Verbindend kader
In Deventer investeren we in een omgeving waarin inwoners elkaar kunnen ondersteunen en werken samen met maatschappelijke partners om duurzame hulp te bieden. Onze gedeelde ambitie is: op weg naar een toekomstbestendige sociale basis in Deventer. Het is belangrijk voor Deventer om een lokale aanpak te hanteren die is afgestemd op de specifieke behoeften en kenmerken van de gemeente en haar inwoners. Het bieden van maatwerkoplossingen en het betrekken van inwoners bij de ontwikkeling van beleid kan zorgen voor effectievere en meer inclusieve dienstverlening. Dit vereist een zorgvuldige aanpak waarin we laten zien dat we als gemeente klaarstaan voor onze inwoners en begrip hebben voor hun soms complexe levensomstandigheden. Het sociaal domein bestrijkt ongeveer de helft van het budget dat omgaat in de begroting van de gemeente Deventer. Dat budget zetten we in vanuit een gedeelde ambitie, visie en aanpak wat helpt om nog betere successen voor onze inwoners, professionals en de gemeente te realiseren in het sociale domein. We richten ons beleid om inwoners een gevoel van bestaanszekerheid te geven, gelijke kansen te bevorderen en gezond samenleven te vergemakkelijken.
- We investeren in bestaanszekerheid voor inwoners die het moeilijk hebben, zodat hun inkomen, werk of woonsituatie stabiel en voorspelbaar wordt. Met begrijpelijke regels en voorschriften. Bestaansonzekerheid kan schadelijk zijn en belemmert mensen om volledig deel te nemen aan de samenleving en een gezond leven te leiden. We zorgen voor voldoende inkomen, een geschikte woning en een veilige leefomgeving. Vanuit deze basis is meedoen mogelijk. Met een mensgerichte benadering voorkomen we zo onnodig leed en oplopende kosten.
- We investeren niet overal gelijk, maar daar waar het het meest nodig is om kansen te bieden aan inwoners in kwetsbare situaties. We streven ernaar dat de nieuwe generatie met minder achterstanden opgroeit. We investeren in de jeugd en bieden maatwerk aan inwoners die onze steun of zorg nodig hebben. We zoeken actief naar inwoners die geen hulp vragen, maar deze wel nodig hebben. We geven de jeugd de kans om hun talenten te ontwikkelen via kansrijke start. We hebben extra aandacht voor de positie van jongeren en jongvolwassenen. Inwoners voor wie kansen niet vanzelfsprekend zijn, bieden we gerichte ondersteuning.
- We investeren in het creëren van verbindingen in de buurt voor een gezond samenleven. Een vitale samenleving waarin inwoners elkaar ontmoeten en actief zijn, gezond eten, zich gezond voelen en samen bijdragen aan het versterken van onze gemeenschap. We moedigen aan om vitaliteit te bevorderen, omdat een gezonde omgeving effectiever is gebleken dan individuele inspanningen gericht op een gezondere levensstijl. We werken over alle terreinen heen vanuit positieve gezondheid. Vanuit het Preventieplan investeren we in een gezonde omgeving en stimuleren gezond leven.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Maatwerk
Waar inwoners onvoldoende in staat zijn om deel te nemen, ondersteunen we ze. Dit doen we door goed naar de specifieke omstandigheden te kijken en ondersteuning of zorg te bieden waar nodig.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Regionale voorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang
Door regionale voorzieningen beschermd wonen, maatschappelijke opvang, bed & break, oggz en verslavingszorg wordt maatschappelijke uitval van inwoners voorkomen, maatschappelijk herstel, participatie en zelfredzaamheid van inwoners vergroot en de veiligheid en stabiliteit van deze inwoners bevorderd, waardoor inwoners (zo snel mogelijk weer) zo zelfstandig mogelijk kunnen wonen, met daarbij de noodzakelijke hulp, zorg en/of begeleiding. We streven ernaar dat er minder inwoners vanuit onze regio in 2026 genoodzaakt zijn gebruik te maken van maatschappelijke opvang en beschermd wonen in onze regio dan in 2023.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2025
Er wordt voortvarend gewerkt aan de uitvoering van de regionale acties vanuit de vastgestelde regiovisie 2024 t/m 2026 en het lokaal actieplan. Helaas moeten we concluderen dat de wachtduur in 2024 nog steeds niet afneemt en zelfs oploopt. Op dit moment verwachten we nog niet een snelle kentering hiervan in 2025. Het behalen van het doel binnen de betreffende periode wordt daarmee onzeker. Daarnaast is recent een aantal interventies ingezet (zoals de start van de pilots intensieve ambulante begeleiding/beschermd thuis) waarvan het effect op de afname van de wachtduur verwacht wordt. We zullen dit in 2025 actief blijven monitoren en zo nodig in overleg met alle regiogemeenten huidige en nieuwe interventies heroverwegen om een trendbreuk in de stijgende wachtduur te realiseren.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2025
Ook voor de maatschappelijke opvang wordt ingezet op de in- en uitvoering van regionale en lokale acties vanuit de regiovisie. Helaas is er sprake van blijvende drukte in de maatschappelijke opvang en zien we op dit moment de trajectduur helaas nog niet afnemen. Ook het behalen van het doel binnen de betreffende periode wordt daarmee onzeker. Daarnaast is recent een aantal interventies ingezet (zoals de start van Housing First en Kamers met Aandacht) waarvan het effect op de afname van de trajectduur verwacht wordt. We zullen dit in 2025 actief blijven monitoren en zo nodig in overleg met alle regiogemeenten huidige en nieuwe interventies heroverwegen om een trendbreuk te realiseren in de trajectduur die niet afneemt.Doelstelling - Sociale cohesie, diversiteit en inclusiviteit
Voor de realisatie van de permanente uiting is een zorgvuldig proces ingezet dat wordt begeleid door het Kunstenlab. Er zijn meerdere sessies geweest met partners die zich bezig houden met diversiteit & inclusie. Partijen hebben een bezoek gebracht aan mogelijke locaties. Momenteel zitten we in de fase dat drie kunstenaars zijn geselecteerd. Zij maken een schetsontwerp.. Zodra deze gereed zijn zal er een keuze worden gemaakt voor één kunstenaar die een definitief ontwerp zal maken. Daarna zal de realisatie plaats vinden. Op dit moment wordt onderzocht of op de korte termijn een alternatief kan worden gerealiseerd.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Gezond leven in Deventer
Inwoners in Deventer kunnen zo lang mogelijk gezond leven in Deventer ongeacht afkomst, sociaal economische status en kennis.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Sport en beweging
Samen sporten maakt sterk. We versterken het georganiseerd sporten bij verenigingen, als belangrijke sociale en sportieve basis.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Inburgering
Inburgeringsplichtigen: <ol start="1"><li>voelen zich thuis in Deventer; </li><li>nemen zo snel mogelijk deel aan de samenleving; </li><li>leren zo snel mogelijk de Nederlandse taal op het voor hen hoogst haalbare niveau en volwaardig aan de Nederlandse samenleving gaan deelnemen, bij voorkeur door middel van betaald werk. </li></ol>
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2025
Door de voorgestelde formatie-uitbreiding is de verwachting dat de prestaties wordt gerealiseerd. De omvang van instroom van nieuwe inburgeringsplichtige statushouders was in 2024 lager dan geraamd. Dat was mede het gevolg van het achterblijven van huisvesting van nieuwe statushouders. Die trend lijkt zich in 2025 voort te zetten. Daardoor heeft de groep statushouders in regie nog niet de omvang van 600. Dit jaar starten naar verwachting steeds meer statushouders al voor hun huisvesting met inburgering. Voor gezinsmigranten geldt dat de prestatie wel wordt behaald.Historie
Wijzigingen deze periode
| Omschrijving | Soort afwijking | |
|---|---|---|
| Technische wijziging 2e tussentijdse rapportage 2025 | Technisch | |
De cijfers in dit programma worden aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. In bijlage 2 - Technische wijziging 2e Tussentijdse rapportage 2025 is een nadere specificatie opgenomen. | ||
| Wmo dienstverlening | Knelpunten bestaand beleid | |
In 2025 is €25,8 miljoen begroot voor Wmo dienstverlening voor onderstaande onderdelen. De verwachting is dat de uitgaven €1,85 miljoen lager uitkomen dan begroot. Het overschot van €1,85 miljoen komt bovenop het overschot van €2 miljoen in de 1e Tussentijdse rapportage 2025. Daarmee zijn de budgetten in 2025 in totaal dus € 3,85 miljoen neerwaarts bijgesteld. Binnen de gemeente Deventer is al jarenlang een trend te zien van overschotten in de budgetten van de Wmo, dit omdat de verwachte stijging van kosten binnen de Wmo door de vergrijzing tot op heden nog achterblijft. Vanuit deze overschotten is in de begroting 2026 het totaalbudget van de Wmo structureel met € 1 miljoen verlaagd vanaf 2027 (2026 met € 400.000). De belangrijkste oorzaken voor de lagere verwachte uitgaven Wmo zijn: Huishoudelijke hulp, zorg in natura (ZIN): € 1.270.000 De belangrijkste reden voor het overschot is dat de volumegroei die begroot was, in werkelijkheid niet heeft plaatsgevonden. In 2025 is het aantal toewijzingen en het toewijzingsbedrag ongeveer gelijk gebleven aan 2024 en 2023. Dit komt doordat we actief sturen op eigen kracht van de inwoner en passend indiceren vanuit het vastgestelde protocol. Wmo-coaches kijken goed naar wat de inwoner nodig heeft en naar de eigen mogelijkheden binnen het netwerk. Ook van aanbieders horen we dat we voldoende indiceren. Er zijn daarnaast weinig klachten/bezwaren van inwoners. Begeleiding, zorg in natura (ZIN): € 110.000 Ook hier geldt net als bij Huishoudelijke hulp ZIN dat de beoogde volumegroei die begroot was in werkelijkheid niet heeft plaatsgevonden. Hulpmiddelen: € 320.000 In de begroting 2025 werd een lichte groei verwacht. We hebben in 2025 verder doorgebouwd op de stedelijke mobiliteitspool waardoor individuele inzet van scootmobielen en driewielfietsen afneemt. Daarnaast zijn woningaanpassingen lastig te begroten vanwege het incidentele karakter en de hoogte van de toekenning. Begeleiding, persoons gebonden budget (PGB): € 150.000 Binnen Uitvoering Wmo wordt zorgvuldig getoetst op de pgb-vaardigheid en eisen die aan een PGB worden gesteld. Hiermee wordt voorkomen dat inwoners in de problemen komen met een PGB. Het gevolg is wel dat er minder PGB's worden afgegeven omdat niet alle inwoners of vertegenwoordigers die een PGB aanvragen pgb-vaardig zijn. | ||
| Planmatig onderhoud kernbezit | Herschikkingen | |
Op basis van het geactualiseerde jaarplan planmatig onderhoud is de verwachting dat wij in 2025 circa €1.410.897 aan planmatig onderhoud voor ons kernbezit gaan uitvoeren. Dat is €199.457 minder dan het begrote onderhoudsbudget van €1.610.354. Het verschil wordt gestort in de bestemmingsreserve ‘Planmatig onderhoud kernbezit’. Deze wijziging heeft betrekking op de volgende programma's en bedragen (- is verhoging , + is verlaging van het onderhoudsbudget): - Openbare orde en veiligheid: -€102.709; - Leefomgeving: -€52.689; - Milieu en klimaat: -€19.456; - Herstructurering en vastgoed: -€14.354; - Meedoen: €82.052; - Jeugd en onderwijs: €9.964; - Kunst en Cultuur: €167.666. | ||
| Spreidingswet (septembercirculaire) | Budgetoverhevelingen | |
In de septembercirculaire 2025 wordt in verband met de Spreidingswet € 66.618 aan middelen beschikbaar gesteld voor 2025. Vanwege de met de Spreidingswet omgeven onzekerheden en dat het beroep dat hierop wordt gedaan hoger is dan waarmee rekening is gehouden met de begroting, moeten deze worden overgeheveld naar 2026. | ||
| Buurtagenda Deltabuurt | Budgetoverhevelingen | |
Voor de Buurtagenda Deltabuurt is budget van 2025 al gereserveerd voor de uitvoering in 2026. Conform afspraak lopen de uitvoeringsplannen van de Buurtagenda door tot en met eind 2026, zoals vastgesteld in nota 2023-547 en toegelicht in de bijbehorende raadsmededeling “Buurtagenda Deltabuurt”. In 2026 zullen de resterende middelen uit dit project worden ingezet voor: - De voortzetting van de functie van de buurtmaker voor de sociale balans, - het versterken van de voorziening Huis van de Wijk en - ondersteuning van het programma Opvoeden in Rivierenwijk. Omdat alle middelen geraamd zijn in 2025 maar het project doorloopt in 2026 wordt voorgesteld om €320.000 over te hevelen naar 2026 om dan ook uitvoering te kunnen geven aan de Buurtagenda Deltabuurt. | ||
| Plankosten De Scheg | Knelpunten bestaand beleid | |
Voor de voorbereiding van de renovatie van De Scheg zijn de begrote voorbereidingskosten onvoldoende. De aanvullende geraamde plankosten voor 2025 komen uit op € 280.000. In juli 2025 heeft het college voorgesteld om hiervan de helft (€ 140.000) ten laste van de gemeente te laten komen en dit mee te nemen in de eerstvolgende tussenrapportage. De andere helft is voor rekening van het Sportbedrijf. De raad is hierover geïnformeerd via een raadsinformatiebrief (2025-417). | ||
| Verbouwing Kadera (vrouwenopvang) | Overige afwijkingen | |
Centrumgemeente Zwolle doet een verzoek aan de 11 gemeenten in de regio IJsselland om eenmalig bij te dragen aan de verbouwing van Kadera. De aanvraag voor Deventer is een eenmalige bijdrage van €207.000. Wat deze aanvraag noodzakelijk maakt is het specifieke type opvang, in combinatie met het ouder- en kindvraagstuk. In de huidige situatie is de veiligheid van de kinderen in het geding doordat ouderlijk toezicht beperkt is in een pand waar de keuken, het sanitair en de woonruimtes verspreid over het gebouw zijn. De voorgestelde aanpassingen aan de fysieke omgeving zijn noodzakelijk om de veiligheid van de kinderen te waarborgen. Deze aanpassingen zijn direct gekoppeld aan het verbeteren van ouderlijk toezicht. Hierdoor kunnen de voorgestelde aanpassingen om veiligheidsredenen als noodzakelijk worden beschouwd. | ||
| Teruggave jaarrekeningsresultaat GGD 2024 | Overige afwijkingen | |
De GGD had in 2024 een positief resultaat in de jaarrekening van €975.000. Deze wordt in 2025 uitgekeerd op basis van de gebruikelijke verdeelsleutel over de 11 deelnemende gemeenten. Voor de gemeente Deventer betekent dit een bedrag van afgerond €183.000. Hierover is reeds geïnformeerd in de raadsvergadering van 11 juni 2025, raadsmededeling 2025-405. | ||
| Wet integrale suïcidepreventie (septembercirculaire) | Overige afwijkingen | |
Op 1 januari 2026 treedt de Wet integrale suïcidespreventie in werking. Gemeenten worden op grond van deze wet geacht suïcidepreventie in hun gezondheidsbeleid op te nemen en uit te voeren. Hiertoe wordt vanuit het Rijk vanaf 2026 jaarlijks € 10 miljoen beschikbaar gesteld. Voor Deventer betreft dit €60.000 - €70.000. In samenspraak met onze partners wil gemeente Deventer suïcidepreventie opnemen als onderdeel binnen het beleid rondom welbevinden, sociale veiligheid en welzijn. We richten ons in het bijzonder op jongeren en jongvolwassenen. We zetten in op de ontwikkeling van een doorgaande lijn in het onderwijs om leerlingen en studenten veerkrachtiger en weerbaarder te maken, hen een veilige schoolomgeving en emotionele veiligheid te bieden. Daarnaast richten we een suïcidepreventiecentrum op waar kennis en ervaringsdeskundigheid samenkomt om lotgenoten te kunnen begeleiden. Hierbij werken we samen met zelfregiecentra in de regio en faciliteren we in lotgenotengroepen voor mensen met suïcidale gedachten, voor nabestaanden en specifiek voor jongeren/jongvolwassenen. Ook verbinden we ons met landelijke initiatieven en campagnes voor meer bewustzijn over dit thema. We werken nauw samen met Mind Us om het mentaal welbevinden van jongeren in Nederland te bevorderen. Zo ondersteunen we Mind Us in de lokale ontsluiting van Het platform In je Bol!, de online plek voor jongeren tussen 16-27 jaar om beter in je vel te zitten. Gemeente doet dit samen met een aantal van haar partners zoals GGD IJsselland, 113, Jeugdgezondheidszorg, Onderwijs, Vriendendiensten (zelfregie en herstel) en jongerencafé, Tactus, Mind Us en welzijnspartners. | ||
| Mantelzorgwaardering faillissement Groupcard | Overige afwijkingen | |
Door het faillissement van Groupcard kunnen 3467 mantelzorgers in Deventer hun tegoed op de Deventer Doet Pas sinds 28 juli 2025 niet meer besteden. Ter compensatie ontvangt elke gedupeerde mantelzorger een bedrag gelijk aan wat de gemeente voor 2025 op de pas heeft gestort, namelijk €75 per mantelzorger. Mantelzorgers die meer tegoed op de pas hadden staan en hierdoor in financiële problemen komen, kunnen via een individueel gesprek met de gemeente kijken naar aanvullende regelingen. Voor de uitvoering van de compensatie is een totaalbudget van € 280.000 nodig: €260.000 voor de compensatie en €20.000 voor organisatiekosten. Dit is via de raadsmededeling 2025-785 in oktober 2025 gedeeld met uw raad, waarbij voorgesteld is de middelen beschikbaar te stellen in de 2e tussentijdse rapportage. Voor 2026 wordt een nieuwe werkwijze ontwikkeld waarmee de mantelzorgwaardering voortgezet wordt. | ||
| Regionale heroïnebehandeling (septembercirculaire) | Herschikkingen | |
In de septembercirculaire 2025 wordt in verband met de Regionale heroïnebehandeling €617.119 aan middelen beschikbaar gesteld voor 2026. Het gaat hier om een herschikking van middelen van een specifieke uitkering (SPUK) naar het Gemeentefonds. | ||
Specificaties wijzigingen deze periode
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode | ||||||
(bedragen x € 1.000) | ||||||
Onderwerp | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Technische wijziging 2e tussentijdse rapportage 2025 | Lasten | 2.583 | 151 | 204 | 209 | 207 |
Wmo dienstverlening | Lasten | -1.850 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Spreidingswet (septembercirculaire) | Lasten | 0 | 67 | 0 | 0 | 0 |
Planmatig onderhoud kernbezit | Lasten | -82 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plankosten De Scheg | Lasten | 280 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Buurtagenda Deltabuurt | Lasten | -320 | 320 | 0 | 0 | 0 |
Verbouwing Kadera (vrouwenopvang) | Lasten | 207 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Teruggave jaarrekeningsresultaat GGD 2024 | Lasten | -183 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wet integrale suïcidepreventie (septembercirculaire) | Lasten | 0 | 59 | 62 | 64 | 67 |
Mantelzorgwaardering faillissement Groupcard | Lasten | 280 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 915 | 597 | 266 | 274 | 274 | |
Technische wijziging 2e tussentijdse rapportage 2025 | Baten | 1.207 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plankosten De Scheg | Baten | 140 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regionale heroïnebehandeling (septembercirculaire) | Baten | 0 | -617 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 1.347 | -617 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 432 | -1.214 | -266 | -274 | -274 | |
Exploitatie
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 93.712 | 18.826 | 112.538 | 915 | 113.453 |
Baten | 6.298 | 14.171 | 20.469 | 1.347 | 21.816 |
Saldo | -87.414 | -4.655 | -92.069 | 432 | -91.637 |
Reserves
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 2.043 | -1.900 | 143 | 0 | 143 |
Baten | -2.712 | -4.712 | -7.424 | 11 | -7.413 |
Saldo | -669 | -6.612 | -7.281 | 11 | -7.270 |
Voorzieningen
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Investeringen
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 11.096 | 18 | 18 | 0 | 18 |
Baten | -1.944 | -74 | -74 | 0 | -74 |
Saldo | 9.152 | 8.582 | 17.734 | -93 | 17.640 |
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |||
|---|---|---|---|---|---|---|
Atletiekbaan Keizerslanden | 5.2 |
| Op koers | De oplevering vindt in het voorjaar 2025 plaats. | ||
Kunstgrasveld Lettele | 5.2 |
| Op koers | In het najaar 2024 is gestart met de voorbereiding van de aanleg van het kunstgrasveld. | ||
Kunstgrasvelden vervanging toplaag | 5.2 |
| Op koers | In het najaar 2024 is gestart met de voorbereiding van de vervanging van toplaag van de kunstgrasvelden. | ||
Luchtbehandelingssysteem De Fermerie | 6.1 |
| Behoeft aandacht | Voorlopig is de investering uitgesteld omdat eerst bepaald dient te worden wat het toekomstperspectief en de pandstrategie van het pand is. Zodra dit bekend is zal bepaald worden of een investering in het luchtbehandelingssysteem nodig is. | ||
Nieuwbouw sporthal Bathmen | 5.2 |
| Op koers | Voor ontwikkeling zie leidraad grote projecten. | ||
Nieuwbouw sporthal Marke zuid | 5.2 |
| Op koers | Voor ontwikkeling zie leidraad grote projecten. | ||

