Onderstaand is het overzicht van de autonome ontwikkelingen opgenomen. Er zijn ook een aantal autonome ontwikkelingen benoemd die binnen het programma worden opgelost. Deze worden positief en negatief weergegeven.
(Bedragen x € 1.000) (-/- = nadeel)
Nr. | Omschrijving | Programma | Structureel/ | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
01 | Verkiezingen Tweede Kamer | Burger en Bestuur | Incidenteel | -344 | 0 | 0 | 0 |
01 | Verkiezingen Tweede Kamer | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | 344 | 0 | 0 | 0 |
02 | Nadeel leges opbrengsten | Ruimtelijke Ontwikkeling | Incidenteel | -1.600 | 0 | 0 | 0 |
03 | BUIG | Inkomensvoorziening en Arbeidsmarkt | Structureel | 0 | 0 | 0 | 0 |
04 | Bewindvoeringskosten bijzondere bijstand | Inkomensvoorziening en Arbeidsmarkt | Incidenteel | 250 | 0 | 0 | 0 |
05 | Frictiekosten Circulus | Inkomensvoorziening en Arbeidsmarkt | Incidenteel | -227 | 0 | 0 | 0 |
06 | Studietoeslag | Inkomensvoorziening en Arbeidsmarkt | Incidenteel | -375 | 0 | 0 | 0 |
07 | Tijdelijke huisvesting VSO Deventer | Jeugd en Onderwijs | Incidenteel | -41 | -41 | 0 | 0 |
08 | Work in NL | Economie en Internationaal Beleid | Incidenteel | -147 | 0 | 0 | 0 |
08 | Work in NL | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | 147 | 0 | 0 | 0 |
09 | CDOKE bijdrage 2026 | Energietransitie | Incidenteel | 0 | -6.306 | 0 | 0 |
09 | CDOKE bijdrage 2026 | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | 0 | 6.306 | 0 | 0 |
10 | Vrijval algemeen energie budget | Energietransitie | Incidenteel | 295 | 0 | 0 | 0 |
11 | Bijstelling loonsom CAO | Bedrijfsvoering | Incidenteel | 0 | 0 | 0 | 0 |
11 | Bijstelling loonsom CAO | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | 2.099 | 0 | 0 | 0 |
12 | Energiekosten | Bedrijfsvoering | Incidenteel | -140 | 0 | 0 | 0 |
13 | Meicirculaire 2025 | Algemene dekkingsmiddelen | Structureel | 4.471 | 0 | 0 | 0 |
14 | Septembercirculaire 2025 | Algemene dekkingsmiddelen | Structureel | 2.349 | -651 | -981 | -1.104 |
15 | Precariobelasting | Economie en Internationaal Beleid | Incidenteel | -21 | 0 | 0 | 0 |
15 | Precariobelasting | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | 143 | 0 | 0 | 0 |
16 | Stelpost autonome ontwikkelingen | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | 1.090 | 0 | 0 | 0 |
17 | Renteresultaat 2025 | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 8.292 | -692 | -981 | -1.104 |
01. | Verkiezingen Tweede Kamer |
|---|---|
Door de val van het Kabinet in het voorjaar zijn er in oktober 2025 vervroegde verkiezingen voor de Tweede Kamer. Gemeenten hebben daarvoor in de septembercirculaire van het Rijk een eenmalig extra budget ontvangen. Voor Deventer is dit €343.910. We verwachten dat de kosten binnen dit budget kunnen worden gerealiseerd. | |
02. | Nadeel leges opbrengsten |
Bij de monitoring van de legesopbrengsten constateren wij een onderschrijding van de begrote baten in de begroting 2025. Op basis van de huidige inzichten verwachten wij dat de inkomsten circa €1,6 miljoen lager zullen uitvallen dan oorspronkelijk geraamd. Deze afwijking is grotendeels het gevolg van externe factoren, zoals bezwaarprocedures en projectontwikkelaars die hun vergunningsaanvragen uitstellen. Hierdoor zijn de legesinkomsten lastig te voorspellen. | |
03. | BUIG |
Hoewel Deventer het qua volume beter doet dan het landelijke beeld is, is het budget desondanks onvoldoende om de lasten bijstand, IOAW, IOAZ, Bbz en LKS over 2025 te dekken. Het definitieve BUIG budget 2025 is bijna € 2.154.606 hoger dan het voorlopig budget. De verwachting is dat er op basis van aangepaste budget een tekort is van ongeveer € 520.000. Deze prognose is op basis van de actuele cijfers tot en met september 2025. We verwerken daarom de voorlopige cijfers nu eerst neutraal en zodra de definitieve gegevens over heel 2025 bekend zijn, dus tot en met december 2025, verwerken we het definitief bij de jaarrekening. Het voorlopige budget voor 2026 is € 1.262.275 hoger dan het budget 2025. Over 2026 verwachten we een tekort van € 399.000. Dit is een eerste prognose op basis van het voorlopig budget. Het budget vanuit de laatste BUIG circulaire wordt uiteindelijk in 2026 nog twee keer aangepast (het nader voorlopige BUIG budget 2026 in het voorjaar en het definitieve BUIG budget 2026 in het najaar). De aanpassingen naar aanleiding hiervan zullen worden verwerkt bij de eerste tussenrapportage 2026 respectievelijk de tweede tussenrapportage 2026. Over de BUIG zal nog een raadsinformatiebrief verschijnen. | |
04. | Bewindvoeringskosten bijzondere bijstand |
Op bewindvoering bijzondere bijstand is een voordeel te melden van € 250.000. Door de conjunctuur is er minder vraag naar geweest. Deze middelen kunnen vrijvallen ten gunste van de algemene middelen. In een eerdere tussenrapportage is ook al eens een voordelig effect gemeld. Aangezien het drempelbedrag BBZ met ingang van 2026 omhoog gaat kan dit voordelige effect niet structureel afgeraamd worden. | |
05. | Frictiekosten Circulus |
Bij Circulus is sprake van éénmalige frictiekosten. Gezien de aard van de frictiekosten (contractuele verplichting) heeft het college BW reeds besloten over de wijziging in DVO en de vaststellingsovereenkomst. De omvang van de frictiekosten bedraagt € 227.311 voor 2025. Er is geen budgettaire ruimte binnen programma Inkomensondersteuning en arbeidsmarkt en voorgesteld wordt dit ten laste te brengen van algemene middelen. En betreft het hier een autonome ontwikkeling. Bij de 1e tussenrapportage is deze al eens gemeld als risico. | |
06. | Studietoeslag |
Studenten met een medische beperking kunnen vaak niet bijverdienen naast hun studie. Deze studenten kunnen mogelijk een studietoeslag krijgen. De studietoeslag kan met terugwerkende kracht tot vijf jaar terug worden aangevraagd, vanaf 1 april 2022. Wij zien zowel verleden jaar als dit jaar een toename van aanvragen voor Studietoeslag en veelal ook met terugwerkende kracht. De gemeente heeft geen beleidsruimte in mogelijkheid beperken terugwerkende kracht en de hoogte van de toeslag. Dit is wettelijk geregeld. Bij de 1e tussenrapportage is deze al eens gemeld als risico. Het gaat hier om een éénmalig bedrag van € 375.000 in 2025. | |
07. | Tijdelijke huisvesting VSO Deventer |
Met de verdere groei van Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) Deventer worden aanvullende vierkante meters gehuurd in de tijdelijke huisvesting aan de Zutphenseweg. De aanvullende vierkante meters zijn geschikt gemaakt voor het onderwijs. Wij zijn als gemeente wettelijk verplicht bij te dragen in de kosten voor de huisvesting van de leerlingen. Zowel de huurprijs als de kosten voor het geschikt maken, zijn incidentele kosten. In de zomer van 2026 wordt de nieuwbouw van VSO Deventer opgeleverd. De servicekosten van de huurlocatie worden doorberekend aan schoolbestuur SOTOG (en zijn daarmee budgetneutraal). | |
08. | Work in NL |
Vanuit de meicirculaire 2025 ontvangen we voor 3 jaar een bijdrage van 147.397 per jaar om goede informatievoorziening, hulp en dienstverlening aan Europese Unie (EU)- arbeidsmigranten te bieden. De lasten in 2026 en 2027 zijn verwerkt in de programmabegroting 2026. De lasten in 2025 verwerken we via deze tweede tussenrapportage. | |
09. | CDOKE bijdrage 2026 |
De CDOKE (regeling Capaciteit Decentrale Overheden voor Klimaat- en Energiebeleid) is bedoeld om extra personeel aan te trekken, kennis te vergroten en externe expertise in huis te halen of in te huren. Tot 2026 was dit een SPUK uitkering, vanaf 2026 is dit omgezet in een decentralisatie-uitkering. Bij de septembercirculaire 2025 is gemeld dat Deventer € 6,3 mln. zal ontvangen. Dit is onder andere de CDOKE basisfinanciering en CDOKE planfinanciering. In afwachting van actualisatie van het klimaat- en energiebeleid parkeren we deze middelen voorlopig op het programma algemene middelen. | |
10. | Vrijval algemeen energie budget |
Bij de voorjaarsnota 2024 zijn middelen vrij gemaakt ten behoeve van de energietransitie voor de onderdelen: Verduurzaming Colmschate en andere wijken, aanvullend mobiliteitsbeleid, zero-emissie zone en de energiebesparingsplicht. In het najaar van 2024 zijn er vanuit de CDOKE planfinanciering regeling aanvullende middelen beschikbaar gesteld welke deels een overlap hebben met de onderdelen waar vanuit de algemene middelen budget voor is gegeven. Voor de onderdelen waar extra CDOKE middelen voor zijn ontvangen wordt het budget 2025 uit de algemene middelen terug gegeven. Vrijval van het budget 2026 en 2027 is via de begroting 2026 geregeld. | |
11. | Bijstelling loonsom CAO |
Het loon-effect van de CAO gemeentepersoneel, afgesloten begin 2025 is voor het jaar 2025 lager dan de loonstijging die is voorzien in de begroting. De begrote loonruimte ter hoogte van € 2,1 miljoen valt vrij ten gunste van het resultaat. | |
12. | Energiekosten |
Door sterke prijsstijgingen van elektriciteit zijn de energiekosten voor het stadhuis €200.000 hoger dan begroot. In 2025 kan hiervan €60.000 worden opgevangen binnen het budget door eenmalig voordeel op onderhoudskosten voor het gebouw. | |
13. | Meicirculaire 2025 |
Over de financiële effecten van de meicirculaire 2025 is de raad geïnformeerd via raadsmededeling (2025-549). De financiële effecten voor het jaar 2025 zijn verwerkt in deze 2e tussentijdse rapportage. De financiële effecten voor 2026 en volgende jaren zijn verwerkt in de begroting 2026. | |
14. | Septembercirculaire 2025 |
Over de financiële effecten van de septembercirculaire 2025 is de raad geïnformeerd via raadsmededeling (2025-827). De financiële effecten zijn verwerkt in deze 2e tussentijdse rapportage. | |
15. | Precariobelasting |
De precario melding inneming openbare gemeentegrond is €121.000 hoger dan begroot. Hiervan is €28.000 gerelateerd aan de Lebuinuspleinen, Nieuwe Markt. | |
16. | Stelpost autonome ontwikkelingen |
In de stelpost autonome ontwikkelingen zit nog een bedrag van €1,1 miljoen. De stelpost laten we vrijvallen ten gunste van het resultaat. | |
17. | Renteresultaat 2025 |
In de 1e Tussentijdse rapportage 2025 hebben wij gemeld dat de omslagrente verlaagd werd van 1,7% naar 1,4%. Dit heeft geleid tot lagere kapitaallasten op de investeringen. Sindsdien zijn de rentebaten op het tegoed bij de schatkist verder gestegen. Het renteresultaat stijgt van €21.000 naar €393.000. Dit voordelig resultaat ter hoogte van €372.000 wordt gestort in de generieke weerstandsreserve. |

