportage 2025 hebben wij gemeld dat de omslagrente verlaagd werd van 1,7% naar 1,4%. Dit heeft geleid tot lagere kapitaallasten op de investeringen. Sindsdien zijn de rentebaten op het tegoed bij de schatkist verder gestegen. Het renteresultaat stijgt van €21.000 naar €393.000. Dit voordelig resultaat ter hoogte van €372.000 wordt gestort in de generieke weerstandsreserve. |
Door diverse programma’s worden knelpunten en voordelen in het bestaande beleid gemeld. In het onderdeel Begrotingsregels is aangegeven hoe we hier in het kader van de begrotingsregels mee omgaan.
De programma’s geven aan dat zij in 2025 geen vrij besteedbare middelen hebben om een dekking te genereren voor de opgegeven knelpunten bestaand beleid. Voor 2025 zou dan het bedrag moeten worden gevonden door aanpassing van prestaties. Dit vinden wij niet wenselijk in het lopend jaar en stellen daarom voor de nadelen 2025 te dekken uit algemene middelen en daar waar het een structureel effect heeft te betrekken bij het begrotingsproces 2027.
(Bedragen x € 1.000) (-/- = nadeel)
Nr. | Omschrijving | Programma | Structureel/ | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
01 | Voetbalveiligheid hogere kosten Go Ahead Eagles (GAE) | Openbare Orde en Veiligheid | Incidenteel | -150 | 0 | 0 | 0 |
02 | Lebuinuspleinen, Nieuwe Markt | Leefomgeving | Structureel | 0 | -5 | -4 | -4 |
03 | Niet Actief Beveiligde Overweg (NABO) Diepenveen | Leefomgeving | Incidenteel | 216 | 0 | 0 | 0 |
04 | Onderhoud sluiscomplex | Leefomgeving | Incidenteel | 0 | -140 | 0 | 0 |
05 | Parkeeropbrengsten | Leefomgeving | Incidenteel | 56 | 0 | 0 | 0 |
06 | Intensivering volkshuisvesting | Ruimtelijke Ontwikkeling | Incidenteel | -170 | 0 | 0 | 0 |
07 | Omgevingswet | Ruimtelijke Ontwikkeling | Incidenteel | -393 | 0 | 0 | 0 |
07 | Omgevingswet | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | 393 | 0 | 0 | 0 |
08 | Rood voor rood | Ruimtelijke Ontwikkeling | Incidenteel | -100 | 0 | 0 | 0 |
09 | Plankosten De Scheg | Meedoen | Incidenteel | -140 | 0 | 0 | 0 |
10 | Wmo dienstverlening | Meedoen | Incidenteel | 1.850 | 0 | 0 | 0 |
11 | Ontwikkelingen kosten jeugdzorg | Jeugd en Onderwijs | Incidenteel | -5.500 | 0 | 0 | 0 |
11 | Ontwikkelingen kosten jeugdzorg | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | 4.933 | 0 | 0 | 0 |
12 | Reclame vitrines | Economie en Internationaal Beleid | Incidenteel | -155 | 0 | 0 | 0 |
13 | Oprichtingskosten Warmtebedrijf Deventer | Energietransitie | Incidenteel | -250 | 0 | 0 | 0 |
14 | Aanvullende subsidie Events Deventer | Kunst en Cultuur | Incidenteel | -175 | 0 | 0 | 0 |
15 | Opleidingsbudget | Bedrijfsvoering | Incidenteel | 100 | 0 | 0 | 0 |
16 | Reiskostenregeling | Bedrijfsvoering | Incidenteel | 200 | 0 | 0 | 0 |
17 | Krediet openbare ruimte Kop Handelskade | Ruimtelijke Ontwikkeling | Incidenteel | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 714 | -145 | -4 | -4 |
01. | Voetbalveiligheid hogere kosten Go Ahead Eagles (GAE) |
|---|---|
Go Ahead Eagles (GAE) heeft zich weten te kwalificeren voor de Europa League en inmiddels worden de eerste wedstrijden gespeeld. De voorbereiding en inzet tijdens wedstrijden brengen hogere kosten mee dan verwacht. Daarnaast zijn er extra kosten gemaakt voor de realisatie van cameratoezicht bij de ingang bezoekersvak GAE. De burgemeester is verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid. Om de openbare orde te kunnen handhaven, in de praktijk het sturen van bezoekende supportersgroepen, zijn maatregelen nodig. Denk aan het inrichten van een fan meeting point en de inzet van onder andere een organisator, veiligheidscoördinator, toezichthouders en de politie. Een deel van de kosten wordt door de gemeente gedragen, met name de personele inzet en fysieke maatregelen. Een ander deel van de kosten door de politie, met name inzet van de ME. Dit is landelijk een gebruikelijke werkwijze bij andere Europese voetbalsteden. In de eerste tussentijdse rapportage 2025 is gemeld dat de geschatte kosten tussen de €30.000-€90.000 zou liggen. Rekening is gehouden met €60.000. De werkelijke kosten vallen naar verwachting €150.000 hoger uit dan eerder geraamd, om meerdere redenen. Vanwege onze beperkte ervaring met Europese voetbalwedstrijden en de late bekendmaking van de gelote tegenstanders, was het vooraf lastig om een nauwkeurige inschatting te maken. Er is sprake van tegenstanders waarmee het contact minder voorspelbaar is en waarbij het aantal meereizende supporters moeilijker te schatten is. Om risico’s te beperken, is gekozen voor extra voorzorgsmaatregelen. Dit leidt tot hogere kosten, onder andere voor extra inzet van beveiliging, EHBO en fysieke voorzieningen. Daarnaast is op advies van de politie besloten om cameratoezicht in te zetten. Deze kosten waren niet in de oorspronkelijke begroting opgenomen en komen bovenop de eerder geraamde uitgaven. | |
02. | Lebuinuspleinen, Nieuwe Markt |
Voor het in gebruik nemen van openbare grond is conform de APV een Melding Ingebruikname Openbare Grond (MIOG) gedaan. Dit heeft tot gevolg dat een precariobelasting is opgelegd ter grootte van €84.000 bestaande uit €56.000 voor het innemen van parkeervakken. Dit leidt tot extra baten op het taakveld parkeren binnen programma Leefomgeving. De baten precariobelasting ad €28.000 komen ten gunste van het programma Algemene Dekkingsmiddelen. | |
03. | Niet Actief Beveiligde Overweg (NABO) Diepenveen |
Middels de raadsmededeling 2025-249 is de motie voor verkenning aanleggen struinpad afgerond. Dit vormde het sluitstuk van het project Niet Actief Beveiligde Overweg (NABO) Diepenveen. In april 2024 is één van de NABO’s omgebouwd tot een beveiligde overgang met automatische halve overwegbomen (AHOB), terwijl de andere is afgesloten. Het resterende budget van €215.500 valt nu vrij ten gunste van de algemene middelen. | |
04. | Onderhoud sluiscomplex |
Bij de 3e kwartaalrapportage 2024 is het knelpunt met betrekking tot de kosten voor beheer van de technische installaties van de sluis en de beweegbare bruggen geduid. Daar is toen éénmalig €140.000 voor 2024 en € 250.000 voor 2025 beschikbaar gesteld om de kosten te dekken. Op basis van de aanbesteding die heeft plaatsgevonden hebben we nu de structurele kosten vanaf 2026 inzichtelijk. Structureel benodigd is een bedrag van €200.000. Het huidige structureel budget is €60.000. Voorgesteld wordt om in 2026 eenmalig €140.000 toe te voegen aan het budget. Bij de Perspectiefnota 2027-2030 komt voor dit knelpunt een voorstel. | |
05. | Parkeeropbrengsten |
De verwachte baten parkeren zijn in 2025 hoger dan begroot, waarbij we rekening houden met een seizoenspatroon. Er wordt vooral meer gebruik gemaakt van parkeren in de garages. Dit leidt tot een voordeel van €150.000. Het straatparkeren leidt tot een voordeel van €30.000. De baten uit vergunningen en abonnementen leiden tot een voordeel van €156.000 en de naheffingsaanslagen kennen een voordeel van €60.000. De dividenduitkering van de NV Parkeergarage is €50.000 hoger dan de begroting. | |
06. | Intensivering volkshuisvesting |
Door intensievere inzet dan begroot op beleidsadvisering volkshuisvesting achten wij aanvullend budget noodzakelijk voor 2025. Dit voor diverse onderwerpen, zoals de inbedding van de wet goed verhuurderschap, beleidsadvisering bij bestuurlijke processen en ontwikkelingen van derden welke nog in een voorbereidingsfase zitten. We overschrijden het budget in 2025 met €170.000 als gevolg van hogere salariskosten. We zijn gestart met een gerichte analyse om de oorzaak van de overschrijding vast te stellen. Deze analyse ronden we af voor de 1e tussenrapportage 2026, zodat we indien nodig met een voorstel komen om maatregelen treffen vanaf 2026. | |
07. | Omgevingswet |
Bij de meicirculaire heeft het Rijk, inzake de transitie naar de Omgevingswet, de gemeente een incidenteel bedrag toegekend ten bedrage van €392.640 in 2025. Het toevoegen van deze uitkering aan de programmabegroting, dekt de de kosten die we hiervoor in 2025 maken. Dit budget is beschikbaar gesteld om gemeenten te ondersteunen bij de invoering van de Omgevingswet. Het stelt ons in staat om de benodigde voorbereidingen te treffen zodat we als organisatie goed aangesloten, geoefend en ingeregeld zijn en voldoen aan de wettelijke eisen die de Omgevingswet stelt. | |
08. | Rood voor rood |
Het uitvoeren van de rood voor rood regelingen en beleidsregels voor landelijk gebied vraagt om intensivering, waarbij de kosten niet altijd geheel te verhalen zijn op de initiatiefnemers vanwege proportionaliteit of toerekenbaarheid. | |
09. | Plankosten De Scheg |
Voor de voorbereiding van de renovatie van De Scheg zijn de begrote voorbereidingskosten onvoldoende. De aanvullende geraamde plankosten voor 2025 komen uit op € 280.000. In juli 2025 heeft het college voorgesteld om hiervan de helft (€ 140.000) ten laste van de gemeente te laten komen en dit mee te nemen in de eerstvolgende tussenrapportage. De andere helft is voor rekening van het Sportbedrijf. De raad is hierover geïnformeerd via een raadsinformatiebrief (2025-417). | |
10. | Wmo dienstverlening |
In 2025 is €25,8 miljoen begroot voor Wmo dienstverlening voor onderstaande onderdelen. De verwachting is dat de uitgaven €1,85 miljoen lager uitkomen dan begroot. Het overschot van €1,85 miljoen komt bovenop het overschot van €2 miljoen in de 1e Tussentijdse rapportage 2025. Daarmee zijn de budgetten in 2025 in totaal dus € 3,85 miljoen neerwaarts bijgesteld. Binnen de gemeente Deventer is al jarenlang een trend te zien van overschotten in de budgetten van de Wmo, dit omdat de verwachte stijging van kosten binnen de Wmo door de vergrijzing tot op heden nog achterblijft. Vanuit deze overschotten is in de begroting 2026 het totaalbudget van de Wmo structureel met € 1 miljoen verlaagd vanaf 2027 (2026 met € 400.000). | |
11. | Ontwikkelingen kosten jeugdzorg |
Zoals gebruikelijk komen we in de 2e tussentijdse rapportage met een prognose voor de verwachte kosten jeugdzorg in het lopende jaar. De prognose is gebaseerd op de informatie over het 1e halfjaar 2025. We constateren dat de ontwikkeling van de kosten van de jeugdhulp nog meer stijgen dan eerder voorzien bij de 1e tussentijdse rapportage 2025. Gemeenten kampen landelijk met flinke tekorten. Het Rijk compenseert hiervoor gemeenten. Voor de jaren 2026 en 2027 ontvangt Deventer in totaal € 18 miljoen. Daarnaast worden we met terugwerkende kracht gecompenseerd over 2023 en 2024 dit betreft in totaal € 4,9 miljoen. Vanuit de Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028 treffen Rijk en gemeenten verder maatregelen om de uitgaven te beheersen. Vanuit hier worden er ook begrotingsoptimalisatie doorgevoerd in de begroting voor 2026 en verder, waardoor we de oplopende kosten hopen te dempen. Waarbij wel gezegd moet worden dat de stijgingen welke worden geconstateerd, passend zijn binnen de landelijke trends. We zien een verzwaring van hulpvragen bij jeugdigen. Maar ook een toenemende zoektocht van jeugdhulpaanbieders die een complexe doelgroep moeten bedienen terwijl ze daar eigenlijk niet op zijn ingericht. Dit leidt tot stapelingen van hulpvragen, met hogere kosten. Deze ontwikkeling ontstaat door de versnelde afbouw van residentiele en gesloten jeugdzorg, waarbij stabiele alternatieven nog niet zijn gerealiseerd. Wachttijden zorgen ervoor dat er moet worden uitgeweken naar niet gecontracteerde zorgaanbieders en buiten regionale zorg. Dit heeft ook een duurder prijskaartje, als ook de effecten van het langer niet kunnen bieden van passende zorg. Wat weer kan leiden tot zwaardere hulpvragen. | |
12. | Reclame vitrines |
De aanbesteding voor de concessie lichtbakken aan lichtmasten en vitrines is in 2025 in gang gezet. Echter worden de geraamde opbrengsten met betrekking tot vitrines in 2025 nog niet gerealiseerd. | |
13. | Oprichtingskosten Warmtebedrijf Deventer |
In mei 2024 heeft de gemeenteraad besloten om Slim Warmtenet Zandweerd verder te ontwikkelen en het college opgedragen om advies uit te brengen over de oprichting van Warmtebedrijf Deventer. Op 21 mei 2025 heeft de gemeenteraad het raadsvoorstel “Ontwikkelkader Warmtebedrijf Deventer” (2025-243) vastgesteld. In 2025 zijn kosten gemaakt om te komen tot oprichting van het Warmtebedrijf. Deze kosten bedragen € 250.000 en zijn opgenomen in de projectkosten van Slim Warmtenet Zandweerd. De inzet van Warmtebedrijf Deventer kan op termijn breder worden dan alleen voor het warmtenet in Zandweerd. Daarom wordt voorgesteld om de advieskosten die zijn gemaakt voor de oprichting van het warmtebedrijf niet ten laste te brengen van het project Slim Warmtenet Zandweerd, omdat daarmee de lasten zullen worden verrekend in de tarieven van dit warmtenet. In plaats daarvan wordt voorgesteld om deze kosten te dekken uit de algemene middelen zodat het warmtebedrijf in de toekomst ook voor andere Deventer warmtenetten als organisatie kan dienen zonder dat de kosten hiervan op de inwoners van Zandweerd drukken. | |
14. | Aanvullende subsidie Events Deventer |
Zoals gemeld in de eerste kwartaalrapportage van 2023 en 2024 passen de kosten voor het organiseren van de beeldbepalende culturele evenementen (Deventer op Stelten, Boekenmarkt en Dickens Festijn) niet binnen het subsidiekader zoals vastgesteld bij de Cultuurvisie 2019-2024. Met het raadsbesluit Realisatie beeldbepalende evenementen 2025 (2025-586) heeft de raad besloten om € 175.000 extra beschikbaar te stellen voor 2025 uit de generieke weerstandsreserve aan de organisatie Events dEVENTer voor de uitvoering van de kernactiviteiten en in de generieke weerstandsreserve voor € 105.000 garant te staan mocht de organisatie Events dEVENTer door externe omstandigheden de verwachte inkomsten niet behalen. | |
15. | Opleidingsbudget |
Het opleidingsbudget voor gemeentelijk personeel zal dit jaar niet volledig worden besteed. Door de gemeentelijke reorganisatie dit jaar en de verschuivingen in management en teams is er minder toegekomen aan opleidingen. Er valt €100.000 van het opleidingsbudget vrij. | |
16. | Reiskostenregeling |
In de Voorjaarsnota 2023 is een meerjarig budget gereserveerd voor een reiskostenregeling voor woon-werkverkeer van het gemeentelijk personeel. Doordat er op de huidige regeling minder beroep is gedaan blijft in 2025 een bedrag van €200.000 onbesteed. Vanaf 2026 is in de Perspectiefnota 2026-2029 een structureel bedrag opgenomen van €1 miljoen voor een nieuwe regeling. Het resterende bedrag van de bestaande regeling kan daarom vrijvallen. | |
17. | Krediet openbare ruimte Kop Handelskade |
In 2022 heeft de raad via besluit 2022-108 ingestemd met het ‘Masterplan en Beeldkwaliteitsplan Kop Handelskade’. Daarbij is besloten tot de aanleg en aanpassing van de openbare ruimte in dit gebied. |
Een herschikking is een herverdeling van middelen binnen een programma of tussen programma’s.Hieronder zijn de herschikkingen in deze tussentijdse rapportage toegelicht.
01. Planmatig onderhoud kernbezit
Op basis van het geactualiseerde jaarplan planmatig onderhoud is de verwachting dat wij in 2025 circa €1.410.897 aan planmatig onderhoud voor ons kernbezit gaan uitvoeren. Dat is €199.457 minder dan het begrote onderhoudsbudget van €1.610.354. Het verschil wordt gestort in de bestemmingsreserve ‘Planmatig onderhoud kernbezit’. Deze wijziging heeft betrekking op de volgende programma's en bedragen (- is verhoging , + is verlaging van het onderhoudsbudget):
- Openbare orde en veiligheid: -€102.709;
- Leefomgeving: -€52.689;
- Milieu en klimaat: -€19.456;
- Herstructurering en vastgoed: -€14.354;
- Meedoen: €82.052;
- Jeugd en onderwijs: €9.964;
- Kunst en Cultuur: €167.666.
02. DVO Buitenruimte en Sociaal
Vanaf 2024 is de dienstverleningsovereenkomst (DVO) Buitenruimte, welke wij jaarlijks met Circulus afsluiten, gesplitst in twee dienstverleningsovereenkomsten: Buitenruimte en Sociaal. De DVO Sociaal valt onder programma Inkomensvoorziening en Arbeidsmarkt. Budgetten binnen het programma Leefomgeving worden net zoals vorig jaar geherschikt voor een bedrag van €750.000. Dit zal de onderdelen uit de DVO Sociaal dekken die voorheen werden gedekt binnen de DVO Buitenruimte. Vanaf 1 januari 2026 worden de reinigingstaken van de DVO Buitenruimte uitgevoerd door HGB.
03. Van Swietenstraat
Op het investeringskrediet herinrichting G. van Swietenstraat is een tekort ontstaan van €80.000. De oorzaak is tweeledig. De oorspronkelijke budgetraming is in 2022 opgesteld. Nadien is de scope van de werkzaamheden iets uitgebreid en bovendien zijn de kosten in de weg- en waterbouw fors geïndexeerd.
Tegenover de overschrijding op de herinrichting G. van Swietenstraat staat het project Havenzathelaan dat is afgerond waarbij een krediet van €117.000 resteert.
Conform raadsmededeling 2025-628 wordt voorgesteld het krediet herinrichting G. van Swietenstraat te verhogen met 80.000. De aanvullende kapitaallast die hierdoor ontstaat kan worden gedekt doordat vanuit het krediet Havenzathelaan een lagere kapitaallast ontstaat.
04. Regionale heroïnebehandeling (septembercirculaire)
In de septembercirculaire 2025 wordt in verband met de Regionale heroïnebehandeling €617.119 aan middelen beschikbaar gesteld voor 2026. Het gaat hier om een herschikking van middelen van een specifieke uitkering (SPUK) naar het Gemeentefonds.
05. Onderwijsleerpakket Terrawijs
Terrawijs is gestart in het schoolgebouw aan de Splithofstraat eind augustus 2025. In de raming van de eerste onderwijs- en leerpakketten (OLP) en meubilair, een gemeentelijke verantwoordelijkheid, is rekening gehouden met het startbedrag (€50.000). Aanvullende bekostiging per leerling bedraagt € 29.000 en wordt ook in 2025 al verstrekt aan Terrawijs. De hieruit voortvloeiende kapitaallasten bedragen €3.000 vanaf 2026. Deze worden gedekt vanuit de stelpost Onderwijshuisvesting binnen Algemene dekkingsmiddelen.
06. Projectbudget Podiumkunsten onder 1 Dak
In het raadsbesluit van 20 december 2023 (2023-903) is besloten om de gereserveerde middelen en projectbudgetten voor de realisatiefase van De Nieuwe Keizer en Burgerweeshuis samen te voegen. In afwachting van het vervolg van het project Podiumkunsten Onder 1 Dak is deze samenvoeging nog niet gedaan. Inmiddels is de verkenningsfase gestart en worden via deze wijziging alsnog de budgetten samengevoegd en binnen Algemene dekkingsmiddelen begroot. Daarnaast is een eerste inschatting gemaakt van de te maken projectkosten voor de periode Q4 2025 - Q1 2026 van €400.000. Dit budget wordt begroot op programma Kunst en Cultuur. Na Q1 2026 vindt mogelijke bijstelling plaats afhankelijk van de voortgang van het project.
07. Toegangsbeveiliging
Voor de noodzakelijke vervanging van het toegangsbeveiligingssysteem loopt een aanbesteding in samenwerking met de gemeenten Olst-Wijhe en Raalte. Hiervoor vragen wij een investeringskrediet aan van €450.000. Uitgaande van in gebruik name in 2026 verwachten we vanaf 2027 structurele kapitaallasten en beheerkosten van €103.925. Het aandeel van de gemeente Deventer bedraagt €66.799 en wordt opgevangen binnen de vrijval voor kapitaallasten. De overige kosten komen voor rekening van Olst-Wijhe en Raalte. We gaan uit van een afschrijvingstermijn van 9 jaar, de verwachte technische levensduur. De bestaande toegangsbeveiliging in het stadhuis dateert van 2016. Afschrijving is op basis van annuïteit en wijkt daarmee af van de bestaande richtlijn activeren. Dit is de bestendige gedragslijn voor investeringen in DOWR-verband.
08. Klachtenbehandelaar
De nog beschikbare POK-middelen (Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag) voor robuuste rechtsbescherming worden benut voor de uitbreiding van formatie met een klachtenbehandelaar (20 uur per week). Hiermee kunnen we voldoen aan de groeiende vraag van de organisatie. Voor de jaren 2025, 2026 en 2027 vindt een herschikking van middelen plaats van programma Algemene dekkingsmiddelen naar programma Bedrijfsvoering. De overgehevelde middelen voor robuuste rechtsbescherming (€147.000) vanuit 2024 worden in 2025 gestort in de reserve overlopende uitgaven. In de jaren 2028 en 2029 worden de kosten voor de inzet van de klachtenbehandelaar gedekt vanuit deze reserve.
Budgetoverhevelingen
Afwijkingen in de voortgang van prestaties of andere oorzaken kunnen een overheveling van een budget tot gevolg hebben. Budgetoverhevelingen op exploitatie, voorzieningen en kredieten dienen bij de tussentijdse rapportages gemeld te worden. In onderstaande tabel zijn de budgetoverhevelingen in deze 2e tussentijdse rapportage opgenomen.
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | |||||||
Nr. | Omschrijving | Programma | Structureel | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
01 | Eenmalige middelen participatie | Burger en bestuur | Incidenteel | -170 | 170 | 0 | 0 |
01 | Eenmalige middelen participatie | Burger en bestuur | Incidenteel | 170 | -170 | 0 | 0 |
02 | Right to challenge | Burger en bestuur | Incidenteel | -100 | 100 | 0 | 0 |
02 | Right to challenge | Burger en bestuur | Incidenteel | 100 | -100 | 0 | 0 |
03 | Scanauto parkeren | Leefomgeving | Incidenteel | -200 | 200 | 0 | 0 |
03 | Scanauto parkeren | Leefomgeving | Incidenteel | 200 | -200 | 0 | 0 |
04 | Bermbeheer bloemrijke bermen | Milieu en klimaat | Incidenteel | -50 | 50 | 0 | 0 |
04 | Bermbeheer bloemrijke bermen | Milieu en klimaat | Incidenteel | 50 | -50 | 0 | 0 |
05 | Samenpand | Inkomensvoorziening en Arbeidsmarkt | Incidenteel | -110 | 110 | 0 | 0 |
05 | Samenpand | Inkomensvoorziening en Arbeidsmarkt | Incidenteel | 110 | -110 | 0 | 0 |
06 | Kansen voor kinderen | Inkomensvoorziening en Arbeidsmarkt | Incidenteel | -250 | 250 | 0 | 0 |
06 | Kansen voor kinderen | Inkomensvoorziening en Arbeidsmarkt | Incidenteel | 250 | -250 | 0 | 0 |
07 | Stichting Leergeld | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Incidenteel | -225 | 225 | 0 | 0 |
07 | Stichting Leergeld | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Incidenteel | 225 | -225 | 0 | 0 |
08 | Spreidingswet (septembercirculaire) | Meedoen | Incidenteel | -67 | 0 | 0 | 0 |
08 | Spreidingswet (septembercirculaire) | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | 67 | 0 | 0 | 0 |
09 | Buurtagenda Deltabuurt | Meedoen | Incidenteel | -320 | 320 | 0 | 0 |
09 | Buurtagenda Deltabuurt | Meedoen | Incidenteel | 320 | -320 | 0 | 0 |
10 | Onderzoek Prins Bernard Sluis | Economie en internationaal beleid | Incidenteel | -100 | 100 | 0 | 0 |
10 | Onderzoek Prins Bernard Sluis | Economie en internationaal beleid | Incidenteel | 100 | -100 | 0 | 0 |
11 | Netcongestie | Energietransitie | Incidenteel | -600 | 600 | 0 | 0 |
11 | Netcongestie | Energietransitie | Incidenteel | 600 | -600 | 0 | 0 |
12 | De 5 wetten | Bedrijfsvoering | Incidenteel | -55 | 55 | 0 | 0 |
12 | De 5 wetten | Bedrijfsvoering | Incidenteel | 55 | -55 | 0 | 0 |
13 | ICT uitvoeringsplannen | Ruimtelijke ontwikkeling | Incidenteel | -78 | 78 | 0 | 0 |
13 | ICT uitvoeringsplannen | Bedrijfsvoering | Incidenteel | -671 | 671 | 0 | 0 |
13 | ICT uitvoeringsplannen | Bedrijfsvoering | Incidenteel | 749 | -749 | 0 | 0 |
14 | Digiwerkt | Bedrijfsvoering | Incidenteel | -100 | 100 | 0 | 0 |
14 | Digiwerkt | Bedrijfsvoering | Incidenteel | 100 | -100 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
01. | Eenmalige middelen participatie |
|---|---|
Het participatiebudget bestaat voornamelijk uit tijdelijke gelden. In 2025 zijn we gestart met de uitvoering van het actieplan jongerenparticipatie, dat loopt door in 2026 en daar zetten we verder op in. Daarnaast evalueren we begin 2026 het participatiebeleid met participanten en de Raad. Ook gaan we weer rondleidingen op het stadhuis aan basisschoolklassen geven. Om deze en andere doelen binnen (jeugd) participatie te realiseren is het noodzakelijk om €170.000 over te hevelen naar 2026. | |
02. | Right to challenge |
Het overnemen van een gemeentelijke taak vereist vooraf veel overleg en resulteert in het opstellen van een overeenkomst. Voor het dekken van de interne kosten die hiervoor gemaakt worden is eenmalig € 100.000 euro beschikbaar in programma Burger en Bestuur voor de duur van deze bestuursperiode. In 2025 is er nog geen initiatief waarvoor gebruik wordt gemaakt van het Right to Challenge. Het budget schuift door naar 2026. | |
03. | Scanauto parkeren |
In het MPP 2025 is gemeld dat de proef met de scanauto in 2025 wordt opgestart en doorloopt tot en met 2026. Ter dekking van de lasten in 2026 wordt voorgesteld een bedrag van €200.000 over te hevelen. | |
04. | Bermbeheer bloemrijke bermen |
Voor de uitvoering van beleidsvoornemens ten aanzien van biodiversiteit is in 2025 eenmalig €100.000 beschikbaar. Hiervan wordt €50.000 dit jaar ingezet voor biodiversiteit in bermen. Voorgesteld wordt om het resterende bedrag van €50.000 over te hevelen naar 2026 om hier verder uitvoering aan te geven. | |
05. | Samenpand |
Er is een mogelijk geschikt pand gevonden die we verder willen onderzoeken voor gezamenlijke huisvesting voor de Voedselbank, Kledingbank en Speelgoedbank. Dit is in lijn met het bestuursakkoord. Het pand biedt voldoende ruimte, is goed bereikbaar en sluit aan bij de behoeften van de doelgroep. We stellen daarom voor de beschikbare middelen ter hoogte van €110.000 mee te nemen naar 2026. | |
06. | Kansen voor Kinderen |
Het betreft hier een afspraak uit het Coalitieakkoord om een plan te maken hoe de niet bestede middelen vanuit Stichting Leergeld en Kansen voor Kinderen besteed gaan worden aan langdurige projecten. Hierbij zal de meeste aandacht gaan naar de kinderen op middelbare scholen, aangezien daar relatief het minste aan wordt uitgegeven op dit moment en we nog veel impact kunnen maken. Op basis van de doelstellingen van het beleidskader minimaregelingen en schuldhulpverlening Inzet op Geldzorgen (IOG) om kinderen in armoede maximale ontwikkelkansen te bieden en om de middelen zorgvuldig en langdurig te spreiden wordt aan een plan gewerkt. Wij stellen daarom voor om €250.000 mee te nemen naar 2026. | |
07. | Stichting Leergeld |
Het betreft hier een afspraak uit het Coalitieakkoord om een plan te maken hoe de niet bestede middelen vanuit Stichting Leergeld en Kansen voor Kinderen besteed gaan worden aan langdurige projecten. Hierbij zal de meeste aandacht gaan naar de kinderen op middelbare scholen, aangezien daar relatief het minste aan wordt uitgegeven op dit moment en we nog veel impact kunnen maken. Op basis van de doelstellingen van het beleidskader minimaregelingen en schuldhulpverlening Inzet op Geldzorgen (IOG) om kinderen in armoede maximale ontwikkelkansen te bieden en om de middelen zorgvuldig en langdurig te spreiden wordt aan een plan gewerkt. | |
08. | Spreidingswet (septembercirculaire) |
In de septembercirculaire 2025 wordt in verband met de Spreidingswet € 66.618 aan middelen beschikbaar gesteld voor 2025. Vanwege de met de Spreidingswet omgeven onzekerheden en dat het beroep dat hierop wordt gedaan hoger is dan waarmee rekening is gehouden met de begroting, moeten deze worden overgeheveld naar 2026. | |
09. | Buurtagenda Deltabuurt |
Voor de Buurtagenda Deltabuurt is budget van 2025 al gereserveerd voor de uitvoering in 2026. Conform afspraak lopen de uitvoeringsplannen van de Buurtagenda door tot en met eind 2026, zoals vastgesteld in nota 2023-547 en toegelicht in de bijbehorende raadsmededeling “Buurtagenda Deltabuurt”. | |
10. | Onderzoek Prins Bernard Sluis |
Voor het onderzoek naar de toekomst van de Prins Bernhard Sluis is samenwerking en cofinanciering met oa provincie Overijssel benodigd. Deze zal in 2025 niet gerealiseerd kunnen worden. | |
11. | Netcongestie |
De ontwikkelingen op het gebied van netcongestie zijn moeilijk te voorspellen. Aan de ene kant worden de problemen steeds groter, steeds meer projecten die geen stroomaansluiting krijgen en steeds meer storingen. Aan de andere kant loopt de uitvoering door de netbeheerders tegen grenzen aan waardoor vertraging optreedt. Oorzaken zijn divers: uitvoeringscapaciteit bij aannemers, grote vraagstukken bij het ontwerpen van een toekomstbestendige nettopologie, ruimtelijke belemmeringen, spanning tussen snel pragmatisch werken en strikte regels waarbinnen de netbeheerders moeten werken en de moeizame afstemming tussen Tennet (hoogspanning) en de netbeheerders van het MS/LS-net, in ons geval met name Enexis en een beetje Liander. Dat heeft ertoe geleid dat een aantal grote projecten in Deventer niet zo voorspoedig verlopen als verwacht en gewenst. Dat betreft met name de besluitvorming over een derde HS-station en de gestructureerde aanpak van de verzwaring van het MS/LS-net. Een deel van de middelen die voor 2025 beschikbaar waren zijn daarom niet gebruikt en worden overgeheveld naar 2026. Daar is rekening mee gehouden in gevraagde middelen in de Perspectiefnota 2026-2029. | |
12. | De 5 wetten |
Het resterend eenmalig budget van €55.000 voor implementatie van de 5 wetten (digitale toegankelijkheid) wordt overgeheveld naar 2026. Er zijn dan nog uitgaven nodig voor het E-depot en publicatiesoftware voor de Wet open overheid (Woo). | |
13. | ICT Uitvoeringsplannen |
In de ICT-uitvoeringsplannen zijn eenmalige budgetten gereserveerd voor aanbesteding en/of implementatie van nieuwe ICT-toepassingen en aanpassingen aan bestaande toepassingen voor de DOWR-gemeenten. Een aantal projecten, voorzien in deze uitvoeringsplannen zijn afgerond. Dit levert een vrijval van gereserveerde ICT-middelen op, waarmee geplande projecten in het ICT-uitvoeringsplan 2026 kunnen worden gedekt. Voorstel is daarom de vrijvallende ICT-middelen ad. €749.000 over te hevelen naar 2026 en daarmee te behouden voor de dekking van de uitvoeringsplannen 2026. Voor programma Bedrijfsvoering betreft dit €671.000 en programma Ruimtelijke ontwikkeling €78.000. | |
14. | Digiwerkt |
Het eenmalig budget is deels in 2025 besteed om achterstanden weg te werken in digitale en analoge gegevensverzamelingen. Dit werk is nog niet klaar. In 2026 wordt hier vervolg aan gegeven en daarvoor wordt tijdelijk capaciteit ingehuurd. Daarom wordt €100.000 overgeheveld naar 2026. |
Overige afwijkingen
(Bedragen x € 1.000) (-/- = nadeel)
Nr. | Omschrijving | Programma | Structureel/ | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
01 | Vrijval Mijn Deventer.nl | Burger en Bestuur | Incidenteel | 90 | 0 | 0 | 0 |
02 | Budget Veilige steden meicirculaire 2025 | Openbare Orde en Veiligheid | Incidenteel | -30 | 0 | 0 | 0 |
02 | Budget Veilige steden meicirculaire 2025 | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | 30 | 0 | 0 | 0 |
03 | Veiligheidsregio IJsselland teruggave FLO 2024 | Openbare Orde en Veiligheid | Incidenteel | 35 | 0 | 0 | 0 |
04 | Verkoop en inrichtingsplan Diepenveenseweg 78 en 80 | Ruimtelijke Ontwikkeling | Incidenteel | -249 | 0 | 0 | 0 |
04 | Verkoop en inrichtingsplan Diepenveenseweg 78 en 80 | Herstructurering en Vastgoed | Incidenteel | 249 | 0 | 0 | 0 |
05 | Verduurzamen maatschappelijk vastgoed | Herstructurering en Vastgoed | Incidenteel | 0 | 0 | 0 | 0 |
06 | Verkoop erfpachtpercelen | Herstructurering en Vastgoed | Incidenteel | 0 | -37 | -37 | -37 |
07 | Verkoop panden | Herstructurering en Vastgoed | Incidenteel | 0 | 0 | 0 | 0 |
07 | Verkoop panden | Bedrijfsvoering | Incidenteel | 0 | 0 | 0 | 0 |
08 | Mantelzorgwaardering faillissement Groupcard | Meedoen | Incidenteel | -280 | 0 | 0 | 0 |
09 | Teruggave jaarrekeningsresultaat GGD 2024 | Meedoen | Incidenteel | 183 | 0 | 0 | 0 |
10 | Verbouwing Kadera (vrouwenopvang) | Meedoen | Incidenteel | 0 | 0 | 0 | 0 |
11 | Wet integrale suïcidepreventie (septembercirculaire) | Meedoen | Structureel | 0 | -59 | -62 | -64 |
11 | Wet integrale suïcidepreventie (septembercirculaire) | Algemene dekkingsmiddelen | Structureel | 0 | 59 | 62 | 64 |
12 | Taakstelling onderwijsachterstandenbeleid 2026 | Jeugd en Onderwijs | Structureel | 0 | 0 | 0 | 0 |
13 | Investering SEH A1 bedrijvenpark | Energietransitie | Incidenteel | -20 | 0 | 0 | 0 |
13 | Investering SEH A1 bedrijvenpark | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | 20 | 0 | 0 | 0 |
14 | Regio deal subsidie Smart Energy Hub (SEH) | Energietransitie | Incidenteel | 0 | 0 | 0 | 0 |
15 | Subsidie Wind op land | Energietransitie | Incidenteel | 0 | 0 | 0 | 0 |
16 | Compensatie Gazprom | Bedrijfsvoering | Incidenteel | 131 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 159 | -37 | -37 | -37 |
01. | Vrijval Mijn Deventer.nl |
|---|---|
De kosten voor ontwikkeling en beheer van de software ten behoeve van Mijn Deventer.nl worden geschat op ca. €100.000,00. Daarmee komen de ontwikkelkosten €90.000 lager uit dan de begrote €190.000. Dit bedrag kan vrijvallen. | |
02. | Budget Veilige steden meicirculaire 2025 |
Deventer neemt als een van 25 gemeenten deel aan het programma Veilige Steden en ontvangen daarvoor een bijdrage. Het bedrag van eenmalig €30.000 zal worden ingezet met als doen de sociale veiligheid van vrouwen te vergroten. | |
03. | Veiligheidsregio IJsselland teruggave FLO 2024 |
Vanuit de Veiligheidsregio IJsselland hebben we bericht ontvangen inzake de FLO regeling (Functioneel Leeftijdsontslag) voor de brandweer. Over 2024 ontvangen we een afrekening wat leidt tot een eenmalige teruggave van € 34.500. | |
04. | Verkoop en inrichtingsplan Diepenveenseweg 78 en 80 |
Als uitvoering van de kadernota vastgoed heeft het college, via besluit 2025-354 ‘Financiering inrichtingsplan, tuinen en omgeving oude begraafplaats, Diepenveenseweg 78 en 80 Deventer’, besloten om de gebouwen aan de Diepenveenseweg 78 en 80 in 2026 te verkopen. Beide woningen grenzen aan een begraafplaats, het gehele complex heeft een rijksmonumentele status. Omdat dit een zorgvuldige verkoop vraagt, heeft het college besloten het omliggende terrein en tuinen opnieuw in te richten en daarna de verkoop op te starten. Voorstel is voor de inrichting een budget van € 227.000 beschikbaar te stellen en dit te dekken uit de verkoopopbrengsten. Het netto verkoopresultaat in 2026 is geraamd op € 876.000 en wordt gestort in de generieke weerstandsreserve. | |
05. | Verduurzamen maatschappelijk vastgoed |
De raad heeft in juli 2023 de portefeuillestrategie vastgesteld voor de verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed. Twee jaar na vaststelling en uitvoering van deze strategie constateren we dat er verschillende stappen zijn gezet, maar dat het maken van tempo om de doelstellingen te behalen onder druk staat. Op basis van de huidige stand van zaken heeft het college, via collegebesluit 2025-765 ‘Verduurzaming maatschappelijk vastgoed’, besloten om de portefeuillestrategie voor verduurzaming van vastgoed te herijken. Om meer focus aan te brengen heeft het college de 12 gebouwen geherprioriteerd tot de volgende vijf gebouwen; Maatmansweg 3 (Ulebelt), Brink 56 (De Waag), Schonenvaarderstraat 5 (Brandweerkazerne), Bergkerkplein 14 (Bergkerk) en Andriessenplein (multifunctionele accommodatie). Om de verduurzaming van deze gebouwen verder te brengen tot een concreet investeringsvoorstel, wordt voorgesteld om €420.000 aan voorbereidingskrediet vrij te geven uit de gereserveerde €6 miljoen in de begroting. De structurele last vanaf 2026 ad €5.880 betreft de rentelast horende bij dit krediet. | |
06. | Verkoop erfpachtpercelen |
In 2025 is het collegebesluit 2025-756 ‘Verkoop erfpachtpercelen Dordrechtweg 13, Venlostraat 3 en Emmerikstraat 9.’ genomen om een viertal erfpachtgronden te verkopen. De erfpachter heeft de gemeente verzocht om het blooteigendom van de betreffende percelen te mogen aankopen. De gemeente heeft het blooteigendom aangeboden onder de voorwaarde dat de koper substantieel mee investeert aan een of meerdere thema's ten aanzien van de gemeentelijke ambitie voor toekomstbestendige bedrijventerreinen. | |
07. | Verkoop panden |
Op basis van de kadernota vastgoed hebben wij alleen vastgoed in eigendom wanneer dit noodzakelijk is voor het realiseren van beleidsdoelstellingen. Het overige vastgoedbezit gaan wij verkopen of herontwikkelen. In 2025 zijn vier collegebesluiten genomen inzake de verkoop van vier panden: | |
08. | Mantelzorgwaardering faillissement Groupcard |
Door het faillissement van Groupcard kunnen 3467 mantelzorgers in Deventer hun tegoed op de Deventer Doet Pas sinds 28 juli 2025 niet meer besteden. Ter compensatie ontvangt elke gedupeerde mantelzorger een bedrag gelijk aan wat de gemeente voor 2025 op de pas heeft gestort, namelijk €75 per mantelzorger. Mantelzorgers die meer tegoed op de pas hadden staan en hierdoor in financiële problemen komen, kunnen via een individueel gesprek met de gemeente kijken naar aanvullende regelingen. Voor de uitvoering van de compensatie is een totaalbudget van € 280.000 nodig: €260.000 voor de compensatie en €20.000 voor organisatiekosten. Dit is via de raadsmededeling 2025-785 in oktober 2025 gedeeld met uw raad, waarbij voorgesteld is de middelen beschikbaar te stellen in de 2e tussentijdse rapportage. Voor 2026 wordt een nieuwe werkwijze ontwikkeld waarmee de mantelzorgwaardering voortgezet wordt. | |
09. | Teruggave jaarrekeningsresultaat GGD 2024 |
De GGD had in 2024 een positief resultaat in de jaarrekening van €975.000. Deze wordt in 2025 uitgekeerd op basis van de gebruikelijke verdeelsleutel over de 11 deelnemende gemeenten. Voor de gemeente Deventer betekent dit een bedrag van afgerond €183.000. Hierover is reeds geïnformeerd in de raadsvergadering van 11 juni 2025, raadsmededeling 2025-405. | |
10. | Verbouwing Kadera (vrouwenopvang) |
Centrumgemeente Zwolle doet een verzoek aan de 11 gemeenten in de regio IJsselland om eenmalig bij te dragen aan de verbouwing van Kadera. De aanvraag voor Deventer is een eenmalige bijdrage van €207.000. Wat deze aanvraag noodzakelijk maakt is het specifieke type opvang, in combinatie met het ouder- en kindvraagstuk. In de huidige situatie is de veiligheid van de kinderen in het geding doordat ouderlijk toezicht beperkt is in een pand waar de keuken, het sanitair en de woonruimtes verspreid over het gebouw zijn. De voorgestelde aanpassingen aan de fysieke omgeving zijn noodzakelijk om de veiligheid van de kinderen te waarborgen. Deze aanpassingen zijn direct gekoppeld aan het verbeteren van ouderlijk toezicht. Hierdoor kunnen de voorgestelde aanpassingen om veiligheidsredenen als noodzakelijk worden beschouwd. | |
11. | Wet integrale suïcidepreventie (septembercirculaire) |
Op 1 januari 2026 treedt de Wet integrale suïcidespreventie in werking. Gemeenten worden op grond van deze wet geacht suïcidepreventie in hun gezondheidsbeleid op te nemen en uit te voeren. Hiertoe wordt vanuit het Rijk vanaf 2026 jaarlijks € 10 miljoen beschikbaar gesteld. Voor Deventer betreft dit €60.000 - €70.000. | |
12. | Taakstelling onderwijsachterstandenbeleid 2026 |
Het Rijk heeft voor een aantal specifieke uitkeringen een bezuiniging doorgevoerd van 10%. Voor onderwijsachterstandenbeleid resulteert dit in een taakstelling van zo'n €400.000. Het college heeft vlak voor de zomer besloten deze taakstelling door te voeren. Dit is tevens gedeeld via de raadsmededeling 2025-501 in juni 2025. Wel loopt er nog een motie hoe om te gaan met de 'zachte landing' van de bezuiniging bij de Tintaan van € 235.000. Mocht hierover meer duidelijk zijn wordt dit via de gebruikelijke route met college en raad gecommuniceerd. | |
13. | Investering SEH A1 bedrijvenpark |
In juni 2025 is de raad geïnformeerd over de realisatie van de Smart Energy Hub A1BPD (2025-595). De budgetten voor investering en exploitatie moeten nog begroot worden. De begrotingswijziging bestaat uit meerdere onderdelen: | |
14. | Regio deal subsidie Smart Energy Hub (SEH) |
Een Smart Energy Hub op een bedrijventerrein is een innovatieve en efficiënte manier om toch nieuwe stroomaansluitingen te krijgen ondanks de algemene aansluitingsstop. Op A1 bedrijventerrein is de eerste SEH op Liander-gebied operationeel geworden. Wij werken ook op andere bedrijventerreinen aan de ontwikkeling van de SEH’s om ervoor te zorgen dat de economische ontwikkelingen door kunnen gaan ondanks de netcongestie. Hiervoor zijn middelen in 2025 middelen beschikbaar gekomen vanuit de Regiodeal. Dit programma loopt vier jaar en in 2025 is slechts een deel van de middelen besteed, het restant zal bij de jaarrekening worden overgeheveld naar 2026. | |
15. | Subsidie Wind op land |
In 2025 is vanuit de Provincie een nieuwe subsidie ontvangen voor windinitiatieven. Voor Deventer is dit €70.000 en dit zullen wij verstrekken als subsidie aan lokale windinitiatieven. Naar verwachting wordt €40.000 in 2025 uitgekeerd en het restant ad €30.000 in 2026. | |
16. | Compensatie Gazprom |
Na de Russische inval in Oekraïne moesten gemeenten hun energiecontracten met Gazprom verbreken vanwege de Europese sancties tegen Rusland. Gemeenten die een nieuw contract moesten afsluiten hadden daardoor extra kosten. De Minister van Klimaat en Energie heeft in 2023 aangegeven dat gemeenten daarvoor worden gecompenseerd. Gemeente Deventer heeft deze compensatie ook aangevraagd. Deze aanvraag is nu beoordeeld door de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO). Deventer ontvangt €131.019 compensatie. |
Op basis van bovenstaande wijzigingen ontstaat onderstaande uitkomst van de begroting 2025 en het meerjarenperspectief 2026-2029 na de 2e tussentijdse rapportage 2025.
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | |||||
Omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
01 | Uitkomst begroting na 1e tussentijdse rapportage 2025 en begroting 2026 | -6.386 | 0 | 0 | 0 |
|---|---|---|---|---|---|
02 | Autonome ontwikkelingen | 8.292 | -692 | -981 | -1.104 |
03 | Knelpunten bestaand beleid | 714 | -145 | -4 | -4 |
04 | Overige afwijkingen | 159 | -37 | -37 | -37 |
Uitkomst begroting 2025 en meerjarenperspectief 2026-2029 na 2e tussentijdse rapportage 2025 | 2.779 | -874 | -1.022 | -1.145 | |
01 Uitkomst begroting 2025 na 1e tussentijdse rapportage 2025 en begroting 2026-2029
Na de 1e tussentijdse rapportage was er een negatief saldo voor 2025 van €6.386.000 negatief. Dit werd vooral veroorzaakt door de oplopende kosten voor jeugdzorg. In de begroting 2026-2029 die door het college is aangeboden aan de gemeenteraad is voor alle jaren een saldo van €0 gepresenteerd.
02 Autonome ontwikkelingen
De autonome ontwikkelingen laten in 2025 een positief financieel effect zien van €8.292.000. In de jaren daarna is er een negatief financieel effect van €692.000 in 2026 oplopend naar €1.104.000 in 2029. Dit wordt vooral veroorzaakt door de mei- en septembercirculaire 2025. De effecten hiervan zorgen in 2025 voor een positief effect. De meicirculaire is voor de jaren 2026 tot en met 2029 verwerkt in de begroting 2026. De septembercirculaire is vanaf 2026 negatief vanwege de lagere accresraming.
03 Knelpunten bestaand beleid
De knelpunten bestaand beleid leiden tot een positieve bijstelling van €714.000 in 2025 en in 2026 tot een negatieve bijstelling van €145.000. In 2025 zijn de belangrijkste oorzaken de ontwikkeling van de kosten Jeugdzorg en Wmo. Op de Wmo-budgetten zien we een overschot van €1,8 miljoen. Op de budgetten voor Jeugdzorg een tekort van €5,5 miljoen dat grotendeels wordt gecompenseerd door een extra uitkering in het gemeentefonds voor de tekorten op Jeugdzorg en in 2023-2024.
In 2026 is er extra budget nodig voor het onderhoud van het sluiscomplex.
04 Overige afwijkingen
De overige afwijkingen leiden per saldo tot een positieve bijstelling van het begrotingssaldo met €159.000 in 2025 aflopend naar een tekort van €37.000 vanaf 2026.
01 Inkomsten leges burgerzaken
De legesinkomsten burgerzaken komen naar verwachting circa €100.000 hoger uit dan begroot. Dit wordt vooral verklaard door een hoger aantal aanvragen van reisdocumenten (de paspoortenpiek).
02 Incidenten riolering
Binnen het taakveld riolering en waterhuishouding hebben zich in 2025 enkele grotere incidenten voorgedaan die leiden tot extra kosten. In de eerste tussenrapportage 2025 is reeds de verstopping van de persleiding onder de Welle gemeld. De lasten om dit te verhelpen bedroegen €215.000. Nadien heeft zich een ongewenste overstort voorgedaan in Colmschate. De herstelwerkzaamheden hier bedroegen €43.000. Bij de werkzaamheden aan de Nieuwe Markt moesten er onverwacht enkele putten worden vernieuwd. De lasten hiervoor bedragen vooralsnog €150.000.
aan de Londenstraat ontstond er een lekkage in een duiker persleiding en op de kruising Brinkgreverweg/Ceintuurbaan ontstond een sinkhole. de kosten voor herstel hiervan bedroegen €150.000.
Delen van de bovengenoemde kosten zijn wellicht te verhalen bij derden. Hier wordt hard aan gewerkt. De kosten kunnen worden gedekt vanuit de egalisatiereserve riolering en de voorziening groot onderhoud. Bij de jaarafsluiting wordt exact inzichtelijk hoe hoog het aanvullend te dekken bedrag is.
03 Fietsstructuur A1 zone
Het project fietsstructuur A1 zone is afgerond, er loopt nog een arbitrage zaak over de gelijkwaardigheid van ophoogmateriaal met de aannemer. Wanneer de aannemer in het gelijk wordt gesteld leidt dit tot €72.000,- aanvullende kosten die niet binnen het project kunnen worden opgevangen.
04 Uitbreidingslocatie Maatschappelijke opvang (MO)
In de regionale MJB voor MO is er geen rekening mee gehouden dat er uitbreidingslocaties moeten komen. Voor de gemeentelijke begroting betreft het hier kosten waarmee geen rekening is gehouden. In de regionale MJB zal in 2028 onder het weerstandsvermogen van 10% van regionale budget worden uitgekomen. De effecten hiervan voor de gemeentelijke begroting zullen zich al eerder voordoen.
05 Aanvullende subsidie Meester Geertshuis
Het Meester Geertshuis gaat een aanvullende subsidie-aanvraag indienen omdat de toegekende subsidie ontoereikend is om de exploitatie sluitend te krijgen. Naar verwachting zal er nog een aanvullende subsidie verstrekt moeten worden waarvan de hoogte op dit moment nog niet bekend is. Dit zal leiden tot een negatieve afwijking bij de jaarrekening 2025.
06 Slim Warmtenet Zandweerd negatief exploitatieresultaat 2025
Op 17 september 2025 is het raadsvoorstel Actualisatie 2025 projectexploitatie Warmtenet Zandweerd (2025-589) vastgesteld. Hierin is opgenomen dat het verwachte negatieve exploitatieresultaat 2025 ad €250.000 van SWZ ten laste wordt gebracht van de algemene middelen. Het is de bedoeling om in 2026 het Warmtebedrijf Deventer op te richten die vervolgens de projectexploitatie SWZ uitvoert. Bij de oprichting van het warmtebedrijf zal een wijze worden voorgesteld waarop de positieve en negatieve exploitatieresultaten uit het verleden (2024 en 2025) met elkaar verrekend gaan worden tussen gemeente en warmtebedrijf.
07 Voorziening wethouderspensioenen
In juni is er een nieuwe actuariële berekening gemaakt voor onze pensioenverplichtingen van de (oud) wethouders en hun nabestaanden. De gemeente heeft voor deze verplichtingen een voorziening wethouderspensioenen. Doordat de rekenrente van mei (2,643 %) hoger is dan bij de jaarrekening 2024 (2,325 %) is er nu minder geld nodig om aan de toekomstige pensioenverplichtingen te voldoen. Als er geen mutaties plaatsvinden en de rekenrente niet verandert, zal dit leiden tot een voordeel van €308.500. Aangezien een geringe afwijking in het rentepercentage nog kan leiden tot grote afwijkingen in de pensioenverplichting wordt de begroting op dit moment nog niet aangepast.
Per 1-1-2028 worden de wethouderspensioenen overgedragen aan het ABP. De gemeente Deventer heeft deelgenomen aan een onderzoek naar de financiële gevolgen van deze overdracht.
Doordat het ABP een iets andere berekening maakt en rekent met een hogere dekkingsgraad zou de gemeente Deventer op basis van de stand per 31-12-2024 bij de overgang op 1-1-2028 een bedrag van €123.000 aan de voorziening moeten toevoegen. De Commissie BBV beraamt zich op een standpunt in hoeverre in de stand van de voorziening nu reeds rekening moet worden gehouden met dit verschil.
Stand van zaken lopende investeringen
In de tussentijdse rapportages wordt ook per programma gerapporteerd over de lopende investeringen. In de programma's is de voortgang op de investeringen in het programma opgenomen.
Voortgang grote projecten
In de leidraad grote projecten is afgesproken dat via de tussentijdse rapportages de rapportage plaats vindt over de grote projecten. De grote projecten die zijn aangewezen betreffen:
Projectnaam | Planning | Financiën | Risico's | Fase | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A1 Bedrijvenpark Deventer |
| Op koers |
| Behoeft aandacht |
| Op koers | Realisatiefase | |
De Marke Zuid |
| Behoeft aandacht |
| Op koers |
| Op koers | Realisatiefase | |
Podiumkunsten onder één dak |
| Behoeft aandacht |
| Op koers |
| Op koers | Verkenningsfase | |
Slim warmtenet Zandweerd, fase 1 |
| Op koers |
| Behoeft aandacht |
| Behoeft aandacht | Realisatiefase | |
Sportvoorziening Bathmen |
| Op koers |
| Op koers |
| Behoeft aandacht | Realisatiefase | |
Zie voor informatie over de afzonderlijke projecten de Grote projecten .

