In dit programma gaat het om de relatie van de gemeente met de inwoner en de manier waarop Deventer bestuurd wordt.
Het gemeentebestuur wordt gevormd door de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders. De raad is de vertegenwoordiging van de inwoners van Deventer. Ze bestaat uit 39 raadsleden en geeft richting aan het beleid en controleert de uitvoering daarvan. Het dagelijks bestuur van de gemeente is belegd bij het college van B&W. Binnen de door de raad gestelde kaders geeft het college uitvoering aan het beleid.
De gemeente heeft vele taken. De rol die ze aanneemt loopt uiteen van reguleren (vergunningen verlenen en handhaven), uitvoeren, regisseren in netwerkverbanden, stimuleren of faciliteren (subsidies) tot loslaten, wanneer particuliere initiatieven de overheid niet nodig hebben. We nodigen inwoners en organisaties actief uit om mee te denken en initiatief te nemen.
Onze dienstverlening sluit aan op de vraag van inwoners en ondernemers. Producten en diensten zijn toegankelijk, met transparante procedures, korte doorlooptijden en heldere antwoorden door kundige en vriendelijke medewerkers. We bieden advies als er meer ondersteuning nodig is. We werken aan passende regels: we kijken welke regels belemmerend werken, onnodige regelgeving wordt losgelaten. De komende jaren willen we voor inwoners en ondernemers de regie op de eigen gegevens verbeteren.
Inwoners en ondernemers kiezen zelf het contactkanaal met de gemeente. Veel dienstverlening is digitaal beschikbaar, maar sommige vragen lenen zich niet voor digitale afhandeling. Bovendien heeft een deel van onze inwoners moeite met digitale dienstverlening. Daarom zijn alle contactkanalen (balie, telefoon, email, social media, whatsapp en digitaal) van groot belang, houden we deze kanalen maximaal open en kiest de inwoner zélf zijn contactkanaal: de omnichannel strategie. Dit is niet alleen klantvriendelijk, het is tevens (kosten)efficiënt, omdat het herstelkosten in de vorm van informatieloops, onnodig contact, klachten en bezwaar helpt voorkomen.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - We streven naar een (meer) participerende samenleving
Participatie en een modern samenspel tussen overheid en samenleving versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde. We willen de kennis en ervaring van inwoners en ondernemers goed benutten.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Doelstelling - We leveren gastvrije dienstverlening die voldoet aan de landelijke BurgerServiceCode
Onze dienstverlening sluit aan op de vraag van inwoners en ondernemers. Producten en diensten zijn toegankelijk, met transparante procedures, korte doorlooptijden en heldere antwoorden door kundige en vriendelijke medewerkers. We hanteren hiervoor de kwaliteitsnormen uit de landelijke BurgerServiceCode.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - We werken aan partnerschappen en subsidieverwerving
We willen Deventer zodanig positioneren in (boven) regionale samenwerkingen dat dit ten goede komt aan de ambities en opgaven waar Deventer voor staat én Deventer (nog) beter te positioneren op nationale en internationale schaal. Gelijktijdig met het versterken van deze samenwerkingen zetten we in om succesvolle aanvragen te doen voor subsidies.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Wijzigingen deze periode
| Omschrijving | Soort afwijking | |
|---|---|---|
| Technische wijziging 2e tussentijdse rapportage 2025 | Technisch | |
De cijfers in dit programma worden aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. In bijlage 2 - Technische wijziging 2e Tussentijdse rapportage 2025 is een nadere specificatie opgenomen. | ||
| Verkiezingen Tweede Kamer | Autonome ontwikkelingen | |
Door de val van het Kabinet in het voorjaar zijn er in oktober 2025 vervroegde verkiezingen voor de Tweede Kamer. Gemeenten hebben daarvoor in de septembercirculaire van het Rijk een eenmalig extra budget ontvangen. Voor Deventer is dit €343.910. We verwachten dat de kosten binnen dit budget kunnen worden gerealiseerd. | ||
| Vrijval Mijn Deventer.nl | Overige afwijkingen | |
De kosten voor ontwikkeling en beheer van de software ten behoeve van Mijn Deventer.nl worden geschat op ca. €100.000,00. Daarmee komen de ontwikkelkosten €90.000 lager uit dan de begrote €190.000. Dit bedrag kan vrijvallen. | ||
| Incidenten riolering | Risico's en kansen | |
Binnen het taakveld riolering en waterhuishouding hebben zich in 2025 enkele grotere incidenten voorgedaan die leiden tot extra kosten. In de eerste tussenrapportage 2025 is reeds de verstopping van de persleiding onder de Welle gemeld. De lasten om dit te verhelpen bedroegen €215.000. Nadien heeft zich een ongewenste overstort voorgedaan in Colmschate. De herstelwerkzaamheden hier bedroegen €43.000. Bij de werkzaamheden aan de Nieuwe Markt moesten er onverwacht enkele putten worden vernieuwd. De lasten hiervoor bedragen vooralsnog €150.000. aan de Londenstraat ontstond er een lekkage in een duiker persleiding en op de kruising Brinkgreverweg/Ceintuurbaan ontstond een sinkhole. de kosten voor herstel hiervan bedroegen €150.000. Delen van de bovengenoemde kosten zijn wellicht te verhalen bij derden. Hier wordt hard aan gewerkt. De kosten kunnen worden gedekt vanuit de egalisatiereserve riolering en de voorziening groot onderhoud. Bij de jaarafsluiting wordt exact inzichtelijk hoe hoog het aanvullend te dekken bedrag is. | ||
| Right to challenge | Budgetoverhevelingen | |
Het overnemen van een gemeentelijke taak vereist vooraf veel overleg en resulteert in het opstellen van een overeenkomst. Voor het dekken van de interne kosten die hiervoor gemaakt worden is eenmalig € 100.000 euro beschikbaar in programma Burger en Bestuur voor de duur van deze bestuursperiode. In 2025 is er nog geen initiatief waarvoor gebruik wordt gemaakt van het Right to Challenge. Het budget schuift door naar 2026. | ||
| Eenmalige middelen participatie | Budgetoverhevelingen | |
Het participatiebudget bestaat voornamelijk uit tijdelijke gelden. In 2025 zijn we gestart met de uitvoering van het actieplan jongerenparticipatie, dat loopt door in 2026 en daar zetten we verder op in. Daarnaast evalueren we begin 2026 het participatiebeleid met participanten en de Raad. Ook gaan we weer rondleidingen op het stadhuis aan basisschoolklassen geven. Om deze en andere doelen binnen (jeugd) participatie te realiseren is het noodzakelijk om €170.000 over te hevelen naar 2026. | ||
Specificaties wijzigingen deze periode
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode | ||||||
(bedragen x € 1.000) | ||||||
Onderwerp | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Technische wijziging 2e tussentijdse rapportage 2025 | Lasten | -40 | -39 | -39 | -39 | -39 |
Verkiezingen Tweede Kamer | Lasten | 344 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval Mijn Deventer.nl | Lasten | -90 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Right to challenge | Lasten | -100 | 100 | 0 | 0 | 0 |
Eenmalige middelen participatie | Lasten | -170 | 170 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | -57 | 231 | -39 | -39 | -39 | |
Technische wijziging 2e tussentijdse rapportage 2025 | Baten | -32 | -32 | -32 | -32 | -32 |
Totaal baten | -32 | -32 | -32 | -32 | -32 | |
Saldo | 25 | -263 | 7 | 7 | 7 | |
Exploitatie
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 12.605 | 1.090 | 13.695 | -57 | 13.639 |
Baten | 2.168 | 359 | 2.526 | -32 | 2.494 |
Saldo | -10.437 | -732 | -11.169 | 25 | -11.145 |
Reserves
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 200 | 0 | 200 | 0 | 200 |
Baten | -900 | -673 | -1.573 | 270 | -1.303 |
Saldo | -700 | -673 | -1.374 | 270 | -1.104 |
Voorzieningen
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 360 | 0 | 360 | 0 | 360 |
Baten | -434 | 0 | -434 | 25 | -409 |
Saldo | -74 | 0 | -74 | 25 | -49 |
Investeringen
(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 0 | 110 | 110 | 0 | 110 |
Saldo | 0 | 110 | 110 | 0 | 110 |

