Bedrijventerrein A1
Projectnaam | A1 Bedrijvenpark Deventer | ||
Portefeuillehouder | J. van Essen | ||
Rapportageperiode | 1 september 2025 | ||
Basisinformatie Project | |||
Zuidelijk van de A1 en gelegen tussen de N348, het dorp Epse en de spoorlijn Deventer-Zutphen ligt de locatie voor de vestiging van het bedrijventerrein A1 Bedrijvenpark Deventer. Het totale projectgebied is ongeveer 120 ha. groot, waarvan 60 ha. netto uitgeefbaar. Zie in de bijlage de situatieschets met kavelindeling voor het westelijk deel. We hebben nog ca. 5 ha. vrij uitgeefbare grond beschikbaar. | |||
Besluitvorming | |||
Samenvatting van de bestuurlijke besluitvorming omtrent A1 BP: - Bestuurlijke besluitvorming Bestemmingsplan, exploitatieplan, beeldkwaliteitsplan en grondexploitatie (Raad, november 2009); | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Lopende Uitgiftes westelijk deel 2025 De kavels 3, 4, 7 zijn grotere kavels en worden in verkoop gebracht nu we zekerheid hebben over de Smart Energy Hub. De Energy Hub is na de zomervakantie 2025 operationeel. De voorbereidingen voor de uitgifte van de grote kavels is begonnen. De verwachting is dat kavel 7 als eerste grote kavel in verkoop komt aan het einde van dit jaar. Kavel (8) is gereserveerd voor een mogelijke bedrijfsverplaatsing (De Roos Internationaal Transport B.V.). Kavels 9 en 10 zijn in verkoop gebracht op 18 september. Op 13 november 2025 sluit de inschrijftermijn. We zijn op 12 september 2024 gestart met de verkoop van drie kleinere kavels (11, 12 en 13). In het eerste kwartaal van 2025 zijn reserveringsovereenkomsten gesloten met 3 geselecteerde bedrijven. De reserveringsovereenkomsten lopen tot 1 oktober 2025. De verwachting is dat de drie kavels verkocht en geleverd worden in 2025. De kavels 17 en 19 zijn nog niet in verkoop genomen vanwege de ontsluiting op de N348. Hiervoor is nog geen tracékeuze vastgesteld door de provincie Gelderland. We verwachten dat medio 2025 een definitief tracé besluit wordt genomen. Deze kavels kunnen dan mogelijk (deels) in 2026 in verkoop worden gebracht. Het is ook mogelijk dat we deze kavels (en kavel 16) langer vasthouden om bijvoorbeeld toekomstige bedrijfsverplaatsingen te kunnen faciliteren aangezien de beschikbare voorraad hard aan het opdrogen is. Uitgifte Oostelijk deel Tussen Sligro en Reshare was op het oostelijk deel van het bedrijventerrein nog een kavel gereserveerd voor voorzieningen met betrekking tot de Smart Energy Hub. Inmiddels is duidelijk dat deze kavel hiervoor niet nodig is. De kavel werd in maart 2025 in verkoop gebracht. Vooralsnog is er geen passende koper gevonden voor deze kavel. Bouwrijp, en woonrijpmaken | |||
Voortgang | |||
Scope |
| Op koers | |
|---|---|---|---|
Uitvoering vind plaats binnen gestelde kaders. | |||
Financiën |
| Behoeft aandacht | |
Begin 2025 is de grondexploitatie geactualiseerd voor het opstellen van de jaarrekening 2024. In de jaarrekening 2024 heeft het Bedrijvenpark A1 per 1 januari 2025 een verwacht negatief resultaat van circa €17,- mln. De Provincie Gelderland heeft samen met de gemeente Deventer en de gemeente Lochem onderzocht op welke manier de verkeerveiligheid en de doorstroming van het verkeer op de N348-A1 verbeterd kan worden. De kosten worden tussen de provincie en de gemeente verdeeld conform de potentheorie. Wat voor de gemeente Deventer neerkomt op een maximale financiële bijdrage van €4.066.000,- excl. BTW. Dit bedrag is gebaseerd op een eerste grove raming met de nodige risico opslagen. Afhankelijk van de exacte scope van de reconstructie/ontsluiting is er binnen de grondexploitatie al een bedrag beschikbaar van circa €0,7 mln. tot €1,6 mln. Op basis van de huidige inzichten is een aanvullend budget nodig van €3,3 mln. tot €2,4 mln. (inclusief de risico opslagen). In 2026 zal er ambtelijke capaciteit worden ingezet op de vervolgfase en samenwerkings-overeenkomst met de provincie en de gemeente Lochem. Deze inzet wordt gedekt vanuit de bestaande budgetten binnen de grondexploitatie van het Bedrijvenpark A1. Wanneer er een meer betrouwbare raming gemaakt kan worden waaruit blijkt dat de bestaande budgetten opgehoogd moet worden dan zal daarvoor een voorstel worden gemaakt. | |||
Afwijking begroting? |
| Nee | |
Afwijking investering? |
| Nee | |
Afwijking exploitatie? |
| Nee | |
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? |
| Op koers | |
Bij de jaarrekening 2024 kent het Bedrijvenpark A1 een totaal berekende risicobedrag van €1,7 mln. De meest omvangrijke risico’s zijn de impact van mogelijke conjuncturele schommelingen op de grondprijzen, netcongestie en de impact van de nieuwe ontsluiting op de N348 uit de uitgeefbaarheid van kavels. De verwachting is dat de omvang van de risico’s met betrekking tot conjuncturele schommelingen en de netcongestie zullen afnemen. Dit heeft enerzijds te maken met de voortgang die wordt geboekt met de verkoop van de kavels en de belangrijke stappen die zijn gezet met het oprichten van de SEH. Door deze ontwikkelingen zal het risicoprofiel afnemen. De impact van de gewijzigde ontsluiting op de uitgeefbare kavels blijft onverminderd groot. Tot slot is er opkomend water (kwelwater) geconstateerd in één van de watergangen op het Bedrijvenpark A1. Momenteel wordt er onderzoek gedaan naar de oorzaak hiervan en de mogelijke oplossingen. Dit kan leiden tot extra kosten die voor rekening van de grondexploitatie komen. Hierbij moet opgemerkt worden dat de kosten beperkt zullen zijn en opgevangen kunnen worden binnen de post onvoorzien. In dat geval zal het geen wijziging van het projectresultaat tot gevolg hebben. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? |
| Nee | |
zie boven | |||
Afwijking totaalplanning? |
| Op koers | |
Planning op hoofdlijnen: Woonrijp maken deel ‘West’ 2025-2028 | |||
Communicatie | |||
Communicatie |
| Op koers | |
Planning op hoofdlijnen: Woonrijp maken deel ‘West’ 2025-2028 | |||
Overige informatie | |||
De Marke Zuid
Projectnaam | De Marke Zuid | ||
Portefeuillehouder | R. de Geest | ||
Rapportageperiode | 1 september 2025 | ||
Basisinformatie Project | |||
Het schoolgebouw de Marke Zuid van het Etty Hillesum Lyceum (eigendom van de Stichting Carmelcollege (SCC)) en de sporthal Keizerslanden (eigendom van de Sportbedrijf Deventer) zijn aan vervangende nieuwbouw toe. Op basis van een locatie-studie is op 27 november 2018 besloten dat de vervangende nieuwbouw van beide gebouwen gaat plaatsvinden op de Marke Zuid. Aanvankelijk ging het om vervanging van het schoolgebouw op de Marke Zuid en later is besloten om ook de locatie van het Etty Hillesum Lyceum (EHL) op de Marke Noord te huisvesten op de Marke Zuid. Zo krijgen ook de vmbo leerlingen van het EHL een toekomstbestendige school en kan de locatie de Marke Noord worden vrijgespeeld voor woningbouw. Voor wat betreft de nieuwe school op de Marke Zuid gaat het om het realiseren van onderwijsruimte van 10.200 m² voor ca. 1.000 leerlingen. Voor het onderwijs aan vmbo leerlingen wordt een aantal praktijklokalen gerealiseerd. Op de locatie van de Marke Zuid komen een school, een schoolplein, parkeervoorzieningen (fiets en auto) en een sporthal met sportvelden. In de sporthal worden 4 zaaldelen voor bewegingsonderwijs gerealiseerd ter vervanging van het bestaande gymlokaal in de Marke Zuid en ter vervanging van de Sporthal Keizerslanden. Op het terrein van de Marke Zuid bevond zich ook het clubgebouw van de Deventer Scheidsrechtervereniging (DSVeO). In het kader van de ontwikkeling is dit clubgebouw inmiddels gesloopt. De locatie de Marke Zuid grenst aan het Ludgeruskwartier. | |||
Besluitvorming | |||
Reeds genomen besluiten:
| |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Ontwikkeling school In de samenwerkings- en realisatieovereenkomst is afgesproken dat er vanwege de stijging van de bouwkosten een second opinion gedaan zou worden. Deze is uitgevoerd door SBM (gezamenlijk gekozen partij). Op basis van de second opinion zijn Stichting Carmelcollege en gemeente Deventer met elkaar in gesprek gegaan en is overeengekomen dat het bedrag uit de second opinion het nieuwe kaderstellende budget is. De gemeenteraad van Deventer heeft op 10 mei 2023 ingestemd met het verhogen van het budget voor een bijdrage aan het tekort en een budget voor de realisatie van BREAAM/ENG. Daarmee komt de bijdrage vanuit de gemeente voor de ontwikkeling van de school op afgerond €28,9 mln. (incl. btw). Deze aanvullende afspraken over het budget op basis van de second opinion zijn vastgelegd in een addendum op de samenwerkings- en realisatieovereenkomst welke inmiddels is ondertekend. Met de uitspraak van de Raad van State van 24 december 2024 is het bestemmingsplan inmiddels onherroepelijk. De procedure van de aanbesteding was reeds gestart. Eind januari 2024 bleek dat de aanneemsom voor de bouw van de school binnen het beschikbare geïndexeerde budget past. De omgevingsvergunning voor de school is aangevraagd en op 26 april 2024 verleend. Daartegen is een bezwaarschrift ingediend. Deze is buiten de daarvoor opengestelde termijn ontvangen. Tegen beslissing op bezwaar inzake het bezwaarschrift is beroep ingesteld bij de rechtbank. De rechtbank heeft het beroep ongegrond verklaard, blijkens de uitspraak van 23 mei 2025. Daartegen is begin juli 2025 hoger beroep ingesteld bij de Raad van State. Zie ook het kopje ‘Vergunningen en bestemmingsplan’ voor de context en afhandeling van dit beroepsschrift. In oktober 2024 is de bouwinrit aangelegd en het pauzeplein van de school verplaatst. Hierdoor kon de aannemer van de school de bouwplaats inrichten. De bouw van de school is medio december 2024 gestart. Op 21 juni 2025 is op een feestelijke wijze het symbolisch leggen van de eerste steen gevierd. Ontwikkeling sporthal Er is inmiddels sprake van een onherroepelijk vastgesteld bestemmingsplan. De aanbesteding van de sporthal was al opgestart. Deze aanbesteding is geparkeerd om deze te kunnen afstemmen met de aanbesteding van de sporthalinrichting. Deze laatste is in de zomer van 2024 afgerond. De aanbesteding van de sporthal is inmiddels in een volgend stadium en is de opdracht uiteindelijk op11 november 2024 verleend. Ook de omgevingsvergunning voor de sporthal is aangevraagd en op 17 april 2024 verleend. Daartegen is een bezwaarschrift ingediend. De is tijdig ingediend en uiteindelijk ongegrond verklaard. Tegen deze beslissing op bezwaar is beroep ingesteld bij de rechtbank. De zitting van de rechtbank, welke in juni 2025 gepland stond, is op verzoek van de wederpartij uitgesteld. Zie ook het kopje ‘Vergunningen en bestemmingsplan’ voor de context en afhandeling van dit bezwaarschrift. Met de bouw van de sporthal is in februari 2025 gestart. Op 21 juni 2025 is op een feestelijke wijze het symbolisch het bereiken van het hoogste punt van de sporthal gevierd. Duurzaamheid Vergunningen en bestemmingsplan Verhuizing Devinco en Scheidsrechtersvereniging DSVeo Buitenruimte de Marke Zuid Sportvelden Wet Natuurbescherming - soortenbescherming | |||
Voortgang | |||
Scope |
| Op koers | |
|---|---|---|---|
School Op 4 oktober 2024. is op feestelijke wijze het bouwbord onthuld voor de bouw van de school en de sporthal. Dit was tevens het start moment voor de bouw van de school. De bouw van de school is medio december 2024 gestart. Op 21 juni 2025 is op een feestelijke wijze het symbolisch leggen van de eerste steen gevierd. BREEAM very good Energie neutraal gebouw (ENG) en congestie op het stroomnet Sporthal Inmiddels is het Definitief Ontwerp (DO) gereed en is de omgevingsvergunning aangevraagd en verleend. Daartegen is tijdig een bezwaarschrift ingediend. Zie ook het kopje ‘Vergunningen en bestemmingsplan’ hierboven voor de context en afhandeling van dit bezwaarschrift. De aanbesteding voor het bouwen van de sporthal is inmiddels afgerond. Middels het besluit van 11 november 2024 is opdracht verleend tot de bouw van de sporthal. De aanbesteding voor de sporthalinrichting heeft in de zomer van 2024 plaatsgevonden. Deze aanbesteding is opgepakt tezamen met sporthal Bathmen. Met de bouw van de sporthal is in februari 2025 gestart. Op 21 juni 2025 is op een feestelijke wijze het bereiken van het hoogste punt gevierd. Energie neutraal gebouw (ENG) en congestie op het stroomnet | |||
Financiën |
| Op koers | |
In onderstaand overzicht worden de beschikbare budgetten getoond. Budget nieuwbouw sporthal Budget buitenruimte Budgetten nieuwbouw Etty Hillesum Marke Zuid De financiële bijdrage voor de nieuwbouw van de school is conform de VNG-norm voor onderwijshuisvesting. Voor 10.200m² BVO is dekking beschikbaar. Het gaat om een bedrag van afgerond €28,9 miljoen. Een deel daarvan (1.200m² BVO), te weten €3,4 miljoen, wordt gedekt uit de grondopbrengsten van de ontwikkellocaties: De Marke Noord, De Marke Zuid en de Boerhaave-locatie. De Marke-Noord en Zuid worden ontwikkeld door de gemeente. De Boerhaave-locatie door Stichting Carmelcollege (met een beoogde bijdrage van €1 miljoen en een garantstelling voor een bijdrage van €750.000). | |||
Afwijking begroting? |
| Nee | |
Afwijking investering? |
| Ja | |
Van de totale kosten van de bouw van de School de Marke Zuid valt een groter deel in 2025 dan in eerste instantie in de begroting opgenomen. Daar tegenover staan lagere uitgaven in 2026, per saldo is dit gelijk aan elkaar. Voorgesteld wordt het krediet van de School van de Marke Zuid in 2025 te verhogen met € 1.836.860 en dit met hetzelfde bedrag te verlagen op het krediet voor 2026.Omdat de kapitaallasten pas gaan lopen als het gehele gebouw opgeleverd wordt, zal dit voor de kapitaallasten geen effect hebben. | |||
Afwijking exploitatie? |
| Nee | |
Niet van toepassing, er is nog geen sprake van exploitatie | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? |
| Op koers | |
Binnen de budgetten is geen rekening gehouden met risico’s zoals extra kosten i.v.m. stikstofproblematiek. Er is verder geen rekening gehouden met kosten voor aanvullende eisen en wensen van de gemeente en gebruikers (sportclubs). Er lopen inmiddels enkele procedures tegen de gemeente omtrent dit project. Er is met deze extra kosten nog geen rekening gehouden. Risico’s
In maart 2025 heeft een risicosessie plaatsgevonden in het kader van de bouw van de sporthal. Ook daaruit volgen o.a. bovenstaande risico’s. Speciaal wordt aandacht gevraagd voor:
Het bestemmingsplan is van kracht en inmiddels onherroepelijk. De omgevingsvergunningen zijn verleend, waartegen beroep is ingesteld bij de rechtbank. Deze vergunningen zijn van kracht en daarop kan met de bouw van school en sporthal worden gestart. Met een onherroepelijk bestemmingsplan nemen de risico’s van deze beroepszaken af. Er zijn beheersmaatregelen geformuleerd betreffende hoe om te gaan met de gesignaleerde risico’s | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? |
| Nee | |
Afwijking totaalplanning? |
| Behoeft aandacht | |
De realisatie van zowel de school als de sporthal ligt op schema. Beiden zijn naar verwachting voorjaar – zomer 2026 gereed. Met een onherroepelijk bestemmingsplan en omgevingsvergunningen, die van kracht zijn, vindt de bouw van school en sporthal plaats. Er is tot heden nog geen schorsingsverzoek ingediend tegen beide verleende omgevingsvergunningen. Ondertussen gaan de voorbereidende werkzaamheden voor de andere onderdelen van de ontwikkeling ook door. Zo wordt de aanbesteding van aanleg buitenruimte en sloop van de school voorbereid door EHL en zijn adviseurs. Ook de contractvorming omtrent beheer en onderhoud buitenruimte tussen de school en de gemeente is inmiddels vergevorderd. Tevens is gestart met de planvorming omtrent de aanleg van de kunstgras sportvelden. | |||
Communicatie | |||
Communicatie |
| Op koers | |
De realisatie van zowel de school als de sporthal ligt op schema. Beiden zijn naar verwachting voorjaar – zomer 2026 gereed. Met een onherroepelijk bestemmingsplan en omgevingsvergunningen, die van kracht zijn, vindt de bouw van school en sporthal plaats. Er is tot heden nog geen schorsingsverzoek ingediend tegen beide verleende omgevingsvergunningen. Ondertussen gaan de voorbereidende werkzaamheden voor de andere onderdelen van de ontwikkeling ook door. Zo wordt de aanbesteding van aanleg buitenruimte en sloop van de school voorbereid door EHL en zijn adviseurs. Ook de contractvorming omtrent beheer en onderhoud buitenruimte tussen de school en de gemeente is inmiddels vergevorderd. Tevens is gestart met de planvorming omtrent de aanleg van de kunstgras sportvelden. | |||
Overige informatie | |||
Slim warmtenet
Projectnaam | Slim warmtenet Zandweerd, fase 1 | ||
Portefeuillehouder | J. van Essen | ||
Rapportageperiode | 13 oktober 2025 (2e tussenrapportage 2025) | ||
Basisinformatie Project | |||
Achtergrond en samenvatting projectstatus Het project bevindt zich in de realisatiefase:
| |||
Besluitvorming | |||
De volgende besluitvorming is in 2025 gerealiseerd:
De volgende besluitvorming staat voor eind 2025 gepland:
| |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
A. Het project bevindt zich in de realisatiefase: Aansluitingen:
Opwekking:
Netwerk:
Warmtelevering:
B. Bestuurlijk
C. P&C
| |||
Voortgang | |||
Scope |
| Behoeft aandacht | |
|---|---|---|---|
Er vindt continue beheersing plaats van de beheersingsaspecten financiën, planning en risico's. | |||
Financiën |
| Behoeft aandacht | |
Afwijking begroting? |
| Nee | |
Afwijking investering? |
| Nee | |
De projectexploitatie is in september 2025 geactualiseerd. | |||
Afwijking exploitatie? |
| Nee | |
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? |
| Behoeft aandacht | |
Bij het raadsbesluit van mei 2024 heeft de raad besloten om ten behoeve van het weerstandsvermogen SWZ een reserve in te stellen en in 2024 €5.620.000 vanuit de projectexploitatie SWZ te storten in deze reserve, conform het besluit van juni 2023. Actualisatie van het risicodossier heeft plaats gevonden. Het geactualiseerde risicodossier is bijgevoegd bij het raadsvoorstel fase 2 welke in november wordt aangeboden. Hierin wordt voorgesteld het weerstandsvermogen te verhogen naar € 5.785.400 en de projectexploitatie SWZ bij de volgende actualisatie 2026 hierop aan te passen. De drie grootste risico’s die voorzien zijn:
Het risicomanagement voor het Slim Warmtenet Zandweerd is cyclisch ingericht. Risico’s en kansen worden continue geïdentificeerd, beoordeeld, beheerst en geëvalueerd, zodat risicomanagement een doorlopend onderdeel is van de projectsturing. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? |
| Nee | |
Afwijking totaalplanning? |
| Op koers | |
Communicatie | |||
Communicatie |
| Behoeft aandacht | |
Overige informatie | |||
N.v.t. | |||
Sportvoorziening Bathmen
Projectnaam | Sportvoorziening Bathmen | ||
Portefeuillehouder | R. de Geest | ||
Rapportageperiode | 2e rapportage 2025 | ||
Basisinformatie Project | |||
In februari 2020 heeft de initiatiefgroep Sportvoorziening Bathmen (onderdeel van de Dorpsvisie Bathmen) een adviesrapport aangeboden aan de wethouder over de nieuwe sportvoorziening. De initiatiefgroep heeft hierin haar ambities verwoord, waaronder de ambitie om de sportvoorzieningen meer te combineren en beter te benutten. In de eerste kwartaalrapportage 2020 heeft de gemeente de vernieuwing van De Uutvlog aangemerkt als prioriteit en autonome ontwikkeling waarvoor middelen moeten worden vrijgemaakt. In de begroting was hiervoor aanvankelijk een bedrag van In 2020-2021 is een quickscan en een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd in samenwerking met de initiatiefgroep uit Bathmen. Daaruit bleek dat 1-op-1 vervanging niet realistisch/ wenselijk is. Op basis van de scenario’s uit het haalbaarheidsonderzoek van M3V heeft het college gekozen voor scenario 2B (basishal met multifunctionele zaal) en dit als voorstel aan de raad aangeboden. Uit de financiële analyse bleek dat voor dit scenario €11,3 miljoen (incl. BTW) nodig was. Op 16 februari 2022 heeft de raad ingestemd met de uitwerking van scenario 2B en het reserveren van de hiervoor benodigde middelen. Dit bedrag is gereserveerd in de meerjarenbegroting 2022 – 2025. Na het raadsbesluit van 16 februari 2022 is gestart met deel 1 van de verkenningsfase: de definitiefase. Voor deze fase is opdracht gegeven aan Draaijer & Partners om met een Programma van Eisen te komen. Op 21 december 2022 heeft de raad een (voorlopig) besluit genomen over het Programma van Eisen (PvE) en om met het project over te gaan naar de ontwerpfase. Op basis van een nieuwe investeringsraming is het bedrag verhoogd naar €16,9 miljoen incl. btw. In de Voorjaarsnota zijn meerdere varianten opgenomen. De raad heeft ingestemd met variant 1, waarin een kostenbesparing van €1,7 miljoen incl. btw is voorgesteld. Op basis van zorgvuldige aanbestedingsprocedures zijn in 2023 de architect RAU en in 2024 aannemersbedrijf Haafkes (incl. installatiebureau) geselecteerd. | |||
Besluitvorming | |||
Met het raadsbesluit van 21 december 2022 is het project overgegaan naar de ontwerpfase (verkenningsfase, deel 2). Het Programma van Eisen is in samenwerking met alle betrokken partijen tot stand gekomen, waaronder de initiatiefgroep Sportvoorziening Bathmen en omwonenden. Bij het raadsbesluit heeft de raad een amendement aangenomen met de opdracht om varianten voor kostenbesparing mee te nemen in de ontwerpfase en om dit project, vanwege de forse kostenstijgingen en de risico’s, te laten vallen onder de Leidraad Grote Projecten. Op 12 juli 2023 is de Voorjaarsnota 2023 vastgesteld, waarmee de raad een definitief besluit heeft genomen over het Programma van Eisen en de variant (1) inclusief buitenkleedkamers en de kostenbesparing van €1,7 miljoen. De investeringsraming bij het PvE is verlaagd van €16,9 miljoen naar €15,2 miljoen (incl. btw). Op 10 december 2024 heeft het college het ontwerp Tam-omgevingsplan vastgesteld en op 8 januari 2025 heeft de raad besloten het beeldkwaliteitsplan als hamerstuk vast te stellen. Het ontwerp Tam-omgevingsplan ligt tot 29 januari 2025 ter inzage voor bewoners. Op basis van mogelijke zienswijzen stelt het college het Tam-omgevingsplan dan vast ten behoeve van de bezwaarperiode. Na de bezwaarperiode wordt het omgevingsplan, evenals de omgevingsvergunning, onherroepelijk vastgesteld. Er zijn voor het Tam-omgevingsplan geen zienswijzen ingediend. Het college heeft dan ook het Tam-omgevingsplan vastgesteld op 4 maart 2025 met nummer 2024-1068 Op 3 september 2025 heeft de raad unaniem ingestemd met de extra investeringen voor de sporthal en buitenruimte. Tevens heeft de raad een besluit genomen om over te gaan naar de realisatiefase. | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
In Q4 2024 is het project verder uitgewerkt van voorlopig ontwerp (VO) naar definitief ontwerp (DO) en heeft Haafkes een DO-raming aangeleverd. In het bouwteam werken RAU, Haafkes en constructie/ installatie adviseurs samen om te komen tot het DO/ TO. Per ontwerpdeelfase (SO/ VO/ DO/ TO) wordt de raming geactualiseerd. Na afronding van het TO wordt de definitieve prijs (aanneemsom) door de aannemer geraamd. De definitieve prijs is afhankelijk van marktwerking, bouwkosten of aanpassingen aan het gebouw of installaties (bijv. door netcongestie en externe veiligheid). De raad is over de stand van zaken geïnformeerd via een raadsmededeling (2024-443) en tijdens een technische sessie op 19 juni 2024. Het architectenbureau RAU, projectmanagementbureau Draaijer & partners en de Gemeente hebben een toelichting gegeven op het voorlopig ontwerp en op de project voortgang en risico’s. Met de besluitvorming van 3 september 2025 zijn de budgetten voor de buitenruimte en de tijdelijke voorziening voor de buitenkleedkamers geaccordeerd. | |||
Voortgang | |||
Scope |
| Op koers | |
|---|---|---|---|
Na het laatste raadbesluit ligt de scope vast. We zijn de realisatie fase ingegaan. | |||
Financiën |
| Op koers | |
vraagt continue aandacht vanwege fluctuerende bouwkosten, netcongestie en de hogedruk gasleiding. Daarom wordt per fase de investeringsraming geactualiseerd. De kosten voor het project blijven tot nu toe binnen de beschikbaar gestelde middelen: Er zijn meerdere locaties onderzocht en de gekozen locatie voldoet het beste aan een optimale integratie van binnen- en buitensport op een centrale plek van het sportpark. Voor terreininrichting zijn beperkt middelen opgenomen in de investeringsraming, omdat de locatie bij de start nog niet bekend was. In Q2 2025 zullen we de raad vragen voor extra middelen voor de terreininrichting. Voor de extra kosten voor de tijdelijke buitenkleedkamers wordt de komende periode bekeken of dit opgevangen kan worden binnen de huidige budgettaire kaders. Deze kosten zijn een gevolg van de definitieve locatiekeuze en het overdragen van de ABS-gebouwen (voetbalkantine en kleedkamers). De raad is hierover geïnformeerd in de Voorjaarsnota 2024, Begroting 2025, tijdens de technische sessie van 19 juni 2024, via raadsmededelingen en voortgangsrapportages. Na het vaststellen van de DO-fase ziet financieel overzicht van de nieuwe Sporthal Bathmen er als volgt uit. Buitenruimte €1.454.000 Dit financiële overzicht geeft inzicht in de kosten en financiering van verschillende onderdelen binnen het project. | |||
Afwijking begroting? |
| Nee | |
In de meerjarenraming staat nu nog €11,5 miljoen als investering in 2024 en €3,1 miljoen in 2025 begroot. Dit moet (deels) verschoven worden naar 2025 en 2026. | |||
Afwijking investering? |
| Nee | |
Met het raadsbesluit zijn er geen afwijkingen meer ten opzichte van de investeringsniveau/ planuitkomst. | |||
Afwijking exploitatie? |
| Nee | |
Met het raadsbesluit zijn ook de exploitatiekosten bekend. | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? |
| Behoeft aandacht | |
Het gehele project kent meerdere risico’s. Risico’s zijn bijv. bezwaren van bewoners, meerkosten en/ of bezwaren bij herinrichting van het terrein of de bomenkap, stijgende bouwkosten,. De projectrisico’s worden door het projectteam gemonitord en de risicobeheersmaatregelen worden waar nodig bijgesteld. De afgelopen periode zijn de risico's omtrent netcongestie en de hogedrukgasleiding gemitigeerd. De omgevingsvergunning is nog niet definitief. Daar is nog beroep en bezwaar op mogelijk. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? |
| Nee | |
Zie boven | |||
Afwijking totaalplanning? |
| Op koers | |
De planning wordt per periode geactualiseerd. In Q3 2025 is de planning bijgesteld op basis van het technisch ontwerp en gaat uit van oplevering van de nieuwe sporthal in Q1 2027. Het buitenterrein zal volgens de planning midden 2027 gereed zijn. Dit is het gevolg van netcongestie en een langere omgevingsplanprocedure, en ontwerp buitenterrein. | |||
Communicatie | |||
Communicatie |
| Op koers | |
De planning wordt per periode geactualiseerd. In Q3 2025 is de planning bijgesteld op basis van het technisch ontwerp en gaat uit van oplevering van de nieuwe sporthal in Q1 2027. Het buitenterrein zal volgens de planning midden 2027 gereed zijn. Dit is het gevolg van netcongestie en een langere omgevingsplanprocedure, en ontwerp buitenterrein. | |||
Overige informatie | |||
Dit project hangt nauw samen met 4 andere gemeentelijke trajecten, namelijk: - Sport- en accommodatiebeleid ‘Samen sporten maakt sterk 2021-2030’ (2022) | |||
Podiumkunsten onder 1 dak
Projectnaam | Podiumkunsten onder één dak | ||
Portefeuillehouder | I. Duursma-Wigger | ||
Rapportageperiode | 22 oktober 2025 (2e tussentijdse rapportage 2025) | ||
Basisinformatie Project | |||
Op 14 november 2023 heeft B&W de besluitvorming inzake afronden Initiatieffase Podiumkunsten onder één dak aangeboden aan de Gemeenteraad; nr. 2023-903. De behandeling van dit voorstel is afgerond op 20 december 2023. Besloten is om het vervolg van de Verkenningsfase van Podiumkunsten Onder één dak te starten. Het betreft een plan met meerdere culturele functies; een theater, een poppodium, talentontwikkeling, amateurkunst en cultuureducatie. Met het afronden van de initiatieffase en de besluitvorming in de raad zijn de kaders voor de definitiefase bepaald. De functionele kaders, de financiële kaders, de culturele kaders en de kaders van het gebouw die een gevolg zijn van de locatiekeuze. In de definitiefase worden de ambities, zoals vastgelegd in het raadsbesluit, vertaald naar haalbaarheid. Daarbij wordt gestuurd op de beheer aspecten: tijd, geld, kwaliteit, informatie en communicatie. De eindproducten van de definitiefase zijn:
Aan het einde van de definitiefase wordt ook nagedacht over de aanbesteding en selecteren van de architect en de nodige adviseurs voor de ontwerpfase. | |||
Besluitvorming | |||
Raadsbesluiten - Projecten:
Raadsbesluiten - Cultuur:
Raadsmededelingen:
| |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
In de periode maart tot en met april 2025 hebben Burgerweeshuis en Deventer Schouwburg een gezamenlijk verkenningstraject doorlopen met het oog op mogelijke gezamenlijke huisvesting. Tijdens deze ‘voorverkenning’ hebben directies, managementteams en medewerkers van beide organisaties intensief overleg gevoerd over diverse inhoudelijke thema’s, waaronder marketing en communicatie, events en sales, financiën en HR, techniek en facilitaire zaken, programma en educatie/talentontwikkeling, horeca, governance. | |||
Voortgang | |||
Scope |
| ||
|---|---|---|---|
n.v.t. | |||
Financiën |
| Op koers | |
Op dit moment bedraagt de vertraging circa 19 maanden ten opzichte van de oorspronkelijke planning (december 2023). De verwachting is dat deze zal oplopen tot 20 à 24 maanden in totaal. Op 16 mei 2025 hebben de culturele partners gezamenlijk uitgesproken zich te willen committeren aan het project Podiumkunsten onder één dak en de verdere verkenning daarvan. Op 1 oktober 2025 is de gemeenteraad hierover geïnformeerd tijdens een Bestuursactueel-sessie. In deze sessie is aangegeven dat de komende periode wordt benut om de individuele visies van de betrokken partijen verder uit te werken, met als doel te komen tot een Er wordt toegewerkt naar een ondertekende intentieovereenkomst en een geactualiseerde planning, uiterlijk eind november 2025. Een belangrijke mijlpaal is 31 december 2025, wanneer de maatwerkvoorschriften van het Burgerweeshuis aflopen. Onderdeel van deze maatwerkvoorschriften is een verruiming van de geluidsgrenswaarden aan Bagijnenstraat 9. De intentieverklaring vormt de basis voor een mogelijke verlenging van dit maatwerkbesluit. Er is echter sprake van een risico: de verlenging is afhankelijk van de instemming van de achterban en het bestuur van de betrokken organisaties. Indien de intentieverklaring niet wordt ondertekend, ontstaat er een reëel exploitatierisico voor het Burgerweeshuis wanneer het poppodium met de programmering niet binnen de regulier geldende geluidsgrenswaarden blijven. De directies zijn echter constructief over de samenwerking. De raad heeft het college opgedragen een projectsubsidie beschikbaar te stellen aan het Burgerweeshuis voor plankosten ad €300.000. Deze subsidie wordt verstrekt nu Burgerweeshuis een verkenningstraject is gestart. Dit bedrag wordt gedekt uit de gereserveerde ruimte in het project. Tevens is de jaarlijkse exploitatiesubsidie van €50.000 aan Burgerweeshuis gecontinueerd. Dit bedrag wordt ook gedekt uit de projectgelden (raadsvoorstel 2023-903). De financiele bijdrage van €89.400 die is verstrekt voor de uitvoer van het verkenningstraject gaat ook ten laste van dit budget. Voor de verkenningsfase is een budget beschikbaar van: €2.200.000 -/- €300.000 -/- €45.000 -/- €50.000 -/- €89.400 = €1.715.000. Zodra het project start zal inzichtelijk worden gemaakt wat het resterende budget voor de verkenningsfase is. | |||
Afwijking begroting? |
| ||
n.v.t. | |||
Afwijking investering? |
| ||
n.v.t. | |||
Afwijking exploitatie? |
| ||
n.v.t. | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? |
| Op koers | |
In het vervolg van de verkenningsfase zal ook de huidige risico-analyse geactualiseerd worden. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? |
| ||
Afwijking totaalplanning? |
| Behoeft aandacht | |
Communicatie | |||
Communicatie |
| Op koers | |
Overige informatie | |||
n.v.t. | |||

